Nekromanti Snyggaste rollspelet

Dimfrost

Special Circumstances
Det bara måste ju ha funnits en sådan här tråd innan. Jag tror mig rentav minnas den, men en sökning ger inget resultat, och när vi snackade om saken var det ingen annan som mindes en liknande tråd. Om det verkligen har funnits en sådan här tråd innan får någon gärna länka till den.

Men över till ämnet för dagen. Vilket rollspel är snyggast när man räknar in allt, alltså illustrationer, layout/typografi, framsida och så vidare?

Själv vet jag inte riktigt. Jorges bestiarium och DoD6R är grymt snygga. Nobilis hade varit fantastiskt med lite fler illustrationer som dessutom borde varit bättre integrerade i texten. Planescape är mysigt med sin konsekventa stil, men jag trivs inte riktigt med layouten. Rollspel baserade på serier (Authority, Metabarons, Hellboy) har ofta väldigt snygga illustrationer, men layouten och typografin kan vara en annan sak. Detsamma gäller Götterdämmerung och DoDT som kunde varit fantastiskt snygga. Jag märker att jag är oförmögen att bestämma mig för någon direkt vinnare. Vad säger ni?

/Dimfrost

Rickard

Urverk speldesign
Jag hittade en tråd som hade med det, på första sökningen.

/Han som annars röstar på Mechanical Dreams, som han lite hastigt bläddrat igenom

<font size="1">Sökord för att hitta länken: "Mechanical Dreams" på rollspelsforumet.</font size>

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vad säger ni?
Efter att ha funderat lite och tittat igenom alla spelen i bokhyllan blir mitt svar tyvärr att inget spel är det snyggaste. De flesta har funktionell layout, men inte så bra att man inte kan hitta grejer att anmärka på, och i de fall där layouten är bra tycker jag oftast att bilderna är tråkiga. Nobilis skulle kunna ligga bra till, men jag hade nog tyckt ännu bättre om det om det varit helt utan bilder, eftersom jag tycker att bilderna i det inte ens kommer i närheten av att säga mer än tusen ord; de säger mig faktiskt nästan inget alls, förutom att de påminner mig om varför jag ogillar vissa tecknare som alla andra tycks älska.

/tobias

Honken

Hero
OJ. Det är en svår fråga. Efter att ha tänkt efter så tycker jag nog WOD och Vampire layouten förmedlar de stämningar som resten av spelet förmedlar. Werewolf och Mage kanske inte fullt så bra.

GURPS 4:e är rätt snyggt och så, men jag tycker att layouten känns så modern.

Annars tycker jag nog inte det finns några sådär supersnygga rollspel. Fast jag har ju långt ifrån läst eller tittat i alla.

/Honken

The_Gorger

Hero
Haaaaaaalllllååååå! Den tråden handlade ju inte alls om vilket som är det snyggaste rollspelet, juh!

Men för att inte vara helt OT, så kan jag säga att jag inte sett något rollspel som är riktigt snyggt ännu. Skulle vara någon DoD utgåva jag bläddrat i då.

Arfert

Facit
jäkligt svårt det där.. själv gillade jag Jorges mycket... men blev skitsur när den kom för jag fick göra om all typografi i Saga.. min typografi var alldeles för lik, samma typsnitt, liknade layout.. back to the old drawing board... shit. ;-) (Här kan man skriva nåt om parallelliteten i universum)

annars gillade jag illustrationerna i Jorune ...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Grundregler eller supplement?

Grundregler först. De nominerade är:

D&D 3.5 (vilket självklart kommer att leda till ramaskri misstänker jag)
Nobilis Second Edition
Drakar och Demoner Trudvang
Drakar och Demoner 6: Reviderad
Mutants & Masterminds
Star Wars d20 Revised
Call of Cthulhu 20th Anniversary Edition
WFRPv2
James Bond 007: Basic Game
Metabarons
Götterdämmerung
Mutant Chronicles 2nd edition
Wheel of Time Core Rulebook

Och vinnaren är ... ööööh ... hur fan ska man bestämma nått sånt? Hmmmm ... Star Wars 20: Revised!

