Nekromanti Snott från Nor Bannog- Hästar

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Skrev det först som ett svar i Debracys "Nytt på Nor Bannog"-tråd, men insåg att det urartade till ett helt debattinlägg i sig självt =)

DeBracy;n89836 said:
Jag har frågat ut min guru på medeltidskläder om något helt annat, nämligen 20 saker du borde veta om hästar!
Jättebra! Jag hade ett väldigt intressant samtal med en ryttare för några år sedan om just såna här grejor, och hon fick mig snabbt att inse att hästars användande i fantasy är just fantasi, och i verkligheten ganska snart hade resutlerat i en död häst.

Du gick in lite djupare på en del saker jag inte tänkte på att fråga om. Intressant att se att under en längre resa är en fullastad häst inte särskilt mycket snabbare än en person. Det är något jag tror jag tänker ta till mig: häst känns endast vettigt om man ska rida kortare sträckor (en dagsritt eller mindre), som dragdjur eller för att "showa". (Ridande i strid räknar jag in i "kortare sträckor).

Att ha en häst som packdjur fungerar väl under inte allt för långa sträckor, men på en veckofärd behöver den alltså bära 70 kilo bara i sin egen mat´, för att inte tala om vattnet om man inte rider längst en lämplig bäck, eller flod. Det skulle vara om det finns någon form av foderstationer längst resvägen (alltså värdshus eller gårdar som kan tänka sig att sälja foder).

Én ponyexpress är förståss ett allternativ där man kan rida hårt en dag mellan två stall, byta häst nästa dag och rida vidare. Men det kräver ju då att man har massor av hästar utplacerade (och nån som tar hand om dem på varje plats) eller att nån organisation är villig att hyra ut dem för dessa ritter.

Vilket då reser frågan: hur troligt är det egentligen att någon skulle gå med på att hyra ut hästar till vilt främmande äventyrare?

Ordet är fritt angående hästar i rollspel. Åsikter, tankar, frågor, funderingar?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag tycker det är skitkul att se de här begränsningar tydligt uppspaltade, men jag har lite svårt att se vad det betyder omsatt i spel.

Är det värt att ha en häst, som äventyrare? Eller blir det mer bekymmer än det är värt? Hur skulle ett kringresande sällskap med riddare fungera? Vad har man för praktisk restakt under några veckors tid, om man exempelvis ska ta sig från franska kusten till Jerusalem på korståg?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Sen får man ju förståss ställa sig den någon otrevliga frågan: hur mycket är jag villig att plåga min häst, och hur mycket kan den ta innan den ger upp? Hur många dágars hård ritt utan kraftfoder klarar den innan den blir för svag, givet riklig tillgång till vatten minst en gång om dagen?

Björn Wärmedal;n89850 said:
Är det värt att ha en häst, som äventyrare? Eller blir det mer bekymmer än det är värt? Hur skulle ett kringresande sällskap med riddare fungera? Vad har man för praktisk restakt under några veckors tid, om man exempelvis ska ta sig från franska kusten till Jerusalem på korståg?
Baserat på detta och tidigare kunskaper jag tillförskansat mig i ämnet skulle jag säga att i äventyrarens dagliga vardag har de bara användning för hästarna som dragdjur i fall de har en vagn för att transportera all loot. I vissa specialfall när de har sjukt bråttom kan det kanske vara intressant att få/låna/stjäla hästar och sen rida dem ner i marken i en språngmarsh där ingen hänsyn tas till hästs eller ryttares hälsa. Exempelvis för att fly från en övermäktig fiende, eller för att varna någon om en framryckande fiendearmé.

Riddare är jag också lite nyfiken på, men vad jag vet om historiken så hade ju riddare alltid minst två hästar, en som de red på till slagfältet/tourneringen/what ever och en som de använde under själva fajten. Riktigt framgångsrika riddare hadde antagligen många fler hästar med sig så att de kunde byta med jämna mellanrum.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Rymdhamster;n89852 said:
Riddare är jag också lite nyfiken på, men vad jag vet om historiken så hade ju riddare alltid minst två hästar, en som de red på till slagfältet/tourneringen/what ever och en som de använde under själva fajten. Riktigt framgångsrika riddare hadde antagligen många fler hästar med sig så att de kunde byta med jämna mellanrum.
Men hur länge orkar riddaren sitta till häst då? Den punkten tyckte jag var skummast. När jag ridit islandshäst har det inte kännts ansträngande alls, så att man bara skulle orka en mil om dagen som ryttare verkar konstigt (om det inte bara gäller hårdare ritt, då).

God45

#PrayersForBahakan
Min approach har alltid varit att behandla min häst som en motorcykel (och döpte en gång en till Motorcykel). Detta retar ibland skiten ut spelledare, speciellt när man gör grejer som att backa hästen mellan attacker så man får 2 charge bonusar. Och det är, tycker jag, en ok approach i D&D och liknande.

