Måns;n297300 said:
Är det ens möjligt? Nu var det ett tag sedan jag spelade eller läste, men det är väl inte riktigt så det är tänkt att funka?
Oklart, om jag skall vara ärlig... Det var dels ett bra tag sedan och jag var inte SL så jag spelade mest med (läste in mig lite mer på systemet i efterhand för jag ville förstå det bättre) och SL frågade om jag (tror det var jag iaf) ville gå in i BdtP när jag misslyckades med att dyrka en dörr eller tjuvkoppla en bil eller något sådant. Och jag bara fortsatte misslyckas och tog en massa skada. Gick nog aldrig i däck för jag avbröt försöket så vi misslyckades med vad vi var ute efter.
Det är säkert inte så det är tänkt att funka men det var vårt första spelmöte med Solar System så jag skyller på det
Måns;n297300 said:
En grej med Keys är att de dels känns relevanta för spelaren som väljer dem, alltså på riktigt känner att det är något som är värt att investera i. Känner man inte med/för sin Key så kommer den inte funka. Man måste bry sig. Dels så måste SL se till att de inte blir marginaliserade. Det är tänkt att spel ska kretsa just kring Keys.
Jag säger inte detta för att påpeka att ni gjort något fel (för så behöver det inte alls vara) utan för att visa att Solar System kräver ett helt annat mind set än många andra spel.
Ja, jo jag förstår det och är helt med. Ett av problemen under just den här kampanjen med Solar System var att vi hade en SL som var väldigt traddig av sig (med detta menar jag att han var van vid och helst spelade på ett traditionellt sätt där SL presenterar äventyret och spelarna utför det som man uppfattar är äventyret och det var så här vi spelade) vilket rimmar illa med att man som SL skall flyta med i spelarnas jakt på att uppfylla sina Keys. Det funkade helt enkelt ganska dåligt, så som vi spelade.
Sen kan jag tycka att det blir lite feldesignat då Keys är rent individuella. Ingen annan spelare har något att vinna på att en annan spelare uppfyller sina nycklar. Det blir lite tourettigt att alla spelare skall uppfylla sina nycklar så de får sina xp (för det blir helt 'lopsided' när bara en eller ett fåtal spelare cashar in på sina nycklar och någon stackare får inte en syl i vädret och halkar obönhörligen efter). Nä, då är det bättre med någon sorts gruppbelöning för att man jobbar mot ett mål. Om målet är en enskild RPs eller hela gruppens blir då mer irrelevant, alla blir belönade.
Genesis;n297303 said:
Det ska kosta att aktivera en nyckel.
Långt från alla nycklar funkar på det här sättet och jag undrar om det ens är tanken bakom dess design. En del keys (eller liknande) har ett element av att det kostar att använda dem. Andra var helt enkelt, om du utfört handling x i spelet så får du 1/3/5 xp (eller hur spridningen nu var).
I just keys i solar system så finns det (väl?) inget system för SL att forcera fram nycklar. De jobbar enkom som morot. Så kleptomanen kan vara hos den snälla eller elaka rika typen som spelarna behöver hjälp av och helt enkelt skita i sin key för han vet att om han stjäl och blir påkommen så blir det ett jävla ståhej. I de flesta grupper jag varit med i hade grupp-beslutet då blivit att vi skiter i det och driver äventyret vidare. Om ni förstår hur jag menar.
I andra grupper ÄR det här äventyret och man vill ha den typen av konflikt där kleptomanen stjäl, får sina xp och sedan sker det konsekvenser. Men min poäng är att i just solar system kan inte SL forcera fram att en spelare agerar enligt en key, det är helt upp till spelaren.
Lite neggigt, men detta var vad jag uppfattade som negativt med Keys. Hade jag kört Solar System idag hade jag husreglat dem på något sätt för att de ligger som bas för grupp-utdelning av XP för att minska den personliga jakten efter att trigga olika nyckelhandlingar för Keys. Det passar mitt spelsätt bättre.
Cog.