Genny resonerar om Vimsan
Åkej, låt oss fundera lite på
@Vimes. Trots att han en gång dissade Svampen i Örebro så skulle han ju ändå kunna vara en hederlig spelare i den här omgången. Vimes har denna runda föreslagit att vi ska kasta ut Andersson och sätta in honom själv som ersättare:
Det rimligaste spelet här borde vara att byta ut Andersson (som ju mest sannolikt är sabotören) mot någon vi litar mer på. Jag föreslår mig själv istället för Andersson.
Vi ska förstås avvakta @Sidds spioneri med mitt förslag för korpral
@Genesis är alltså:
- Impetigo
- BioBunkerVII
- Genesis
- Sidd
- Vimes
Om Vimes är grön, skulle han lägga det här förslaget? Ja, det känns ju som det mest rimliga. Är Vimes grön så resonerar han, liksom jag och andra, att Andersson troligast är sabotören, och föreslår sig själv som ersättare.
Om Vimes är röd, vad skulle vi kunna dra för slutsatser då? Då är han knappast röd tillsammans med Andersson, förutom om han kan kasta ut Andersson och
fortfarande ha två ulvar i uppdraget, vilket betyder att till en i ulvgänget är med. Denne kan omöjligt vara Impetigo, som siats av Biobunker, och är knappast Sidd, som siat Andersson som röd. Så den enda kombon som innehåller Vimes och Andersson är med Biobunker, vilket då också innebär att Basse och Martin båda är gröna. Det känns knappast som ett rimligt scenario.
Vi vet att en av Sidd och Andersson
måste vara röd, så om Vimes är ulv så är han det tillsammans med Sidd. Ulvkombon Vimes+Sidd, är den trolig? Nå, inte lika otrolig som kombon Vimes+Andersson+Biobunker, men den känns inte jättetrolig heller. Sidd har genom hela spelet uttryckt misstanke mot Vimes, och har i den här rundan sagt att han inte vill ha med Vimes på uppdraget:
Tvek.
Jag vågar inte ta med dig.
/Moralbefäl Sidd den Rättrådige
Detta kan förstås vara distanseringsbeteende, men att i det här läget, när ulvarnas strategi i så fall måste vara att få med både Vimes och Sidd (eftersom de behöver två sabotörer på uppdraget), skulle denne verkligen gå ut och säga detta? Nja. Man skulle kunna göra en genomläsning av tidigare spel mellan denna duo, men jag håller ändå ulvkombon Vimes+Sidd som ganska osannolik. Kan de ha iscensatt detta för att vi ska dra de här slutsatserna och konstatera Vimes grönhet? Känns långsökt.
Och om Vimes inte är ulvkompis med Andersson och inte med Sidd, och vi vet med säkerhet att en av dessa är ulv, så kan Vimes inte rimligtvis vara dansk. Så jag kan bara dra slutsatsen att Vimes med hög sannolikhet är lojal mot allas vår konung, om inte någon kan ge ett argument för kombon Vimes+Sidd.