Nekromanti Snus

solvebring

Superhero
Att dessutom förneka att det luktar känns bara idiotiskt.
Det är det väl ingen som gjort?
Jag har bara sagt det att jag inte tycker det luktar så värst mycket, eller länge.

Och, jag anser mig inte ha mer rättigheter än någon annan. Absolut inte. Jag anser mig dock ha samma rättigheter som andra. Så om någon får dricka av sin fullt lagliga coca cola, så borde väl jag få ta en pris av mitt full lagliga snus.
Och dessutom, jo, jag skulle dock öppna dosan en bit bort om någon sade sig ha problem med det. Men jag tänker inte behöva avlägsna mig för att ta en snus om det nu inte är ett problem för någon, och är det så jäkligt så får de gärna påpeka detta. Då kan man kompromissa. Kommunikation och kompromisser löser det mesta.

Det där med drogsnacket är dock intressant, och samtidigt väldigt paradoxt. Jag skyr pundare och droger, men jag snusar och dricker kaffe och röker ibland. Men jag ser det inte som droger, och kommer nog aldrig förmå mig att göra det. Inte droger i den bemärkelsen i alla fall.
Fast tekniskt sett är det ju droger...

solvebring

Superhero
Dante said:
solvebring said:
Jag tycker däremot att det vore en jättebra grej om snusare slutade se det som en mänsklig rättighet att förpesta sin omgivning.
Men det är ju som om jag tyckte att din roll-on luktade skit och därför ansåg att Krank får gå ut för hans roll-on förpestade min tillvaro...

Det är en doft... Inget mer, det påverkar inte mer än så.

Det är min spontana tanke om det där med att förpesta någons tillvaro.
Ja, och snus luktar ju dessutom gott.
:gremlaugh:
*Öppnar dosan för Dante*

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Poppe said:
Annars kommer vi sitta i en nazidiktatur där ingen får dricka rödvin på kvällen, ingen får blossa pipan på balkongen, inte någon fet mat eller socker åt de som vill missbruka det, ingen våldsfilm på tv, ingen dålig musik på radio, endast statens färg på läppstiften (hellyeah! det förespråkar jag iofs), och damn den som råkar sätta på fel deodorant innan han/hon går hemmifrån, den personen skall stenas offentligt för fjärilsblomster är fan äckligt, vi vill ha sommaräng om och om igen!

Till att börja med: Tack för att du bekräftar Goodwins Lag. Det behövdes verkligen. Alla diskussioner blir bättre av att man associerar sin motståndare med nazister och/eller Hitler.

Nå; att folk dricker rödvin på kvällen stör ingen utom möjligen dem själva - och möjligen, om de dricker för mycket, den egna familjen. Att folk lägger in en stinkbomb under läppen när man sitter tätt sammanpackade som små sillar och försöker avnjuta en schysst film stör däremot betydligt fler.

Jag har ingenstans talat om förbud, det är något du hittat på helt själv. Däremot ser jag ett värde i att man som tänkande och kännande individ faktiskt anstränger sig en smula för att minska friktionen i samhället, alltså att man undviker att utan egentlig anledning skapa obehag hos andra.

Japp, jag tycker att man ska duscha och hålla grundläggande personlig hygien om man ska vara bland folk.
Japp, jag tycker att man inte lägger av blöta, illaluktande fjärtar bland folk.
Japp, jag tycker att om man ska ge sig ut på krogen eller till en arbetsplats där det kommer mycket folk, så ger man fan i starka dofter och parfymer.

Betyder det att jag vill stena någon? Inte alls.
Betyder det att jag vill ha förbud? Inte alls.
Betyder det ens att jag säger till? Inte alls.

Jag inser nämligen att förbud och straff är helt fel väg att gå om man vill påverka på riktigt.

Christoffer

It's all pig.
Till att börja med: Tack för att du bekräftar Goodwins Lag. Det behövdes verkligen. Alla diskussioner blir bättre av att man associerar sin motståndare med nazister och/eller Hitler.
Precis som alla diskussioner blir bättre att retoriskt klippa klistra citera och undvika att svara på vad motståndarsidan faktiskt säger?

Och för att tydliggöra, vad jag faktiskt sa som du så elegant gled undan var:

Eller så accepterar man att folk luktar, beter sig på sätt man inte alls förstår sig på, och är glad och nöjd med tillvaron?

krank

solvebring said:
Tobak är en råvara som vad som helst
Isåfall är hasch, kokain och crack också bara råvaror som vilka som helst.

solvebring said:
dessutom en laglig sådan
Legaliteten är en sån där grej jag ifrågasätter; jag tycker att "för att vi alltid gjort så" är en mycket svag anledning att illegalisera vissa droger men legalisera andra, när de legala bevisligen skapar ordentliga samhällsproblem.

solvebring said:
som inte skadar något annat än brukarens tandkött
Och samhällsekonomin (sjukvård av alla KOL-drabbade och lungcanceroffer etc) samt en hel del områden i världen där folk far illa pga tobaksindustrin, och miljön (i och med onödig transport av skiten).