Supplement. De nominerade är:

Midnight (d20)
Jorges Bestiarium (Riotminds)
Osthem (Riotminds)
Mittland (Riotminds)
Snösaga (Riotminds)
Draconomicon (WotC)
Shackled City (Paizo)
Monsternomicon (Privateer)
Iron Kingdoms World Guide (Privateer)
Iron Kingdoms Character Guide (Privateer)
Sigmar's Heirs (Black Industries)
Realms of Sorcery (Black Industries)
Knights of the Grail (Black Industries)
Zonernas Zoologi (Järnringen)
Planescape Campaign Setting (TSR)
Dark*Matter (WotC)
Prophecies of the Dragon (WotC)
Eberron Campaign Setting (WotC)
Forgotten Realms Campaign Setting (WotC)
Dragon Compendium (Paizo)
Dragonlance Campaign Setting (WotC)

Öööh, jag stoppar där. Vinnaren idag är ... Forgotten Realms Campaign Setting!

Fråga nån annan dag så har jag någon annan favorit. Men allt ovanstående är jättesnyggt.

/M

Eksem

Champion
Jag säger Nobilis, ty jag gillar illustrationerna också. Det är inte perfekt, men inget annat rollspel är ju ens i närheten.

Sedan gillar jag Dragonlance 5th Edition en del, särskilt illustrationerna.

Jag gillar också verkligen Burning Wheel, som trots sin amatörkänsla och tafflighet ändå är snyggare än många andra spel, bara på enkelheten och retrokänslan i illustrationerna (och formatet!).

Jag gillar också Stjärnornas Krig Rollspelet, varför vet jag inte. Kanske för att det är foton som fungerar och givna typsnitt? Kanske för att omslagen med åren blivit lika läckert smutsvita som Star Wars-rymdskepp ska vara? Nostalgi? Något är det, men jag gillar det.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
På grund av min yrkesskada är det ytterst få spel som ens kan komma ifråga för min del.

Så jag säger … CoC d20. Kanske … eller, jag vet inte. Typ.

Krille

Super Moderator
Engel.

Är det något annat i min hylla som ens kommer i närheten? Nä, faktiskt inte. Möjligen beror det på att jag inte äger Nobilis.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Engel? Bah! …

Ska det vara något det? Att skryta om att man skapat ett »eget« typsnitt bara för Engel-rollspelet när det man egentligen gjort är att knycka Rudolf Kochs »Koch Antiqua« från 1922 och vända några bokstäver upp-och-ner …

Nä, tusen minuspoäng.

(Fast i övrigt är det ganska snyggt.)

Krille

Super Moderator
Koch i taket!

"Att skryta om att man skapat ett »eget« typsnitt bara för Engel-rollspelet när det man egentligen gjort är att knycka Rudolf Kochs »Koch Antiqua« från 1922 och vända några bokstäver upp-och-ner …"

...nämde jag typsnittet någonstans? :gremgrin:

För min del spelar det ingen roll om de har ritat ett helt nytt typsnitt, modifierat ett gammalt eller använt ett som är känt sedan artonhundrakallt: slutprodukten är fortfarande det snyggaste spelet i min spelhylla. Jag är för resultatinriktad, skulle jag tro, och skiter rätt så fullständigt i huruvida man gör det lätt för sig eller svårt för sig, så länge som resultatet blir bra.

Vilket påminner mig om...

