Beslutsångest...
Framsida: Snösaga, gillar snön och ljuset som käre Bonner får till där. Vildhjarta är också den väldigt grym, fast den känns så Bauer ripp och får därför lite minusppoäng.
Typografi och layout: Ja, måste hålla med om att DoD6:R är riktigt grym. Riktigt grym. Fast med Saga i hand röstar jag för det. Först och främst, hela rubbet är en riktigt fin inbunden bok, som förövrigt är mycket lättläst och stämningsfull med ypperligt bra tips och dylikt i marginalerna. Lättläst och skön helt enkelt, som en schysst välavvägd skönlitterär bok. Helt min smak. Och vilken kvalitet sen. Underbart fin bok.
Illustrationer: Det här är riktigt svårt. Jag menar jag älskar alla de äldre, störtsköna DoD-illustrationerna. Häromdagen pratade jag och DeBracy om Monsterboxen. Däri finns det helt klart coola bilder. Men mjaej... Det når inte fram.
Mutant:UA är också ganska tufft i den mån... Fast, nej, inte det heller.
Tapia är ju Sveriges tajtaste illustratör på sitt område. Alvaro är en detaljernas mästare med återkommande detaljer som signum, vilket är råtufft... Duktig på poser och rörelse också. Dessutom arbetar han aldrig digitalt, och det är respekt.
Men, vinnaren för min del blir Vildhjarta där Bergtings laveringar känns 110% rätt. De är assköna och lagom avskalade. De säger så mycket fast alla detaljer lämnats där hän. Underbart, och svartvitt är lika vackert som färg, om inte vackrare om det görs rätt.
... Detaljer som utlämnats och som lämnar över till betraktarens fantasi är underbart. De bästa illustrationerna är de som låter beskådaren fylla på och drömma sig bort. Det tycker jag i alla fall. Därför lägger jag också till:
Spelledarskärm: där jag åter säger Saga. Arferts jobb på den är kanon. Den är avskalad och enkel men åh så underbart stämningsfull och fantasitriggande.