Nekromanti Snyggaste svenska rollspelet

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har just läst lite i Coriolis (jag köpte det när det kom ut, men har inte mer än bläddrat i det innan), och så har ju Operation: Fallen Reich höjts till skyarna, så jag tänkte att det var läge att snacka snygga svenska rollspel. I mitt tycke är O:FR något överskattat; visst, pärmarna (klotband, eller?) är snygga, typografin fin och avskalad men behäftad med vissa underligheter (onödigt liten grad, alldeles för stort spaltmellanrum), utmärkt papperskvalitet och fint med färg, men bilderna är som mest okej och visar inget annat än passiva personer (jag vill se mordiska nazister och fartfyllda situationer!). Så min topplista är som följer:

Framsida: Jorges bestiarium. Ett av de snyggaste rollspelsframsidorna över huvud taget; synd bara att den inte finns i äkta läder (men Dantes läderjacka skulle väl inte räcka till så många exemplar, antar jag). Nobilis är en av få andra utmanare.

Typografi och layout: DoD6:R. Ypperlig typografi, mysigt tvåfärgstryck.

Illustrationer: Coriolis. Här ser jag ingen som helst konkurrens. Jag är mycket förtjust i den stilen (den påminner mycket om konceptillustrationer till tvspel), förutom den illustratör vars människor ibland blir väl karikatyrartade (men det förekommer väldigt sällan). Tapias DoD-grejer är också väldigt trevliga, men Coriolis ger ändå större wow-känsla. På ett sätt skulle väl Baron Münchhausen kunna tävla, men det är en lite annan sak; inte många rollspelsillustratörer slår Gustave Doré. :gremsmile:

Jag hittade en gammal tråd om det snyggaste rollspelet om någon vill se vad vi tyckte för tre år sedan i ett internationellt perspektiv.

tull

Hero
Måste produkten ha kommit ut 2009?

I vilket fall som helst så går min röst på Saga eftersom den ser så jävla frän ut och förmedlar verkligen ett "sago perspektiv" när man håller boken i handen, illustrationerna där i är inte de bästa jag sett men de bekräftar "temat" eller intrycket man får av boken som helhet. I min mening så känns det verkligen som att författarna inte bara tänkt på text utan även vilken känsla boken som fysisk produkt ska förmedla när man sitter och läser den.

Ymir

Liten kantbaron
Supergänget såklart. Vi talar om ett helt banbrytande sätt att använda rollspelsillustrationer.

Jag vill också passa på att påpeka att Eon just nu blir snyggare och snyggare för varje modul, typ. Lite fanboi måste man ju få vara.

- Ymir, röstar

Pendragon

Swashbuckler
Jag är väldig svag för Mutant:UA linjen. Zonernas Zoologi slår även den svåröverträffade (visuellt då) Jorges Bestiarium.

/Joel

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har egentligen ingenting att tillföra utom att jag håller med; Coriolis' illustrationer är apsnygga och känslan i spelet förhöjs ordentligt av dem.

Framsidor och typografi/layout har jag inte sett nåt som direkt givit mig några wow-känslor. Å andra sidan köper jag väldigt lite svenska rollspel. Tycker att O:FR har en snygg framsida, men... äh.

Doctor_Hell

Veteran
När det gäller illustrationer så är coriolis helt klart det snyggaste jag sett på år och dar .

som någon skrev innan så är det riktig wow-känsla när man bläddrar igenom boken

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
HJK said:
Noir kanske ska nämnas också. Kanske inte snyggast av alla, men i kategorin svart-vitt bör den ligga bra till.
Kategorin grön-vitt menar du? :gremwink:

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Jag vill höra O:FR till skyarna för papperskvalitén och helhetsintrycket. Illustrationerna själva är inte så viktiga, men kännpapperet! Det vill jag riva ut, ta hem och rita på! Nu! Genast!

Coriolis och M:UA är de spel jag tycker är snyggast överlag, men jag kan vara lite partisk vad gäller M:UA eftersom jag får en så mysig känsla bara av att öppna en bok, oavsett om det är illustrationer på sidan jag slår upp eller inte. Men det är verkligen, verkligen snyggt.

