Nekromanti Snyggaste svenska rollspelet

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Arfert said:
Sen, inte riktat till nån speciell i tråden, ska man nog undvika att blanda ihop de spel man gillar bäst och det som är snyggast.
Tycker själv att det är svårare att skilja på vad som är snyggt (Coriolis), vad som attraherar mig spelmässigt (Mutant UA) och vad som är "rollspel core-nostalgi/estetiskt best-practice riktigt" (Döda skogen trilogin).

//EvilSpook

Arfert

Facit
Munkens bokpapper görs i olika gramvikter, Saga har tryckts med två olika versioner, den ena lite tunnare, men enklare att bläddra i, och en lite tjockare. Jag föredrog personligen den tunnare varianten, men även det är av jämförelsevis hög gramvikt för böcker (115 g/m2) och med hög bulk och tillräcklig opacitet.

Arfert

Facit
Ja det är sant... personligen tycker jag Coriolis är snyggt, och hyfsat att spela (har bara testat det på konvent), men sen är det nåt so säger stopp...

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Munkens bokpapper görs i olika gramvikter
Vilket ju också var precis vad jag frågade om.

Saga har tryckts med två olika versioner, den ena lite tunnare, men enklare att bläddra i, och en lite tjockare.
Okej. Mitt ex är nog den tunnare då :gremfrown:

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Det är möjligt, men det är ungefär hälften så mysigt som med -riktigt- fantastiskt papper :gremsmile:

Arfert

Facit
riktigt tjockt papper funkar bara i en bok som O:FR, som är stor, i Saga blir det för svårt att bläddra.

Men som sagt det är samma papper... olika gramvikt bara. Fast jag vet inte hur bra koll du har på hur papper klassificeras...

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Jag vet hur papper klassificeras och jag vet också vad jag tycker om och inte tycker om.

Om du läser lite högre upp i tråden ser du också att jag efterlyste namnet på papperet eftersom ajg vill använda det som ritpapper, och där kan jag mina preferenser (för tunt papper = diskvalificeras och ges till lillasyster).

Att jag tycker det var lite synd att mitt ex av saga är det mer 'användarvänliga' är helt enkelt för att jag tyckte bättre om det tjockare papperet, och ja, just för att det -är- tjockare, även om det i övrigt inte är någon skillnad. Det spelar roll för mig, även om det kanske inte gör det för dig ur annat än användarvänlighetssusynpunkt :gremwink:
Vilket papper Saga trycks på påverkar inte mitt intryck av själva spelet - men väl av -boken-, vilket är varför jag tycker det är lite synd att det var den tunna varianten. Ju mysigare det är att bara bläddra i en bok, desto oftare åker den ur bokhyllan :gremsmile:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag är rätt säker att jag uttryckt de här åsikterna förut men jag verkar inte ha skrivit i den förra tråden eller så... nåja:

Kort sagt så är tycker jag väl fortfarande att typ DoD6:R och grejerna därikring från Riöt (underförstått: Dante) ligger högst upp tillsammans med Saga. Det handlar om kompetenta bilder, bra typografi och bra material (schysst papper och sånt).

Coriolis är förstås en väldigt bra helhet också (Järnringen har ju visat att de kan det där, jag tycker Mutant:UA-linjen håller väldigt bra klass över lag) men på de specifika punkterna så går det liksom emot min smak: det är blankt och glassigt, med digitala konceptbilder av ett slag som jag inte alltid kan uppskatta.

Fallen Reich har jag bara sett nån enstaka snutt av och det verkar över lag vara riktigt snajdigt, dock har jag inte sett nån enda illustration ur det så jag lämnar det öppet exakt var på skalan det hamnar men.

Därmed tror jag att jag fått med nån slags topp 5 när det gäller helhet. Jag avslutar nog med en topp 1 för snyggaste omslag: Äventyrspaket 1

Möller

Hubert Hortlax
För att dela upp det i kategorier:
Framsida
Äventyret Vildhjarta till DoD6. Bauer+ liksom.

Men Evolutionens barn är också värd att nämnas.

Layout och Typografi
Såsboken Vastermark till DoD:T. Riotminds tappade i aktning med DoD:T-boxen, vars böcker var i mjukpärm (ush!), dåligt korrade, massor av missar i layouten och konstigt papper. Men Vastermark kommer ikapp och går om DoD6:R och dess supplement. Mer proffsigt helt enkelt.

Illustrationer
Återigen Vastermark till DoD:T. Kända och erkända illustratörer (främst Tapia då) dyker upp och gör bra ifrån sig som vanligt. Helheten är också bra, det märks att Riotminds visste vad de ville ha. Men (för mig och Riotminds produkter) nykomlingen Jonas Valentin Petterson har ett antal illustrationer med, och de är mästerliga.

Johan K

Gammal & dryg
Framsida: Jag gillar framsidan till Jorges bestarium, men jag tror att just framsidan till Nobilis är snäppet snyggare faktiskt. Dock är det ämlans lika mellan dem.

Illustrationer: Är gravt förälskad i de bilder som finnes i de upplagor från DoD6 & DoDT

Arfert

Facit
Pappret heter Munken Pure, O:FR trycktes på 150 g/m2, men det finns i vikter upp till 400 g/m2. Tillverkaren heter Arctic Paper.

solvebring

Superhero
Beslutsångest...

