Nekromanti Sociala färdigheter, rollspelande och svårighet

DAKRilla

Hero
Rollspelande och regler samspelar ju som bekant inom de flesta rollspel, givetvis i en varierande grad som beror på en mängd faktorer som regelsystem, spelare, spelsituation o.s.v. Hur som helst; En sådan situation är vid bruket av sociala färdigheter som övertala, ljuga/bluffa, skådespeleri, socialt uppträdande, hota, muta, retorik, etikett, diplomati etc. En av mina frågor är då: Hur brukar ni lösa själva rollspelsbiten vid dessa "sociala situationer" och vilka metoder upplever ni som de bästa?

Utan att ha tänkt igenom detta allt för mycket så kan jag se ett par alternativ:

(1) Att rollspela efter resultat av själva färdighetsslaget (eller liknande) mot den svårighet som spelledaren valt (eller liknande). Ett lyckat slag för ljuga skulle alltså vanligtvis innebära att det man säger ska låta trovärdigt, men ändå vara fel. Ett misslyckande skulle innebära att man råkar avslöja lite för mycket av något, säger något klumpigt eller liknande. Alltså, precis som i verkliga livet, fast resultatet ska styras av slumpen och inte efter egen (d.v.s spelarens) förmåga.

(1½) Som alternativ (1) fast en minst lika viktig kriterie för att rollpersonen ska lyckas är att spelaren även rollspelar resultatet tillräckligt bra.

(2) Att man först rollspelar. Som spelare får man då göra sitt bästa eller sämsta (beroende på vad man själv vill, vilket är en ganska intressant aspekt för detta alternativ, särskilt om man som spelare främst är ute efter en bra berättelse) och sedan så bedömer spelledaren den eventuella svårigheten för det kommande tärningsslaget mot färdighets värdet (eller liknande) efter hur bra spelaren lyckades presterade. Kanske lite orättvist då detta faktiskt kräver att även spelare är tillräckligt kompetent på det som ska göras.

(3) Att inte rollspela alls, utan som spelare säga "Jag lyckades med mitt slag mot övertala trots svårighet/modifikation X" och som spelledaren bara säga "Ok, då lyckades du övertala portvakten att släppa in dej på klubben trots att du inte följer deras strikta dresscode". Ett ganska trist alternativ i många fall, men ibland så är det faktiskt tristare att rollspela alla sociala handlingar man gör, eller så kanske man inte har tid (IRL) med att rollspela alla detaljer, så detta alternativ är trots allt ändå användbart i vissa situationer. Men inte alltid, tycker jag.

Ett fjärde alternativ finns också, men jag är inte så intresserad av det då det är regler i kombination med rollspelande för sociala färdigheter:

(4) Att strunta i regler och "friforma". De spelare som är bra på att ljuga ljuger bra (om de vill) även då de rollspelar, medan de spelare som naturligt är dåliga lögnare inte har så stort val. Lika orättvist som alternativ (2) skulle jag tro.

Låt oss ta en titt på ett litet scenario där man använder alternativ (1), som jag fått för mej är det alternativ som ofta föreslås i grundböcker till många rollspel och därför kanske är standard:

Du som spelledare har en ganska oambitiös spelare som även är dålig på att rollspela men vars rollperson har ett högt värde i Övertala. När han och hans tappra kompanjoner sedan är ute och äventyrar så är det han som alltid lyckas övertala SLPerna till att göra de för äventyrarna rätta besluten trots att spelaren gör en riktigt kass "show" av det varje gång, medan hans kompanjoners spelare många gånger rollspelar bra fast misslyckas med slagen.