Ang. spel jag tycker väldigt mycket -om- för hur det ser ut så kan jag inte riktigt bestämma mig om det är Västmark eller Skymningshem, så jag får väl helt enkelt lägga in Rävsvans Förlag som 'gör allmänt spel som ser snygga ut', oavsett om man tycker bäst om bilderna från nittiotalet (Västmark) eller det senaste årtiondet (Skymningshem). Men Ymir drog upp Supergänget och nu får jag dåligt samvete om jag inte nämner det också, allt som har med serier att göra är ett steg framåt :gremlaugh:

Vad gäller framsida kan jag inte annat än hålla med. Jorges Bestiarium är snyggt rakt igenom, och även om Riotminds inte riktigt kan det här med att göra bra spel, så hittar de åtminstone riktigt bra omslagsbilder (och illustrationer i allmänhet) til sina spel.

Arfert

Facit
...menar du de äldre grejerna eller de senaste?

Jag gillar de nya omslagen, som tecknats direkt för spelet... jag föredrar alltid att man gör så, att bilderna faktiskt har nåt med innehållet att göra.

De äldre är ju amerikansk skåpmat som redan använts till diverse fantasyböcker. Det är bara trist.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Xhakhal said:
Men Ymir drog upp Supergänget och nu får jag dåligt samvete om jag inte nämner det också, allt som har med serier att göra är ett steg framåt :gremlaugh:
Poäng.

Ymir hade också en poäng i att just Supergängets sätt att använda seriemediet var oerhört fascinerande. Det väger tyngre än att t.ex jag personligen egentligen inte är helt förtjust i den stilen, så att säga.

Arfert

Facit
Saga har för övrigt exakt samma papper som O:FR, vad jag vet... Kanske Noir också, måste kolla, snarlikt i alla fall. :gremsmile:

Sen, inte riktat till nån speciell i tråden, ska man nog undvika att blanda ihop de spel man gillar bäst och det som är snyggast.

Snyggast är tveklöst O:FR just nu. Det är på en helt annan nivå, designmässigt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ymir hade också en poäng i att just Supergängets sätt att använda seriemediet var oerhört fascinerande. Det väger tyngre än att t.ex jag personligen egentligen inte är helt förtjust i den stilen, så att säga.
Inte ens jag skulle hävda att Supergänget är snyggast; det skulle jag säga att Coriolis är.

/tobias

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Arfert said:
Saga har för övrigt exakt samma papper som O:FR, vad jag vet... Kanske Noir också, måste kolla, snarlikt i alla fall.
Det är för övrigt ett oskick att INTE skriva i boken vilket papper som använts. Tycker jag dårå va.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
undvika att blanda ihop de spel man gillar bäst och det som är snyggast.
Precis. Själv skiljer jag på spel som helt enkelt bara landar i rätt stil för att jag ska gilla dem utseendemässigt och spel som är tekniskt snyggast.

Saga har för övrigt exakt samma papper som O:FR, vad jag vet..
Det här vet du definitivt bättre än mig. Jag kollade lite i mitt ex av saga, och nog känns papperet mysigt, men jag hade för mig att O:FR är ett par gram tyngre? Jag minns det som tjockare i alla fall, men eftersom du inte (som O:FR gjort) skrivit ut i boken vilket papper du använder (i alla fall kan jag inte hitta det, men det kan vara mitt fel) så vet jag inte.
Noir må ha bra papper, men det förstörs lite av att... tja... att spelet inte är så snyggt :gremwink:

Organ

Out of time, out of mind
Dante said:
Arfert said:
Saga har för övrigt exakt samma papper som O:FR, vad jag vet... Kanske Noir också, måste kolla, snarlikt i alla fall.
Det är för övrigt ett oskick att INTE skriva i boken vilket papper som använts. Tycker jag dårå va.
Fast det avgör väl du bara genom att titta på det, eller? Och eftersom det bara är du i hela världen som bryr sig så går det då på ett ut. :gremwink:

/Anders

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Organ said:
Fast det avgör väl du bara genom att titta på det, eller? Och eftersom det bara är du i hela världen som bryr sig så går det då på ett ut.
Jag är övertygad om att nästan alla någon gång bläddrat i en publikation och funderat: »MEN vilket mysigt papper det här var. Undrar vad det är för något.« Och så blir de alldeles upprörda när den uppgiften inte står att finna.

Eller inte.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Tala för dig själv! Min största olycka är att jag inte kommer ihåg vad papperet heter (jag skulle känna igen det om jag läste det, om tex det hade stått i SAGA *ilskna blickar* om det nu är samma papper) och därför inte kan jaga rätt på det, skaffa det och sätta det på finhyllan för ritpapper.

Soooo pretty...