Framsida: Snösaga, gillar snön och ljuset som käre Bonner får till där. Vildhjarta är också den väldigt grym, fast den känns så Bauer ripp och får därför lite minusppoäng.

Typografi och layout: Ja, måste hålla med om att DoD6:R är riktigt grym. Riktigt grym. Fast med Saga i hand röstar jag för det. Först och främst, hela rubbet är en riktigt fin inbunden bok, som förövrigt är mycket lättläst och stämningsfull med ypperligt bra tips och dylikt i marginalerna. Lättläst och skön helt enkelt, som en schysst välavvägd skönlitterär bok. Helt min smak. Och vilken kvalitet sen. Underbart fin bok.

Illustrationer: Det här är riktigt svårt. Jag menar jag älskar alla de äldre, störtsköna DoD-illustrationerna. Häromdagen pratade jag och DeBracy om Monsterboxen. Däri finns det helt klart coola bilder. Men mjaej... Det når inte fram.

Mutant:UA är också ganska tufft i den mån... Fast, nej, inte det heller.

Tapia är ju Sveriges tajtaste illustratör på sitt område. Alvaro är en detaljernas mästare med återkommande detaljer som signum, vilket är råtufft... Duktig på poser och rörelse också. Dessutom arbetar han aldrig digitalt, och det är respekt.

Men, vinnaren för min del blir Vildhjarta där Bergtings laveringar känns 110% rätt. De är assköna och lagom avskalade. De säger så mycket fast alla detaljer lämnats där hän. Underbart, och svartvitt är lika vackert som färg, om inte vackrare om det görs rätt.

... Detaljer som utlämnats och som lämnar över till betraktarens fantasi är underbart. De bästa illustrationerna är de som låter beskådaren fylla på och drömma sig bort. Det tycker jag i alla fall. Därför lägger jag också till:
Spelledarskärm: där jag åter säger Saga. Arferts jobb på den är kanon. Den är avskalad och enkel men åh så underbart stämningsfull och fantasitriggande.

solvebring

Superhero
Vad gäller framsida kan jag inte annat än hålla med. Jorges Bestiarium är snyggt rakt igenom, och även om Riotminds inte riktigt kan det här med att göra bra spel, så hittar de åtminstone riktigt bra omslagsbilder (och illustrationer i allmänhet) til sina spel.
Har man anställt Sveriges bästa illustratörer inom området för fiktiva bilder av denna typ blir det ju ganska enkelt. Eller ja, enklare i alla fall.

Ang. spel jag tycker väldigt mycket -om- för hur det ser ut så kan jag inte riktigt bestämma mig om det är Västmark eller Skymningshem, så jag får väl helt enkelt lägga in Rävsvans Förlag som 'gör allmänt spel som ser snygga ut', oavsett om man tycker bäst om bilderna från nittiotalet (Västmark) eller det senaste årtiondet (Skymningshem).
Mjo, sög länge på att nominera Skymningshem för layout och det, men gjorde inte det. Därför måste jag ju här få lov att säga att jag håller med. Så underbart najs rollspel som helhet. Riktigt snygga.

Dimfrost

Special Circumstances
Arfert said:
Snyggast är tveklöst O:FR just nu. Det är på en helt annan nivå, designmässigt.
Hur då? Helhet? Papper, bindning, pärmar? Själv tycker jag alltså att de tråkiga bilderna (framför allt riktigt tråkiga motiv. Jag vill se det coola! Illustrationer av texten, inte poseranden!) drar ned intrycket betydligt, samt lite små märkligheter i layouten. Liksom att jag ogillar rubriktypsnitten och en del andra grejer i Coriolis.

(Saga är mycket trevligt för övrigt. Jag skulle definitivt ha kunnat nämna det i trådstarten i samband med papper och bindning och så.)

Arfert

Facit
Tycker O:FR har en fantasisk kombo av bild, layout, tyografi och bokbinderi... där detaljerna var för sig kanske inte är bäst, men helheten är tip-top. Det märks att det är proffs som gjort den, inte glada amatörer.

Fingertoppskänslan för "brittiskhet" är mycket bra, boken skulle kunna vara designad 1940. Angående illustrationerna är de perfekta i sammanhanget.

Det enda jag har att anmärka på är några typografiska missar, troligen beroende på textändringar i sista stund (så texten hoppat en rad). Men det är marginellt.

MrG

Swashbuckler
Det blir så konstigt att prata om vad som är snyggast, det är så grymt subjektivt. Jag tillhör det som diggar O:FR, mycket för att helheten funkar så bra. Illustrationerna matchar perfekt den torra humorn och tidsandan och allt följer en röd linje. Det är sånt som tilltalar mig järnet!

Å andra sidan har jag ju kommit att lära känna gänget bakom, så antingen kan det vara så att jag är partisk (men nog mer troligt att vi har kommit att göra en del ihop pga lika smak och spelstilar som går att kombinera).

-Gunnar (som också kan vara lite kvalitetsnobb och diggar saker som bra papperskvalitet)