Vilka alternativ ska man använda vid vilka situationer i detta scenario (kom gärna med egna scenarier och exempel)? Alternativ (1) verkar ju inte funka allt för bra, och det främjar ju inte heller gott rollspelande. Alternativ (1½) skulle bara tillåta honom att lyckas halvt många gånger liksom hans kompanjoner, trots att hans rollperson är en mycket skickligare övertalare. Ska man helt enkelt inte låta personer göra karaktärer vars kvalitéer är helt olika ens egna? Men då blir det ju som att spela sej själv, fast i en annan värld, vilket kanske inte är helt fel det heller, men fortfarande så eliminerar det en fundamental del av själva rollspelandet, nämligen att kunna spela en roll annan än den man "spelar" i verkliga livet. Jag är helt förlorad i denna fråga och skulle bli mycket tacksam till några svar.

(Med "svar" menade jag det som "svar på inlägget" eftersom ett svar på denna fråga förmodligen är allt för mycket att begära då den kan vara omöjlig att svara på, eller så är det bara jag som inte är tillräckligt intelligent för att klura ut svaret, men om fallet är så vill jag definitivt ha ett svar (på frågan alltså) eftersom det skulle hjälpa mej mycket. Äh, bäst att jag håller klaffen nu. Bollen är eran!)

GrottrolletNaug

Swashbuckler
2, med modifikation.

Jag föredrar att spelarna gör sitt bästa för att rollspela ut övartalningen, lögnen, skitsnackandet (Vi brukar göra undantag för förföra slag :gremblush: ). Sedan så slår jag (SL) ett normalt slag utan krussiduller efter hur bra det gick för deras karaktär.
Om spelarna däremot lyckas med riktigt bra rollspelande när den sociala aktiviteten ska rollspelas så brukar jag ge dom en liten bonus på färdighetsslaget (liten, men märkbar). Dylika bonusar delas dock inte ut särskilt ofta.

/Naug

DanielSchenström

Swashbuckler
3, med modifikation

Alltså man slår, men specificerar argumenten. På så sätt kan man som SL modifiera svårigheten efter den som ska övertalas eller vad det nu är.

En del äventyr som bygger väldigt mycket på det sociala brukar dock gå mest på rollspelande av situationerna istället, så man får rätta sig efter spelare och äventyr lite grann.

Ghoulz

Swordsman
Två typ...

... fast lite flytande. Jag tycker det finns en djupare poäng i sammanhanget: om man ska rollspela något man klarar av eller om rollspelandet ska försöka göra alla roller tillgängliga. Vi avr tidigare inne på könsöverskridande rollspel, och jag tycker att det är en besläktad fråga. En poäng är att folk klarar av att ljuga i rollspel betydligt bättre än i verkligheten. jag tror inte att det finns någon automatisk överensstämmelse mellan social kompetens i spelet och i verkligheten. Däremot är en empatisk person med skådespelartalang antagligen en bättre rolluttolkare än någon som är stel, trist och sociopat. Personligen sätter jag upp vissa gränser för mina spelare - jag kräver att de åtminstone har NÅGON aning om det de ska spela. Det gäller inte bara att kunna bluffa som bedragare utan även att kunna slänga sig med lite "lingo" som åtminstone känns "äkta" när de spelar läkare. Enligt min erfarenhet är detta ett krav för att stämningen ska fungera. Och jag är mycket skeptiskt till könsöverskridande rollspel i allmänhet, i alla fall när det gäller hemsnickrade kampanjer.

Storuggla

Champion
Sociala färdigheter och spelarna

Först och främst ska du ha streetcred för denna tråd, Dakke! Tummen upp.

Jag kör en märklig mix. Små oviktiga interaktioner som när en spelare vill ha en lerkruka till sin tama råtta lite billigare sköter vi med ett slag och inget mer. Sedan blir det mer rollspelande ju viktigare det är, fast jag håller hårdare på de spelare som jag vet är verbala, en verbal spelare som håller ett apbra tal innan han slår för övertala får samma svårighet som den blyge och stammande killen som höll ett mediokert tal, det är en fix idé som vi trivs med.

Storuggla, vill ha ett politikerspel

DAKRilla

Hero
Re: Två typ...

"En poäng är att folk klarar av att ljuga i rollspel betydligt bättre än i verkligheten. jag tror inte att det finns någon automatisk överensstämmelse mellan social kompetens i spelet och i verkligheten."

