Sitter i skrivande stund och planerar ett äventyr med min rollspelsgrupp, äventyren/kampanjen tänkte jag skulle fokusera sig vid något form av uppror/frihetskrig alt att ett stort land anfaller ett litet land.
Jag skulle helt enkelt behöva lite tips och trix inför det hela, t.ex. har ni någon ide på lämpligt land det kan utspela sig i?
De enda kriterierna jag har för regionen är:
1. Hyfsat litet land, inget imperium alltså.
2. Det får gärna vara en plats med mycket skog.
3. Landet skall till en övertygande majoritet bestå av människor.
4. Platsen får gärna ha europeisk medeltida "feeling".
Någon utbrytar republik ifrån Thalamur var min första tanke men jag vill ha en kvalitets tanke som fått perkulera lite.
Tidigare har rollpersonerna alltid varit magiker, riddare, tjyvar (ja ni vet den klassiska äventyrar combon som klarar allt).
I denna serie av äventyr tänkte jag att deras rollpersoner inte ska vara så "häftiga" i action, utan vara bönder, jägare, hantverkare, nån by präst eventuellt som tvingas fly och överleva för att kanske slå tillbaka? Har ni någon ide där på hur man skall kunna skapa en äventyrsmässig stämning för spelgruppen utan att fokusera på häftiga strider.
Konflikter kommer nog att ske i äventyret men tanken där är att de i början ska vara dåliga i strid så de tvingas vara kreativa istället.
(jag vill helt enkelt skapa något annorlunda för gruppen, vidga deras vyer och förhoppningsvis öppna pandoras ask)
Jo ifall ni tar upp fakta, referera gärna till böcker eller källor. Det blir lättare då att djupdyka i läsning.
mvh Tibbe
Jag skulle helt enkelt behöva lite tips och trix inför det hela, t.ex. har ni någon ide på lämpligt land det kan utspela sig i?
De enda kriterierna jag har för regionen är:
1. Hyfsat litet land, inget imperium alltså.
2. Det får gärna vara en plats med mycket skog.
3. Landet skall till en övertygande majoritet bestå av människor.
4. Platsen får gärna ha europeisk medeltida "feeling".
Någon utbrytar republik ifrån Thalamur var min första tanke men jag vill ha en kvalitets tanke som fått perkulera lite.
Tidigare har rollpersonerna alltid varit magiker, riddare, tjyvar (ja ni vet den klassiska äventyrar combon som klarar allt).
I denna serie av äventyr tänkte jag att deras rollpersoner inte ska vara så "häftiga" i action, utan vara bönder, jägare, hantverkare, nån by präst eventuellt som tvingas fly och överleva för att kanske slå tillbaka? Har ni någon ide där på hur man skall kunna skapa en äventyrsmässig stämning för spelgruppen utan att fokusera på häftiga strider.
Konflikter kommer nog att ske i äventyret men tanken där är att de i början ska vara dåliga i strid så de tvingas vara kreativa istället.
(jag vill helt enkelt skapa något annorlunda för gruppen, vidga deras vyer och förhoppningsvis öppna pandoras ask)
Jo ifall ni tar upp fakta, referera gärna till böcker eller källor. Det blir lättare då att djupdyka i läsning.
mvh Tibbe