Men det här är en av de där grejerna som är guld i Warhammer Fantasy :D Så mycket lidande jag i min okunskap har missat att kasta på spelarna! Den här listan är fantastiskt för sådant och det är super nice att du delade den med oss :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45;n89868 said:
Min approach har alltid varit att behandla min häst som en motorcykel (och döpte en gång en till Motorcykel). Detta retar ibland skiten ut spelledare, speciellt när man gör grejer som att backa hästen mellan attacker så man får 2 charge bonusar. Och det är, tycker jag, en ok approach i D&D och liknande.
Alltså, så länge det är i enlighet med, eller i alla fall inte ett klart brott mot reglerna så måste det ju vara okej =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Björn Wärmedal;n89857 said:
Men hur länge orkar riddaren sitta till häst då? Den punkten tyckte jag var skummast. När jag ridit islandshäst har det inte kännts ansträngande alls, så att man bara skulle orka en mil om dagen som ryttare verkar konstigt (om det inte bara gäller hårdare ritt, då).
Ah! Mycket intressant poäng. Nu är väl just islandshästar notoriska för att vara exeptionellt lättridna. Jämförelser med "sitta i en fotölj" har gjorts vill jag minnas. Sen får man väl fundera över varför det är jobbigt.

En riddare torde ju vara en mycket van ryttare. Kan hända är det inte fullt så ansträngande om man ridit typ varje dag sen man var gammal nog att klammra sig fast vid sadelknappen? Man har tränat upp helt andra muskler än vad man använder vid vanlig gång, kanske rent av fått lättare deformationer i skelettet som underlättar rytt (kobent, är ju ett koncept =).

Krille

Super Moderator
Men hur länge orkar riddaren sitta till häst då?
En tjejkompis red från Stockholm till Göteborg en gång (mest för skrytpoäng), och hon beskrev det som att den stora skillnaden mellan att gå och rida är vilken kroppsdel man har ont i på kvällen. Man kommer ungefär lika långt och är ungefär lika trött efter dag.

.113

Swashbuckler
Innebär inte det här i stort sett att det är med vagn man vill ha hästen? Eftersom den kan dra betydligt mer då.. Så äventyrare behöver bara en-två hästar med en vagn, men det visste man ju egentligen eftersom efter några äventyr behöver man ju vagnarna för att frakta alla tio tusentals guld och magiska rustningar, vapen osv... Vagnar med kuddar också.. För barden.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Kunde du springa en mil på den tiden också? I så fall ska vi nog inte sätta dig som baslinjen för otränad, även om du inte sysslat nämnvärt med att rida. Och som hamstern säger lär islandshästarna vara väldigt behagliga. Tölt beskrivs ofta "som att flyta fram".

När det gäller riktigt långa resor är väl det vanligaste att man rider dit man kan stiga på en båt. Hur man löser det med ridande långfärder vet jag inte riktigt. Om vi ser till riddare i "riddarländer" så är väl den historiska lösningen till stor del att resa mellan olika ställen där man kan vara gäst helt enkelt. Krille har skrivit en del om att gästfrihet varit ett måste i den järnålder som inspirerat Järn, och det bruket lever till hyggligt stor del kvar under medeltid. Det är en kristelig gärning att ta emot gäster.

I klassisk äventyrarfantasy där varenda jäkel är misstänksam om allt och det inte finns en femtedel så mycket folk som det skulle finnas om det matchade motsvarande historiska landområde så faller ju mycket av sånt där ihop. Då är det tur att superhästar med motorcykelfunktion (dvs. går fort att tanka, rör sig till del går sönder) finns.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
.113;n89896 said:
Innebär inte det här i stort sett att det är med vagn man vill ha hästen?
Egentligen ja. Om det nu inte är just hastighet man är ute efter. Snackar vi dagsutflykter kan du ju alltså komma runt fyra mil ut och sen tillbaka igen på en dag.

.113

Swashbuckler
Hur stor skillnad på häst och vagn och åsna med vagn är det då?

Vi hade en gång en grupp där vi åkte omkring med en åsna som drog en vagn, åsnan hade sånna där magiska hästskor också så den gick fortare utan att bli trött och lite annat magiskt på sig. Den blev till och med återupplivad från de döda en gång.

