Den 29 juni 1676
Den danska hären landstiger vid Helsingborg, kriget är här! Kronobergs regemente drar mot fronten men skogarna fyllda av Snapphanar och annat andra trolltyg. Den första utmaningen är att möta upp med den svenska hären men kommer ni att hinna i tid innan Dansken slår till!? Till råge på allt har det framkommit att TRE av NIO medlemmar i er trupp i själva verket är förklädda Snapphanar! Ni kan bara hoppas att korpral Impetigo kan utse en förtrupp på tre trognas soldater som kan leda er säkert genom det förrädiska landskapet!
Nu börjar spelet! PM är utskickade. Har ni frågor kring något så PM:a mig eller skriv i pre-game-tråden.
I Runda 1 är
Impetigo korpral!
Rundan börjar med att Korpral Impetigo ska nominera tre soldater att bilda förtruppen. När Impetigo lagt fram sitt förslag på formen:
FÖRSLAG: [spelare 1], [spelare 2], [spelare 3]
...röstar ni på följande form:
RÖST: JA - Vilket innebär att ni stödjer Impetigos förslag.
RÖST: NEJ - Vilket innebär att ni motsätter er Impetigos förslag.
Rundan pågår till tisdag kväll kl 22:00 och fram till dess kan ni rösta hur många gånger som helst
MEN Korpralen kan när som helst välja att avsluta rundan om alla deltagare har lagt minst en röst. Det går INTE att rösta blankt!
Korpralen får endast lägga fram ett förslag en gång, lagt förslag ligger.
Den listige Impetigo har dock ett par trick i bakfickan för att lösa gåtan med de tre Snapphanarna i truppen!
Dessa två förmågor har slumpats fram och Impetigo har två beslut att fatta!
1. Kärleksnästet. Impetigo är vanligtvis charmig men som Korpral är han oemotståndlig! Impetigo väljer en spelare att ta med till sitt kärleksnäste, denne kommer att få veta om Impetigo är Snapphane eller trogen svensk soldat! Detta sker omedelbart!
2. Spetsa morgongröten. Impetigo har en flaska fin mesk som han kan ge bort till en annan spelare för att spetsa någons morgongröt och göra denne oförsiktig. Spelaren som ges flaskan får förmågan att efter att en uppdragsgrupp satts samman och röstats igenom men innan uppdraget genomförts tvinga en av uppdragsdeltagarna att skicka in sitt deltagande i uppdraget ("Hjälpa uppdraget"/"Sabotera uppdraget") offentligt. Impetigo måste omedelbart ge bort flaskan men förmågan kan sparas av den som fått flaskan.
Turordningen med vilken korpralskapet kommer att rotera är som följer:
Inget citerande av PM, inget snack utanför tråden om spelledaren inte ger er förmågan att göra det.
PM är standardiserade och ser (med reservation för slarvfel när jag skickat iväg) ut såhär:
Gröna
Du är en soldat i Kronobergs regemente trogen Sverige. Ditt mål är att lyckas med tre uppdrag
Du har inga förmågor utöver de som kan ges till dig av din korpral.
Spelet börjar i och med min nästa post i speltråden.
Röda
Du är en Snapphane förklädd till svensk soldat i Kronobergs regemente. Ditt mål är att få tre uppdrag att misslyckas.
Snapphanar får inte kommunicera utanför tråden förutom när spelledaren anger detta samt vilka villkor det får göras under.
Du har inga förmågor utöver de som kan ges till dig av din korpral.
De tre snapphanarna är:
1
2
3
Spelet börjar i och med min nästa post i speltråden.
OM det visar sig att spelet drar iväg väldigt i tid kommer jag att ingripa och minska antalet omröstningar per uppdragsrunda som får göras från fyra till tre. Detta påverkar balansen något men om vi tillsammans tar ansvar för att inte dra ut spelet i onödan så slipper vi det <3