Tobak är sådär i största allmänhet ett fenomen som skapar en miljon negativa effekter både för samhälle och för individ, utan att ge en enda positiv grej tillbaks.

solvebring said:
Jag förstår fortfarande inte varför du vill jämföra det med fisar och cigaretter. Fisar hör till bajs, och bajs är inget trevligt överhuvudtaget, och cigaretter påverkar bokstavligen omgivningen.
Jag vill jämföra med med cigaretter, eftersom cigaretter också är lagligt knark som inte har några positiva effekter och dessutom är tobaksbaserat.

Jag vill jämföra det med fisar eftersom det är ungefär lika fräscht när någon lägger ut en snus eller stoppar in en stinkande blaffa som när någon fiser.

Eller, jag har nog mer överseende med fisar; de kan man ändå hävda att alla gör, att det inte är så mycket frivillighet inblandat. Fisar skadar vare sig hälsa eller samhällsekonomi.

solvebring said:
Lika stor, eftersom alla människor har rätt till sitt utrymme, och därav kompromisser, som t.ex. att röka på bestämda platser. Det är bra tillexempel.
Men grejen är den att vi snackar om samma plats här; Om man befinner sig på samma plats - låt oss säga en telefonkiosk, för tydlighetens skull - så hävdar jag bestämt att det är den som inte vill bli utsatt för tobaksrök, snusstank, pruttlukt eller parfymdoft som har den största rätten.

Inte hur långt som helst, givetvis, jag vill inte dra det här till någon extrem nivå. Placera mig inte i någon kategori av folk som vill FÖRBJUDA grejer, liksom. För mig är det en fråga om respekt, om vett och etikett, om att, kort sagt, inte bete sig som ett arsel.

Har man inget emot att bli betraktad som en arsel eller åtminstone som en rätt äcklig fan så får man såklart göra som man vill för min del.

solvebring said:
Och just det lägger jag samman med det jag skrev ovan.
Så, jag håller fullt med dig, fast jag inte vill ha så hårda restriktioner för allt riktigt, och tycker att man kan anpassa saker och ting, som tillexempel att man inte får röka på vissa platser, avråds från att använda parfym i vissa miljöer etc.
...eller inte lägger in eller tar ut en starkt luktande prilla bland folk, utan går ut i korridoren, eller går på toaletten, eller åtminstone tar sig en bit bort?

solvebring said:
Ja, fast varje sort har ju sin egen lukt och smak liksom. Själv har ju jag mitt favoritsnus just för att jag tycker det smakar bäst. Ska jag då behöva byta till något mindre gott bara för att den sorten då kanske just jag använder luktar mer?
... Svårt det där, för lukten tränger ju in på ditt space, och att tvinga snusaren att byta märke tränger ju in på denne space.
Det finns som sagt andra lösningar; man kan t.ex passa på när man går på toa, eller vänta med prillbyte till efter filmen.

Liksom, vet jag att jag håller på med eller gillar något som luktar väldigt starkt så låter jag ändå bli när jag är bland folk. man öppnar inte surströmmingsburken i skolmatsalen, liksom, även om man själv tycker att det luktar gott.

Eller, dåligt exempel, men tänk dig nån annan mat som luktar extremt starkt, men som inte alla tycker luktar äckligt.

krank

solvebring said:
Men det är ju som om jag tyckte att din roll-on luktade skit och därför ansåg att Krank får gå ut för hans roll-on förpestade min tillvaro...

Det är en doft... Inget mer, det påverkar inte mer än så.
Ungefär som väldigt stark parfym eller pruttlukt eller stark svettlukt "bara är en doft" då?

android_iv

Warrior
Åh, vilken underbart märklig diskussion. Min personliga åsikt. Människor kommer i alla grader av tolerans och medvetenhet. Det gäller att, utifrån de förutsättningar man själv har, göra det bästa möjliga.
Om någon snusar, försök ha förbiseende med det. Om personen luktar illa, försök ha förbiseende. Om personen uppträder "oartigt" (både snus och illaluktande kan klassas in här, om man tycker det är oartigt) och det stör dig, säg till, kompromissa etc.

