Nekromanti Socialt eller grottkräl, räls eller fisktank?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Vad tycker du bäst om? Sociala rollspel där man lägger fokus på just det sociala eller klassiskt äventyrande där rälsning inte är ett problem för dig? Eller har du ett annat förslag. Motivera varför.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
En blandning. Men om jag måste välja så föredrar jag nog problemlösande och utforskande framför det sociala. Rälsning står dessutom, för mig, inte som fiende eller motsats till att spela sociala aspekter. Rälsning handlar om scenariots struktur; social kan man lika gärna vara under resan, eller på stationerna.

Eller OK, om man med "det sociala" menar att rollpersonerna är de som bestämmer vad som ska hända i alla lägen så blir det svårt att rälsa. Men då föredrar jag definitivt förberedda scenarion och räls/spindelnätsstruktur; jag har inget intresse av att vara med och bestämma handlingen. Jag vill bara utforska den och få se hur handlingen ser ut. Och få reagera på den som min rollperson.

Ram

Skev
Överlag sociala fisktankar med en förberedd "så här går det om ingen gör någonting"-tanke. Många förberedda platser med tankar om invånare men få förberedda skeenden.

w176

Förlorad dotter
Hmm. Jag tror att för att få en produuktiv diskussion, så måste man nog använda en bredare termiologi.

Att klassa in allt rollspel jag spelat som antingne socialt eller grottkräl.... Det går kanske, men det gör ingen djävla sense alla. För mig är det inte en meningsfull indelning. Tänk på alla filmer, böcker och tv serier du sätt i det liv. Vilka räknar du in i socialt, och vissa rälknar du in i grottrkäl

Är Martix socialt eller ett grottkräl? Gudfaden? Pulp fiction? Fight club? Mission inpossible? Leon? Crounching tiger, Hidden dragon? Spirited away? Lejonkungen? Ghost in a shell? Buffy? Black Swan? Blade? Batman? Spiderman? X-Men?

Erm. Att dela in filmerna i socialt eller grottkräl säger extremt lite om dramaturlogin eller den kreativa egendan i filmerna eller böckerna. Samma sak med rollspel.

Det finns typer av dramaturlogier jag gillar, och det finns typer av dramaurlogier jag inte gillar. Det finns kreativa egendor jag gillar och kreativa egendor jag inte gillar. Men jag kan inte säga att det har något att göra med indelningen "Grottkräl/Socialt" att göra.

--

Angående räslat eller inte rälsat föredrar jag i 98% av fallen icke rälsat.

Jag kan köpa ibland att om någon är tydlig med det att ett kort konventspass någon gång ibland är rälsat, för att uppnå en viss effekt med äventyret men det är allt.

Rollspelsmediet styrka är att det är ett media där deltagarna skapar berättelsen tillsammans på ett interaktivt vis. Kvittar mitt handlade i berättelsen så har man helt tappat den aspekten.
Vill jag ha något räslat så läser jag hellre en bok eller se på en film. Där förväntas man vara en passiv deltagare och den rälsade berättelseformen passar sig oftast bra där.

from

Veteran
Ram said:
Överlag sociala fisktankar med en förberedd "så här går det om ingen gör någonting"-tanke. Många förberedda platser med tankar om invånare men få förberedda skeenden.
Jag är på, med brasklappen att SL får vara beredd att flytta/ändra på platser/invånare om andra saker i fisktanken är mer intressanta vid besök och skeenden sker när de passar sig, inte vid fasta tidpunkter.

Ram

Skev
from said:
Ram said:
Jag är på, med brasklappen att SL får vara beredd att flytta/ändra på platser/invånare om andra saker i fisktanken är mer intressanta vid besök och skeenden sker när de passar sig, inte vid fasta tidpunkter.
Håller med helt. En plats är ingen tidspunkt. De största anledningarna till att jag gillar platser är inlevelsemässiga (att kulissen blir solid) och taktiska (något som finns är lättare att "angripa", att förhålla sig till).

Fienden

Hero
Jag fisktankar aldrig, det är för mycket arbete att bygga upp. Det jag gör är att, när jag inte rälsar eller åtminstone halvrälsar, så sätter jag upp fasta händelser som är enkla att placera in oavsett karaktärernas agerande. Efter detta låter jag alla härja fritt, och improviserar lämplig tid tills jag känner för att kasta in "the plot". Så, rälsning med improvisationselement.
Kanske är det som är fisktank, har jag missförstått?

För övrigt så spelar jag grottkräl nuförtiden, det är enklare med stora grupper. Jag gör ytterst sällan särskilt supersocialt rollspelande, det är jag dålig på.

solvebring

Superhero
Kanske är det som är fisktank, har jag missförstått?
Fisktank är en grupp självgående fraktioner, till exempel ett gäng personer med olika agendor, som handlar och driver sina mål utifrån detta, och att man då släpper ned rollpersonerna bland detta och ser vad som händer.

... Förklarat lite så där i all enkelhet.

Förövrigt tycker jag inte att fisktankar egentligen kräver några större förberedelser. I grund och botten krävs bara det som jag nämnt ovan, vilket man kan klara av med en enkelt mindmap över de olika parterna så att man ser hur allt hänger ihop och hur saker och ting sannolikt rör på sig i och med att de olika parterna, inklusive rollpersonerna, handlar och rör om i grytan. ... Sätt ihop en bunt coola prylar, släpp ner rollpersonerna och improvisera utifrån fraktionernas drifter och mål. Se vad som händer.

Ögat

Hero
Jag gillar sociala rollspel där rälsning inte är ett problem och klassiska äventyr där man lägger fokus på det sociala.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Av mitt senaste spelledande att avgöra gillar jag både fisktank och rälsat. Jag lyckades i alla fall mixa intriger och socialt sampel med hundratals spelledarpersoner (och en och annan välplacerad social "bomb" [som jag nu har lärt mig att det heter]) med mer eller mindre hårdhänt rälsande (eller kanske snarare spindelnätade), både på kampanjnivå och äventyrsnivå.

Jag har dock på sistone upptäckt att jag som spelare tycks ha utvecklat en akut allergi mot rälsning, fastän jag själv gärna använder det när jag spelleder. Om det beror på att det år dåligt rälsande jag inte gillar eller om jag är en hycklare har jag inte räknat ut ännu ...

/Skapskytten, som undrar om det inte går att rälsa på olika nivåer i rollspel och att vissa delar kan vara hårt rälsade och andra inte alls - och hur talar vi om det?

Fienden

Hero
@Solve - Ah, okej. Tror inte jag har tillräckligt mycket hjärnkapacitet för att styra upp något sådant som spelledare... <_< Jag gör gärna avancerade plots, speciellt i Eon, men det brukar inte bli så överdrivet mycket interaktion i hur den styrs i sådana fall. Självklart är man öppen för vad spelarna gör, men huvudmålet är aldrig jätteinteraktion med de olika parterna.