För mej är det lite tvärtom: I verkligheten så har jag väldigt enkelt för att ljuga. Faktum är att jag ljuger rätt ofta, nästan dagligen, för att undvika onödiga problem (många små, fast kritvita lögner alltså). Så lömsk är jag! I rollspel så ljuger jag dock inte fullt lika bra men även så sällan som möjligt. Vad är skillnaderna då? Jo, i verkligheten så känner jag personerna jag ljuger för mycket bättre än vad jag känner rollpersonen/spelledarpersonen jag konfronterar i själva spelet. Att min rollperson sedan känner sin "motståndare" lika bra som jag känner mina IRL spelar ingen roll -- jag känner dem knappast bättre för det. Faktum är att om jag ska ljuga för en medspelares rollperson så använder jag de knep som jag använder i verkligheten, just för att jag känner spelaren som person, men inte dennes rollperson. Och det brukar funka. Som sagt, jag är lömsk. Ännu en skillnad är att jag känner min miljö och situation samt mina villkor mycket bättre i verkliga livet än i rollspelet för att jag inte känner till alla detaljer där. Typ.

"Det gäller inte bara att kunna bluffa som bedragare utan även att kunna slänga sig med lite "lingo" som åtminstone känns "äkta" när de spelar läkare. Enligt min erfarenhet är detta ett krav för att stämningen ska fungera."

Här håller jag fullständigt med. Om man "bara gör" en sak gör det ingenting för stämningen, eller den kanske rent av försämrar den. Om man å andra sidan lotsas att man gör saken, t.ex att man som i rollen som läkaren, som du nämnde, vrålar ut "Fort! 10 mg Xenatin och... hit med skalpellen! Jag måste avlägsna hans solar plexus... fasen! Hjärtstillestånd! Undan, jag måste defibrillera!" när man försöker återuppliva sin döde/döende kamrat så lär stämningen skjuta i topp trots att en hel del av det man säger är totalt nonsens. Tycker jag i alla fall. Och det är väl lite samma sak med dessa sociala färdigheter; spelar man en simpel bondlurk och slänger upp fötterna (utan vare sej skor eller strumpor) på bordet och rapar högljutt efter intagen måltid så lär även det bidra till stämningen. Men om bondens spelare inte skulle ha gjort något så skulle chansen vara förlorad.

Johan K

Gammal & dryg
Lika del 4 & 2 !

Jag skulle nog förska att dels ha alt. 2 & låta spelaren spela situationen & sedan så sätter SL svårighetsgraden & spelaren få slå för att se ifall blugffen går igenom.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Två med en twist?

Den metod jag föredrar vad gäller sociala färdigheter är en variant av 2. Spelaren får förklara vilka argument han använder när han försöker övertala, bluffa eller vad det nu är han gör. Det är upp till spelaren att rollspela det så mycket han vill. Om han bara vill säga att han använder argumentet: "om du inte gör som jag säger kommer något tråkigt att hända" är det helt okej. Om han vill rollspela i detalj vad han säger är det ännu bättre. Därefter bestämmer SL em modifikation på tärningsslaget som ska slås. Detta ger även den mindre ambitiösa spelaren en möjlighet att klara av sociala situationer, men tvingar honom i alla fall att göra en liten insats för att få som han vill och den mer ambitiösa spelaren får rollspela precis så mycket han vill.

/tobias

walium

Ganska töntig, faktiskt
Salladsgaffel till soppa?

Jag tycker att det är roligast att spelarna försöker rollspela övertalningsförsök och dylikt utifrån sina rollpersoners förutsättningar. Om de inte vill eller kan detta så brukar vi använda alternativ 1 med viss styrning ifrån spelledarens sida. Jag föredrar dock att låta sociala färdigheter ersättas av gott rollspel hellre än tärningsslag. Eller att iallafall låta tärningarna spela en mindre roll i sådana situationer.