Jag tror faktiskt att få människor delar kranks uppfattning, kanske är vi mer vana med doften av snus eller har sämre luktsinne. Visst känner jag när någon öppnar dosan, men jag kan klara av det den korta tid dosan är öppen. När prillan är i munnen känner jag ingen doft alls.
Således, skälet till att folk inte avlägsnar sig för att lägga in en snus är för att det inte är lika många som klagar på det eller rynkar på näsan som jämfört med när någon fiser / tänder en cigg. Det ses inte som den allmänna uppfattningen. @krank. Om någon beter sig på ett sätt du uppfattar stötande, säg till. Förhoppningsvis tar personen det på allvar och går iväg för att lägga in sin prilla någon annan stans. Att förvänta sig att alla ska göra det utan att du sagt till tror jag är svårt som det ser ut just nu, pga få människor klagar.

krank said:
Nå; att folk dricker rödvin på kvällen stör ingen utom möjligen dem själva - och möjligen, om de dricker för mycket, den egna familjen
Här tycker jag att du går för långt. Det är en jävla hetsjakt på rökare för tillfället. Man pratar om vad det kostar samhället och all passiv rökning.
Men kolla då på alkohol. Våldsbrott (misshandel, våldtäkt, skadegörelse) och korrelationen till alkohol, sjukhuskostnader till följd av alkoholism samt våldsbrott, kostnader för förstörd egendom (till följd av alkohol). Människor är så jävla snabba att fördöma rökare (på arbetsplatser, i sin hem, passiv rökning) men försvarar sitt glas rödvin till sista blodsdroppen. Jag tycker själv om att dricka vin, men jag tycker det är en jävla dubbelmoral bland folk. ja, det var ett litet sidospår.

krank

Poppe said:
Eller så accepterar man att folk luktar, beter sig på sätt man inte alls förstår sig på, och är glad och nöjd med tillvaron?
...och sedan försökte du kasta nazistreferenser på mig för att jag inte höll med om det.

Klart folk får lukta hur de vill, men om de medvetet väljer att skapa en stark lukt omkring sig, oavsett om de själva uppskattar den eller ej, så får de också räkna med att folk reagerar, och ibland inte på det sätt de önskar.

android_iv

Warrior
krank said:
Ungefär som väldigt stark parfym eller pruttlukt eller stark svettlukt "bara är en doft" då?
Ja, enligt mig. Jag föredrar inte stark parfym, svett eller prutt. Men om en annan människa gör det så försöker jag tolerera det.
Om den människan verkligen vill lukta så starkt är det upp till henne, klart jag kan kommentera det om det stör mig eller sätta mig längre bort. Men ytterst ser jag det som en del av henne (hon luktar inte parfym per natur, men vill göra det. Alltså är det en del av henne). Svett och prutt är än lättare, för det luktar den människan faktiskt per natur.
Tolerans min kära broder, tolerans.

krank said:
Klart folk får lukta hur de vill, men om de medvetet väljer att skapa en stark lukt omkring sig, oavsett om de själva uppskattar den eller ej, så får de också räkna med att folk reagerar, och ibland inte på det sätt de önskar.
Ja, precis så. Då är vi nog alla överens.

krank

Android IV said:
Här tycker jag att du går för långt. Det är en jävla hetsjakt på rökare för tillfället. Man pratar om vad det kostar samhället och all passiv rökning.
Men kolla då på alkohol. Våldsbrott (misshandel, våldtäkt, skadegörelse) och korrelationen till alkohol, sjukhuskostnader till följd av alkoholism samt våldsbrott, kostnader för förstörd egendom (till följd av alkohol). Människor är så jävla snabba att fördöma rökare (på arbetsplatser, i sin hem, passiv rökning) men försvarar sitt glas rödvin till sista blodsdroppen. Jag tycker själv om att dricka vin, men jag tycker det är en jävla dubbelmoral bland folk. ja, det var ett litet sidospår.

Ursäkta.... Va!?
vart nånstans får du det till att jag försvarar rödvinet?

Jag är ju för farao nykterist, jag dricker inte en droppe. Jag tycker att det är helt bisarrt att tobak och alkohol är lagliga och socialt accepterade trots de ENORMA skadeverkningar de för med sig socialt, mentalt och internationellt.

Det jag säger är att det specifika exemplet "ett glas rödvin på kvällen" knappast är ett problem i sig, medan det specifika exemplet "snusa i en biograf" direkt drabbar (eller påverkar, åtminstone) betydligt fler.

android_iv

Warrior
Ah, fast nu fuskar du lite.
Du säger "ett glas rödvin på kvällen" men "en snus på biografen". Det är två helt olika situationer.

Jag vet att jag spårade ut lite, men jag menade heller inte att du försvarade rödvinet, bara att det är en form av dubbelmoral som finns i samhället. Men det jag reagerade på var just detta:
krank said:
Nå; att folk dricker rödvin på kvällen stör ingen utom möjligen dem själva - och möjligen, om de dricker för mycket, den egna familjen
För jag tycker det är lite snävt att säga att "rökning ger passiva rökning, men alkohol skadar bara en själv". Det var mest det jag var ute efter. Ledsen om det verkade som att jag "anklagade dig", jag var mer ute efter tendenser i samhället.

android_iv

Warrior
krank said:
Jag tycker att det är helt bisarrt att tobak och alkohol är lagliga och socialt accepterade trots de ENORMA skadeverkningar de för med sig socialt, mentalt och internationellt.
Detta är jag intresserad av, du får gärna utöka. Speciellt om tobakens sociala, mentala och internationella skadeverkningar. Jag är mycket medveten om att tobaksindustrin inte är några änglar, men ganska dåligt insatt i det. Också intresserad av internationell politik och tobak, precis som i den mesta råvaruproduktion antar jag att vi i väst tjänar ordentligt på att hålla producenterna fattiga > råvaran förblir billig.
Men som sagt, utveckla gärna!

Christoffer

It's all pig.
krank said:
Poppe said:
...och sedan försökte du kasta nazistreferenser på mig för att jag inte höll med om det.

Hmm. Ok. Det var överdrivet, dumt och onödigt. Ursäkta för det.

Men varför ska de räkna med att folk reagerar? Om vi nu ska respektera varandra och inte irritera varandra så gäller det även gnäll och irritationer. Jag skäller inte ur Rättvisepartiet för att de är puckon varje gång de frågar mig om jag vill skriva på en namnlista mot ondska. Jag hostar inte och biter mig i tungan och spottar blod i snön bara för att någon ställer sig i busskuren och röker. Jag påtalar inte hur många kilometer någon behöver springa bara för att de öppnar en godispåse på bussen. Det är jäkla mycket man kan irritera sig på, men irritationen i sig är också något som faktiskt riskerar att förpesta tillvaron. Fan, låt folk leva lite. Snus vad luktar det i 30 sekunder? Rättvisepartiet kan jag bara gå förbi och garva åt när jag passerat dem. Folk som råkar släppa en fis kan man skratta tillsammans med och det är över.

Men för att leva som jag lär ska jag omedelbart sluta irritera mig och ägna min tid och energi åt min uppsats istället. :gremsmile:

krank

Android IV said:
Detta är jag intresserad av, du får gärna utöka. Speciellt om tobakens sociala, mentala och internationella skadeverkningar. Jag är mycket medveten om att tobaksindustrin inte är några änglar, men ganska dåligt insatt i det. Också intresserad av internationell politik och tobak, precis som i den mesta råvaruproduktion antar jag att vi i väst tjänar ordentligt på att hålla producenterna fattiga > råvaran förblir billig.
Men som sagt, utveckla gärna!
Jag har inte utfört några detaljstudier och har inga länkar till konkreta empiriska grejer tyvärr (tänk om man hade tiden...) men överlag gäller ju att en hel del mark används till tobaksodling för att det inte är lönsamt att odla grödor eller annat nyttigt/ätbart och att det överhuvudtaget är en rätt smutsig bransch där man försöker framstå som fina killar samtidigt som man egentligen bara låter bli att göra reklam om tobaksprodukter till barn där det finns uttryckliga förbud mot det. De går så långt de kan, det finns inga spärrar. Men så kanske det går när man säljer beroendeframkallande medel helt legalt?

Sociala skadeverkningar har jag redan antytt - cancer och KOL och liknande, rökning skapar liksom alkoholen ett ordentligt tryck på vården.

solvebring

Superhero
Det känns som vi kan hålla på i evighet.
Som sagt, det är en riktig paradox det här med drog eller inte, för det enda som egentligen avgör är vad vi är vana eller inte. Vi har en tradition av alkohol och tobak, därav ser man inte på det på samma vis, och det är lagligt. Fast egentligen är alltsammans droger.
Ja, det är bara en råvara, fast som du säger det är ju de flesta drogerna utom några få kemiska det.

Ja, det är bara en lukt. Jag förstår din kontring där, med att fis också bara är en lukt. Ja, det är ju det.

Så, min slutsats. Vi kommer aldrig kunna slutföra den här diskussionen. Den har varit väldigt intressant dock. Fast jag tror aldrig vi kommer att kunna avsluta den, först och främst för att vi resonerar så olika - även om vi förstår varandras åsikter. Sedan det här med alla moraliska och samhällsrelaterade paradoxer om vad som är tillåtet och ej.

Sedan vad det gäller det här med att tobaken leder till skador och exploatering av vissa delar av världen, så gäller ju det mängden produkter.

Kort sagt... Vi får nog bara ta och lägga ned snart.
Det tror jag i alla fall. :gremlaugh: