solvebring said:
Tobak är en råvara som vad som helst
Isåfall är hasch, kokain och crack också bara råvaror som vilka som helst.
solvebring said:
Legaliteten är en sån där grej jag ifrågasätter; jag tycker att "för att vi alltid gjort så" är en mycket svag anledning att illegalisera vissa droger men legalisera andra, när de legala bevisligen skapar ordentliga samhällsproblem.
solvebring said:
som inte skadar något annat än brukarens tandkött
Och samhällsekonomin (sjukvård av alla KOL-drabbade och lungcanceroffer etc) samt en hel del områden i världen där folk far illa pga tobaksindustrin, och miljön (i och med onödig transport av skiten).
Tobak är sådär i största allmänhet ett fenomen som skapar en miljon negativa effekter både för samhälle och för individ, utan att ge en enda positiv grej tillbaks.
solvebring said:
Jag förstår fortfarande inte varför du vill jämföra det med fisar och cigaretter. Fisar hör till bajs, och bajs är inget trevligt överhuvudtaget, och cigaretter påverkar bokstavligen omgivningen.
Jag vill jämföra med med cigaretter, eftersom cigaretter också är lagligt knark som inte har några positiva effekter och dessutom är tobaksbaserat.
Jag vill jämföra det med fisar eftersom det är ungefär lika fräscht när någon lägger ut en snus eller stoppar in en stinkande blaffa som när någon fiser.
Eller, jag har nog mer överseende med fisar; de kan man ändå hävda att alla gör, att det inte är så mycket frivillighet inblandat. Fisar skadar vare sig hälsa eller samhällsekonomi.
solvebring said:
Lika stor, eftersom alla människor har rätt till sitt utrymme, och därav kompromisser, som t.ex. att röka på bestämda platser. Det är bra tillexempel.
Men grejen är den att vi snackar om samma plats här; Om man befinner sig på samma plats - låt oss säga en telefonkiosk, för tydlighetens skull - så hävdar jag bestämt att det är den som inte vill bli utsatt för tobaksrök, snusstank, pruttlukt eller parfymdoft som har den största rätten.
Inte hur långt som helst, givetvis, jag vill inte dra det här till någon extrem nivå. Placera mig inte i någon kategori av folk som vill FÖRBJUDA grejer, liksom. För mig är det en fråga om respekt, om vett och etikett, om att, kort sagt, inte bete sig som ett arsel.
Har man inget emot att bli betraktad som en arsel eller åtminstone som en rätt äcklig fan så får man såklart göra som man vill för min del.
solvebring said:
Och just det lägger jag samman med det jag skrev ovan.
Så, jag håller fullt med dig, fast jag inte vill ha så hårda restriktioner för allt riktigt, och tycker att man kan anpassa saker och ting, som tillexempel att man inte får röka på vissa platser, avråds från att använda parfym i vissa miljöer etc.
...eller inte lägger in eller tar ut en starkt luktande prilla bland folk, utan går ut i korridoren, eller går på toaletten, eller åtminstone tar sig en bit bort?
solvebring said:
Ja, fast varje sort har ju sin egen lukt och smak liksom. Själv har ju jag mitt favoritsnus just för att jag tycker det smakar bäst. Ska jag då behöva byta till något mindre gott bara för att den sorten då kanske just jag använder luktar mer?
... Svårt det där, för lukten tränger ju in på ditt space, och att tvinga snusaren att byta märke tränger ju in på denne space.
Det finns som sagt andra lösningar; man kan t.ex passa på när man går på toa, eller vänta med prillbyte till efter filmen.
Liksom, vet jag att jag håller på med eller gillar något som luktar väldigt starkt så låter jag ändå bli när jag är bland folk. man öppnar inte surströmmingsburken i skolmatsalen, liksom, även om man själv tycker att det luktar gott.
Eller, dåligt exempel, men tänk dig nån annan mat som luktar extremt starkt, men som inte alla tycker luktar äckligt.