Nekromanti Snapphanarna?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Trots att serien ännu inte har haft premiär (så vitt jag vet) så har den tydligen redan släppts på DVD av någon okänd anledning. Och det lilla som jag har sett i trailern verkar nedslående. Även om det faktum att alla talar skånska gör rätt mycket så kan det inte rädda en usel skit-serie. Jag minns en dansk serie med Peter Harrysson som skurk som hette "Göingehövdingen" som jag gillade när jag var liten (vilket säkert betyder att den egentligen sög den också). Är det någon som har sett serien än?

Saxifrage

Hero
Det verkar vara en ny grej att släppa SVT-serier på DVD i samband med att de börjar sändas, tex gjorde man ju så med "Kommisionen". Det öppnar förstås upp för en intressant diskussion om vad man egentligen får för sin TV-licens, men det kanske hör hemma någon annanstans.

Hur som helst, jag har fått intrycket att "Snapphanar" är årets jul-kalkon, dvs ett "historiskt" kostymdrama med krystad intrig, usla skådespelarinsatser och ett batteri av obligatoriska standardskådisar. Jag har inte överdrivet höga förväntningar. Minns "Herr von Hancken" och rys...

Själv tänker jag förstås titta, men enbart för Tuvas skull... :tekopp:

Jarre

Swordsman
Äh, kom igen: vad har ni för förväntningar på svensk film? Jag sade till mig själv att slänga fördomarna om socialrealistisk Bergman-ångest åt sidan och bara se den. Och jag gillade den. Inget spektakulärt eller revolutionerande, men den fick mig att sitta uppe en bra bit över midnatt för att få se klart (tror att den landar på 2.30 h eller omkring) och kände att den gav något. Längden märktes dock, och lite skruvande fick jag kosta på mig på slutet, men det är det sällan en film av den längden inte får mig att göra. Miniserieformatet passar bra i det här fallet.

Tidpunkten som filmen/serien utspelar sig i är intressant, IMHO. Svenska soldater mot danska på skånsk mark, med snapphanar och rövare någonstans däremellan. Ur rollspelsperspektiv fungerar detta utmärkt, och det går utan tvekan göra något av det som spelledare. Gillar man Götterdämmerung eller Höstdimma är det som klippt och skuret för inspiration. Inte minst visuellt. Man skulle inte behöva modifiera manuset speciellt mycket för att få ett längre äventyr till dessa spel, med plats för action, intriger, skådespelande och gott om val för utveckling av rollen.

Däremot kan jag inte påstå att jag kände speciellt starkt för någon av rollerna. Intressanta och inspirerande personer, för spelare av (ovanstående) rollspel, men inte så mycket längre, tyvärr. Jag uppfattade att fokuset för filmen var var att berätta en historia. Utvecklingen av rollerna finns där och är tydlig, men det blev jag inte så intresserad av. Berättelsen var roligare, om än ganska overklig.

Så, "julkalkon", nej. Jag kommer nog se de två delarna igen när de går på tv på jul- och annandagen. Åtminstone med ett öga.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag har inte sett den...

....och inte tänkt se den heller. I alla fall tills jag läste i lokaltidningen att de som låg bakom serien var Merling och Stein - de som givit oss de absolut bästa svensk film- och teveproduktion skapat på de senaste åren... Nej, stryk det. Någonsin.

Så jag tänker se den - trots att kostymdrama och skånskan är något jag finner motbjudande :gremwink:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Höstdimma-panelens uttalande

Jag och wilper tog och såg den för nån vecka sen och vi var rörande överens. Precis som han skriver i detta inlägg så kändes det mer som en "rollspelsfilm" än nått historiskt kostymdrama. Och det finns en bra anledning; det var aldrig avsett att bli nåt kostymdrama - siktet var instället på äventyrsfilm redan från början. Därför har vi en kvinna helt i svarta manskläder med svärd på ryggen. Jojomen, kostymdrama så det förslår... :gremwink:

Så... vad gör man? Man sätter sig ner och låter sig roas av hur mycket huvudpersonerna känns som en grupp med spelare och hur mycket det känns som rollspel hela vägen. Det finns ett par scener som är riktigt bra, några som är kalkon och många som är helt okej. Ta det för vad det är... och om ni ser den på TV är den ju nästan gratis. :gremcrazy:

Sodivra

Champion
"Först befriar vi Skåne"

Vad jiddrar du om, det här är ju asballt :gremlaugh:

Lite lamt bara att när vi gör en äventyrsfilm så måste vi också spela skurkana. Nä, om jag ser den ska jag heja på svenskarna!

Pom

Swashbuckler
Re: Höstdimma-panelens uttalande

Precis som han skriver i detta inlägg så kändes det mer som en "rollspelsfilm" än nått historiskt kostymdrama. Och det finns en bra anledning; det var aldrig avsett att bli nåt kostymdrama - siktet var instället på äventyrsfilm redan från början. Därför har vi en kvinna helt i svarta manskläder med svärd på ryggen. Jojomen, kostymdrama så det förslår...
Det låter ju faktiskt ganska trevligt. Jag får väl lägga min ingrodda aversion mot svensk film i garderoben och bänka mig i jul.

Johan K

Gammal & dryg
Är det någon som har sett serien än?
Nepp, har inte det. är dock lite nyfiken på det om jag ska vara ärlig. ´Dock så hoppas jag att den inte är så illa som det verkar.

Lindenius

Swashbuckler
Fast allvarligt… [ot]

Själv tänker jag förstås titta, men enbart för Tuvas skull...
Var det någon mer än jag som såg Tuva hos Jihde? Har som varit lite betuttad i henne förut, men igår såg hon ut som en vamp och talade som om hon knaprat valium.

//erik. besviken

walium

Ganska töntig, faktiskt
Den drog som kallas kärlek!

"Var det någon mer än jag som såg Tuva hos Jihde? Har som varit lite betuttad i henne förut, men igår såg hon ut som en vamp och talade som om hon knaprat valium."

Du vet väl att alla som smakar på den vedervärdige Tapirmannen aldrig blir sig lika igen? Det är ett lågt pris att betala för min kärlek. Oh yeah! :gremcool:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Snapphane-Xena?

Därför har vi en kvinna helt i svarta manskläder med svärd på ryggen.
En sådan äventyrsfilm måste ha sina goda sidor. :gremcool:

Jag ska nog se den, trots allt.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Alltså...

...jag såg en ny snutt och nu verkar det som om huvudpersonen börjar som en präst eller i alla fall som väldigt religiös. Ord som frihetkamp! och hämnd! flög förbi i en väldans fart och en svartklädd kvinna mumlade på fejkad skånska att red man med snapphanarna så red man mot helvetet! Usch och fy!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Nej, nej...

Precis tvärtom menar du... :gremwink:

Äntligen något intressant att se på. :gremsmile: