Jag skulle nog säga mer kontroversiellt än stämninggkspande. Men det är klart, det beror ju på vilken stämning man vill ha.Stämningsskapande eller bara kontroversellt?
Det är väl just där i svårigheten ligger i att göra ett bra omslag. Ska det vara riktigt bra ska det både fånga blicken och skapa en nyfikenhet på produkten. Visst fångade bilden av en naken kvinna (med trevligare proportioner dessutom) på omslaget av Dick Harrissons bok om slaveri min blick men det som även fick mig att köpa den var att det var Dick Harrisson som skrivit den, att första boken behandlar antiken och lite till, att det är ett intressant om än tragiskt ämne som var en stor del av antiken kulturer och så vidare. Hade boken hetat ''Slaveriet var inte så farligt'' och varit skriven av Pelle Jöns och haft en baksidestext som andades ett politiskt budskap och redan där antytt historiska felaktigheter så hade jag inte köpt boken -- möjligen hade jag sneglat lite extra på omslaget medan jag läste baksidestexten på någon annan bok i historiehyllan.Kort sagt, den fångar blicken men sen när den har fångat blicken är ju omslaget direkt negativt för lusten att köpa boken innanför omslaget.