Nekromanti Socialt stånd och modifikationer (DoD 6)

Hasse

Hero
Slog fram en SLP tjuv (amatör) som kom ifrån Högre överklass. Han fick bli en gentlemannatjuv och fasadklättrare som stjäl ifrån de rika endast för sitt eget höga nöjes skull men det är inte det jag vill diskutera det är följande.

När jag skulle placera Fv i de olika färdigheterna så slog det mig i och med att han var tjuv så var läsa/skriva modersmål inte en yrkesfärdighet vilket i sig är ok. Det jag dock funderar över är att han kommer från överklassen och därmed borde kunna läsa/skriva modersmål alldeles utmärkt. Kom då att tänka på detta gäller oavsett vilket yrket man har om man kommer från överklassen eller högre samt flera andra lärdomsfärdigheter. En viktig skillnad som jag ser det mellan överklassen och de andra klasserna är att de som små får utbildning av t.ex guvernater(rätt stavat?), överklassen är så att säga bildad och det är en viktig skillnad gentemot övriga klasser.

Skall man då ge överklassen ett Fv lika med grundegenskapen i flera färdigheter som t.ex. Tala modersmål

Eller skall de klassas som sociala färdigheter och få samma kostnad som en yrkesfärdighet. Det är det alternativ jag själv öfrämst överväger då man då bättre kan styra vilka färdigheter som ingick i undevisning som liten.

Eller skall man få en viss plusmodifikation som t.ex. människor får i geografi, rida och överlevnad.

Vilka färdigheter bör detta gälla om man nu vill ändra på reglerna, själv funderar jag på följande:

Läsa/skriva modersmål
administration (överklassen är ju ofta en del av de styrande i samhället.)
Geografi
Heraldik
Historia
Lärdomsfärdigheter
Läsa/skriva främmande språk
Räkna
Tala främmande språk

Så det jag vill ha synpunkter på från er här på forumet är om man skall modifiktioner beroende på socialt stånd och i så fall på vilka färdigheter och på vilket sätt?

Följande frågor står och faller egentligen med hur utbildningsnivån är bland överklassen i Trudvang, Skulle vara roligt om Riotminds kunde tala om vilka tankar de har om överklassens utbildningnivå i Trudvang, de får gärna kommentera inlägget i övrigt.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Hasse on 2001-03-17 21:12.</EM></FONT></P>

jonix

Warrior
Intressant fråga.
När jag skulle placera Fv i de olika färdigheterna så slog det mig i och med att han var tjuv så var läsa/skriva modersmål inte en yrkesfärdighet vilket i sig är ok. Det jag dock funderar över är att han kommer från överklassen och därmed borde kunna läsa/skriva modersmål alldeles utmärkt.

Jag tänker så här;
En tjuv är en tjuv, som förmodligen har lärt sig att överleva redan sedan barnsben genom att stjäla, ljuga osv osv.
Om man kommer från överklassen, så håller jag med dig om att skriva nästan är ett måste. Vilket då inte tjuven har som yrkesfärdighet, men det hindrar väl inte tjuven att lära sig skrivkonsten på annat håll? (fast det kommer att gå trögare).

Rent generellt skulle jag vilja säga att man väljer yrke efter "socialt stånd" och inte "tvärtom". Om man vill ha en gentlemanna tjuv så får man kanske skapa sig en Lärd man och sedan lägga till tjuveriet. Om man vill skapa sig en handelsman med utgång från något väldigt lågt socialt stånd, kanske man skall överväga att skapa sig en uppassare/tjänare eller liknande, knappast någon som äger flera karavaner.

Eller skall de klassas som sociala färdigheter och få samma kostnad som en yrkesfärdighet. Det är det alternativ jag själv öfrämst överväger då man då bättre kan styra vilka färdigheter som ingick i undevisning som liten.

När man skapar sig en ny RP/SLP så börjar man på nivån amatör... man skall passa sig för att måla upp en alltför världserfaren RP/SLP (gäller generellt). Om vi går tillbaka till ditt tjuvexempel så skapa dig en tjuv, men lägg färdighetspoängen på geografi, skriveri, heraldik osv osv. Detta är vad din RP/SLP har lärt sig från "barnsben", din RP/SLPn slår sedan in på en annan väg i livet och satsar på tjuveri och ljugeri (ett yrke som RP/SLPn tyckte passade bättre och som han/hon alltid kännt för) och "ökar" i yrkesnivå inom det yrket.

Jag gillar inte riktigt det där med plussmodifikation. Dessa modifikationer vill jag ha till saker och ting som man har i generna på något vis.

Så det jag vill ha synpunkter på från er här på forumet är om man skall modifiktioner beroende på socialt stånd och i så fall på vilka färdigheter och på vilket sätt?