Ymir

Liten kantbaron
Well, icke desto mindre har beridna arméer och arméförband flitigt förekommit i vår värld, även under antik tid, så det verkar definitivt finnas sätt att få logistiken att fungera. Araberna och stäppfolken hade gigantiska beridna arméer som upprepade gånger totalt utmanövrerade andra arméer även på strategisk skala genom att flytta sig snabbt över stora avstånd, även utanför den eurasiatiska stäppen (Timur lyckades tex med en sådan manöver i centrala Anatolien). Så riktigt så omöjligt som Nor Bannog-inlägget ger intrycket av var det knappast.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ymir;n89952 said:
Well, icke desto mindre har beridna arméer och arméförband flitigt förekommit i vår värld, även under antik tid, så det verkar definitivt finnas sätt att få logistiken att fungera. Araberna och stäppfolken hade gigantiska beridna arméer som upprepade gånger totalt utmanövrerade andra arméer även på strategisk skala genom att flytta sig snabbt över stora avstånd, även utanför den eurasiatiska stäppen (Timur lyckades tex med en sådan manöver i centrala Anatolien). Så riktigt så omöjligt som Nor Bannog-inlägget ger intrycket av var det knappast.
Nor bannog-inlägget ger inte mig intrycket av att någonting av det är omöjligt. Nu snackar ju du armér vilket sätter allt i en helt annan skala med trossar, större finnansiering och annat.

Fast mycket av det går ju självklart att applicera på äventyrargäng också så klart. Man kan organisera en trosslinje av billigt kanonfoder med otaliga vagnar som de beridna rollpersonerna kan utgå ifrån, där det finns gott om foder på vagnarna och till och med hästar att byta av med mellan utflykterna. Total skövling av bönder matförråd medan man far fram kan så klart underlätta också, så länge man har en tillräcklig styrka för att ta en normalstor gård. På sätt och vis vore det ju intressant och ett vettigt sätt att få rollpersonerna att spendera alla sina pengar (på löner, utrustning och förråd till all denna personal).

Jag tror till och med att det är något jag skulle kunna tycka var väldigt roligt att spela nån gång. Dock skulle jag nog inte vilja spelleda det.

.113

Swashbuckler
Sen kan man ju t.ex. ha två hästar och rida dem varannan dag. Det borde ju lösa en hel del.

Men nu snackades det väl främst om mer ovana, eller lite vana personer. Det finns ju armeer som gått i flera dagar också, så rimligen borde de kunna rida i flera dagar osv. Och precis som det finns människor som orkar gå i en timme, orkar gå i flera timmar och orkar springa i flera timmar så borde det ju rimligen finnas likadana varianter av ryttare.

Är ganska säker på att i ett t.ex. förband av just ryttare så hade man säkert en extra häst var så att man snabbt kunde byta, precis som säkert ryttare med meddelanden gjorde för att just slippa byta om man ska resa lång tid och inte har någon sorts plats att byta häst på.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ymir;n89952 said:
Klart det inte är omöjligt, det har ju gjorts! Men det görs nog inte på det sätt vi normalt ser på film där en ryttare rider en och samma häst hela tiden och till synes skitlänge.

Jag har inte grävt nåt djupare i saken men lite wikipediatitt rörande mongoliska hästar för fram förslaget att det kan ha varit brukligt för en ryttare att ha med sig 3-5 hästar att byta mellan. Hästarna som inte rids behöver då "bara hänga med" vilket är betydligt enklare än att släpa runt på en ryttare, och eftersom de är flockdjur så vill de ju liksom de de andra tar vägen.

Kombinerat med att de mongoliska hästarna är små (rent utav så små så att det råder lite skillda mening över om man ska kalla dem hästar alls, ponnies varande alternativet) och anpassade för att leva på skit och ingenting i karga områden så är de nog ovanligt tacksamma ur logistisk synpunkt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
.113;n89959 said:
Men nu snackades det väl främst om mer ovana, eller lite vana personer.
Tja... jag sa ju att ordet var fritt så länge det gällde hästar =)

.113

Swashbuckler
Hehe, jo jag menade bara att i själva grejen med att hästar inte är snabbare i genomsnitt.. De flesta karaktärer man spelar är väl antingen ganska ovana eller på sin höjd någorlunda vana vid att rida, då stämmer det ju in.. Spelar man ett ryttarfolk som praktiskt taget föds i sadeln så är det nog lätt att säga att andra regler gäller för dem.

Ungefär som simning, man klarar simma ett tag, en del klarar det riktigt länge, men det finns nått folk nånstans där de räknat ut att de spenderar mer tid i vatten än ovan, klart det inte blir samma sak då :p

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
.113;n89965 said:
Hehe, jo jag menade bara att i själva grejen med att hästar inte är snabbare i genomsnitt...
Ah, nja jag tänkte snarare på just en häst per person, flera dagars resa i sträck. Så som man oftast (jag i alla fall) har använt hästar i rollspel.

Är man dessutom ovan ryttare torde det väl till och med gå långsammare än att gå =)

.113

Swashbuckler
Jo precis, oftast har man väl antagit att det bara går snabbare men det är ju inte mindre coolt att ha två hästar. Vagn är också lite rofyllt mellan äventyren, krigarna sitter där bak med regnet som stilla droppar på dem, eller tjuven som ligger i solen och klagar på att man kör för fort för man träffar varje hål, medan prästen skrattar för att han sett att rangern gjort det med flit! :p eller något sådant. Så why not!