Nöjesmassakern said:
Det var en arbetskamrat som alltid skulle göra allting på det absolut svåraste sättet. Han skulle visa vad han menade med det och bjöd hem mig för att visa hur han hade gjort allt. På vägen upp stoppade han mig och pekade på grusgången.
- Ser du vad det här är?
- Ja, det är singel, svarade jag.
- Det har jag gjort på det absolut svåraste sättet! Jag har burit hit stora stenblock och knackat ner till singel med en liten hammare.
Och sådär gick turen: timret i timmerstugan hade han fällt med en pennkniv och barkat med tänderna, allt för att göra det på det svåraste sättet. Glasskivorna hade han gjort själv genom att smälta sand över spriköket. Tyget i gardinerna hade han vävt själv från bomull som han odlat själv (det här var vid sommarstugan i Norrland, och att odla bomull här är inte lätt). Och så vidare. Allt på det absolut svåraste sättet.
Under turen råkade vi komma förbi hans dotter, och lite skämtsamt frågade jag (när hon var utom hörhåll) hur han hade gjort henne...
- Jorå, svarade kompisen blixtsnabbt, på det absolut svåraste sättet: stående i en kanot!

Storuggla

Champion
Artesia är jäkligt snyggt. Annars är jag lite ledsen att ingen nämt GURPS Goblins eller Legend of the Five Rings 3rd Edition. Banzai korvmacka!

Storuggla, etruskiskt disko

Aslätt!

Mutant UA är lätt snyggast! Inget annat spel kan få mig att komma precis i rätt stämning bara genom en bild. Jag får nästan ståfräs av skrivbordsbakgrunden från "Hindenburg - min älskade" som ligger på deras hemsida. Dessutom är layouten lättläst och snygg och böckerna (de tjocka i alla fall) är bundna med tråd.

Tvåa på listan är världsböckerna till trudvang (Osthem och Mittland). Det enda som är lite tråkigt med dem är att det är lite få illustrationer, vilket är synd då illustrationerna är de bästa jag sett till rollspel. Något som är bra är att de är bundna med tråd och har hårda pärmar och schysst papper.

Jag hade höga förväntningar på DoD Trudvang men de infriades inte. De påminner för mycket om amerikanska svulstböcker för mig. Jag tycker att det är otroligt synd att de gått ifrån layoten i världsböckerna och har nåt glättigt papper istället för ett matt. Dessutom är det för många olika stilar på illustrationerna. Jag skulle ha skitit i fyrfärgen och använt matt papper istället. Och dessutom hade jag lätt varit beredd att betala mer om det hade varit EN bok med hårda pärmar.

När det gäller utländska spel så tycker jag sällan att de är speciellt snygga. Det verkar ofta som om de måste utnyttja fyrfärgen på varenda kvadratmillimeter bara för att de kan (exempelvis Buffy som är på tok för stökig med alla mönster och annan skit).
LESS IS MORE!!!!

/Willie

Rising

Vila i frid
d20 modern.

Den grafiska stilen är helrätt; både anslående tuff, samspelt med tonen i innehållet, och väldigt avskalat stilren. Grafitti blandat med någon sorts webbdesignskänsla, betong och intranät. Det funkar och ser nytt och fräscht ut - inga pergamentpapper här inte! En annan bra sak med formgivningen av d20 modern är att det visserligen ser proffsigt ut, men att det därmed inte också ser ut som något annat än ett rollspel. d20 moderns stil hade inte fungerat alls i en broschyr eller ett magasin, men den funkar jättebra i ett rollspel. Sånt gillar jag.

Proffsigt, som sagt; men också roligt och lekfullt. (Ett roligt trix är att pagineringen står i blodfärgade fläckar som "rinner" ner för sidan när man bläddrar framåt i boken, såsom en blädderfilm) Själv är jag också förtjust i den grafiska stilen på många av illustrationerna; där objekt tecknas i "vitt" och på så vis försvinner mot papperet. (som här)

På tal om bilderna; det finns pimpgnoller. Många av bilderna är förresten tecknade av Kalman. Han äger.

Så... d20 modern är det finaste, tycker jag. Nobilis verkar visserligen fint, men samtidigt ser det rätt "duktigt" och därmed också lite, liiite tråkigt ut.