Mina synpunkter;
Nej, inga mod. för det sociala ståndet, men det skall återspeglas i RP/SLPn helt klart. Låt mig ta ett exempel för att klargöra det jag har försökt säga ovanför;
---
Bondson Johan är en riktigt drömmare, han vill bli riddare hos kungen och rädda prinsessor och döda drakar, knappast stanna hemma på åkern och gödsla och slita, pga ointresset utav lanbrukarlivet så lär sig inte Johan lika mycket som de andre bondsönerna inom lantbruk. Så en vacker dag får han chansen att bli riddare (nja, krigar då), detta som han har drömt om i hela sitt liv, har han ett brinnande intresse för och han kämpar för att bli den bästa krigaren i landet, dessutom verkar han ha en fallenhet för att charmera damer och slåss med svärd.

När Krigar Johan skapas som RP/SLP utgår man från krigaryrket, men placerar alla färdighetspoäng på diverse lantbruksfärdigheter. Detta är Johan på yrkesnivån "amatör", eftersom Johan inte "är" bonde kommer han inte bli lika bra som andra bönder eftersom dessa har rent speltekniskt har bonderiet som yrkesfärdighet.
När Johan sedan ökar i yrkesnivå utvecklas hans "krigarfärdigheter/yrkesfärdigheter", och han blir en krigare i mängden (nja, kanske inte...)
---
Hoppas det klargjorde vad jag tycker.

Följande frågor står och faller egentligen med hur utbildningsnivån är bland överklassen i Trudvang, Skulle vara roligt om Riotminds kunde tala om vilka tankar de har om överklassens utbildningnivå i Trudvang, de får gärna kommentera inlägget i övrigt.

Jupp, håller med.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag tycker att begränsningarna på färdigheter känns mer och mer fel ju högre upp man kommer i åldrarna. En 90-årig präst kan bara ha 5 i Kunskap om Religion och andra yrkesfärdigheter, trots att han borde ha en livslång erfarenhet av att vara präst. Han får i stället kompensera dessa låga FV med en massa helt ovidkommande icke-yrkesfärdigheter.

- Bobby

Runde Rolf

Swordsman
NEJ NO NJET!!!

Jag håller med så gör som jag. För varje "åldersnivå" så får man höja 5 extra i sina färdigheter.
Detta gör så att en Ung kan ha högst 5 i tex hoppa medans en Vuxen kan ha 15. Kanske inte så bra men det är enkelt och fungerar bra för mig.

"Rolf kommer före Sitor även i ordboken"

Hasse

Hero
"Rent generellt skulle jag vilja säga att man väljer yrke efter "socialt stånd" och inte "tvärtom"."

Håller med att så är det normalt fast min "tjuv" är inte "normal." Hans "aktiviteter" är inte heller något som uppskattas av resten av famlijen utan han är det svarta fåret och har lämnat sin hemstad pga diverse "incidenser." Gentlemanna tjuv kanske inte är riktigt rätt beskrivning han stjäl dock inte från fattiga utan från rika delvis för spänningens skull och som en slags revolt emot sin familj.

"När man skapar sig en ny RP/SLP så börjar man på nivån amatör... man skall passa sig för att måla upp en alltför världserfaren RP/SLP (gäller generellt)."

Det är han inte han är, amatör har därför inget fv över 5(förutom tala modersmål och slagsmål där fv:t är grundvärdet enl. reglerna). De enda färdighet han har 5 i är smyga, änterhake samt två vapen(han blev ambidextriös). Han har inget fv i läsa/skriva modersmål som det är nu, inte heller stjäla föremål då han inte stjäl direkt från någon utan ägnar sig åt inbrott. problemet är att de FP som finns att placera ut inte räcker till att ge honom fv i de yrkesfärdigheter han bör ha börjatlära sig samt till de färdigheter han bör ha fv relaterat till hans sociala bakgrund.

"När Krigar Johan skapas som RP/SLP utgår man från krigaryrket, men placerar alla färdighetspoäng på diverse lantbruksfärdigheter. Detta är Johan på yrkesnivån "amatör", eftersom Johan inte "är" bonde kommer han inte bli lika bra som andra bönder eftersom dessa har rent speltekniskt har bonderiet som yrkesfärdighet.
När Johan sedan ökar i yrkesnivå utvecklas hans "krigarfärdigheter/yrkesfärdigheter", och han blir en krigare i mängden (nja, kanske inte...)"

Förstår vad du menar men min "tjuv" är inte helt ny inom tjuveriet då han ägnats sig åt det under några vilket gör att FP bör användas till att visa vad han lärt sig under denna tid.

