Re: Steg 2 i debatten
Då det är spelledaren som ger liv åt och formar spel-
världen så anpassar han situationen efter hur inflytelse-
rika rollspersonerna är, och vi har aldrig behövt regler
för detta.
Att det däremot finns detaljerade regler för strid och
dylikt beror på att det är ett moment som behöver
realistiska regler med en tillhörande slumpfaktor.
Att införa regler för att spegla rollpersonernas
sociala status skulle bli väldigt svårt, då det
i min mening skulle kännas som om kampanjvärlden
blev stelare, iaf. för SL.
Dessutom skulle ett sådant regelsystem vara
oerhört svårarbetat om man vill uppnå samma kvalitet
som i en välskött spelvärld - det finns helt enkelt
för många faktorer som spelar in.
För att SL på enklast möjliga sätt skall kunna
ge rollpersonernas sociala status en funktion
i spelet krävs det att han känner sina rollpersoner,
samt att han kommer ihåg vad som händer i spelvärlden
och reflekterar över hur rollpersonernas omvärld
ser på deras handlingar (och tar hänsyn till såväl
positiv som negativ ryktesspridning).
Detta måste dessutom tillämpas på olika sätt beroende på
vilken samhällsklass det gäller.
Om en grupp rollpersoner är älskade av allmogen så betyder
det inte att adeln är särskilt förtjusta i våra små
hjältar.
Till detta kommer dessutom faktorer som rollpersonernas
karisma och utseende.
En "genomgod" rollperson med ett skurkaktigt utseende
har mycket svårare att få det inflytande han egentligen
förtjänar, på grund av de förutfattade meningar som
finns i samhället (gäller även IRL), medan en rollperson
med "hjälte-looken" kan använda sitt förtroendeingivande
utseende.
Det viktiga är inte regler om social status, snarare att
spelledaren har en genomtänkt spelvärld där ovanstående faktorer spelar in.
Om du nu har problem med att införa regler om social
status i ditt rollspel så föreslår jag att du istället
skriver ett kapitel som behandlar just detta ämne, med
spelledartips och exempel.
//Stefan Gunnarsson, även han i Uppsala =)