Funderar på om en variant kan var att det är just när man skapar RP/SLP så kan man använda sig av "sociala förmågor" För att ta min tjuv som ex.

Funderar på en variant, det är bara när han skapas som han kan köpa fv i de färdigheter som ingår i de sociala förmågorna till en lägre kostnad, när RP/SLP sedan ger sig ut på äventyr så förlorar han sina sociala förmågor och det är bara yrkesfärdigheterna som han köpa fv i till lägre kostnad.

Tackar för synpunkterna då jag ännu inte bestämt mig hur jag skall hur och i sådana fall hur, det är viktigt att balansen inte rubbas.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

ceralion

Veteran
Tycker att socialt stånd bör återspeglas...

Jag anser helt klart att Socialt Stånd bör återspeglas i färdigheter som Tala + Läsa/Skriva modersmål. Denna åsikt baserar jag på att en person som är van vid livet i ett hov och som ofta tilltalas (om personen i fråga är adelsman) med ett språk som är "för fint" att användas av arbetare, bör logiskt sett klara av detta bättre än en person som aldrig eller väldigt få gånger upplevt denna miljö och det levnadssätt som följer med ett högt socialt stånd.

Naturligtvis finns det alltid undantag. Du finner flera bönder som av naturen har hög intelligens, lätt för att lära sig, se samband och logiska förklaringar, samtidigt som en adelsman inte alls behöver vara intelligent bara för att han är född till den samhällsklassen. Däremot tror jag att han är mer van vid ett förfinat språk, med förbättrade formukeringar och korrekt grammatik, medan bonden inte havt ett behov av att kunna detta och därför inte lagt sig till med det.

Hur Socialt Stånd kan återspeglas i sådana färdigheter har jag dock inte riktigt kommit fram till ännu...någon som har förslag?

//Ceralion

Runde Rolf

Swordsman
Nu är det ju så....

.... att man har INT i tala modersmål från början och eftersom man inte kan ha mer i färdigheten än i grundegenskapen(dvs INT) så kan man ju inte ändra detta.

"Rolf kommer före Sitor även i ordboken"

ceralion

Veteran
Re: Nu är det ju så.... [Lite OT]

Självklart. Jag tänker inte böja och bända på befintliga regler, men tänkte ändå bara säga vad jag tycker..

Borde inte en högadlig man erbjudits en bättre språklig utbildning än en, låt säga, tjuv från medelklassen?

nåväl. Det viktiga är att man har kul när man spelar...

jonix

Warrior
ålder och modifikationer (DoD 6)

En 90-årig präst kan bara ha 5 i Kunskap om Religion och andra yrkesfärdigheter, trots att han borde ha en livslång erfarenhet av att vara präst

Eftersom man skapar en RP/SLP med utgångspunkten "amatör", kan man undra vad tusan den 90-åriga prästen gjort hela sitt liv, eftersom han är en "amatör" fortfarande. Vad jag kommer ihåg så finns det inte någonstanns i boken där det står att man är tvungen att skapa sig en amatör. Skapa dig en mästare vetja, inte svårt, men trist att spela.

Ett litet inlägg från Riotminds M.M. visar hur och varför det är på detta sätt (max FV 5 för amatör) i detta inlägget;
<A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthread...&Number=42564&page=&view=&sb=&vc=1#Post42564" target="_new">http://forum.rollspel.nu/showthread...iew=&sb=&vc=1#Post42564</A> Frågeställningen var annorlunda, men svaret kan även (tycker jag) användas i denna diskussion.

För er som inte orkar läsa allt, står det i sista stycket;
Hoppas att detta kan ge en liten indikation på hur färdigheterna är tänkta att användas. Yrkesnivåerna är tänkta som gränser för hur väl en rollperson lyckas, både inom sitt yrke och sina färdigheter. Plus att en rollperson inte kan prestera mer än vad hans grundegenskaper kan prestera. (en person med SMI 5 skulle nog inte klara av att slå världsrekordet i längdhopp)<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by jonix on 2001-03-19 14:22.</EM></FONT></P>

Ximnipot69

Swordsman
jo..

nåt litet skall de nog ha. Jag tycker att överklassen och uppåt skall få plus i FV på desssa färdigheter då de i min version av Trudvang har fått skolundervisning i dessa ämnen.

Ximnipot - den kroniska huvudvärken personifierad

trollet

Warrior
jo vist borde dom ha nått i färdigheterna men jag vet inte vad än får ta och kolla i boken och fundera på hur vi ska göra.

Ximnipot69

Swordsman
modifikationer

Vi tar det vid första bästa tillfälle. Jag snackade med Rich och han ville också ha en BC i det.

Ximnipot - den kroniska huvudvärken personifierad