Nekromanti Solar System

antorax

Swordsman
Jag och ett par vänner har börjat lira lite Solar System och jag är lyrisk över spelsystemet. Men jag har inte ännu så god koll på det hela.

Ex. RP har blivit ovänner med en rik adelsman. Adelsmannen har satt ett pris på deras huvuden och snart är ett band med prisjägare karaktärerna i hälarna. Det blir ett överfall tärningar ska snart rullas, men intentioner måste klargöras. RP bestämmer sig för att lägga benen på ryggen, och prisjägarna vill död RP. Men får de det enligt regelsystemet? Alltså att döda i en konflikt som inte är Extended?

Sedan angående attribut-poolsen. Kör ni med de tre "vanliga": Vigor, Instinct och Reason, eller har ni andra? Jag tycker att Instinct känns för bred iom att det är både motorik och personlighet typ som innefattas.

Tack på förhand.

Simon

Swashbuckler
Fryksdal said:
Jag och ett par vänner har börjat lira lite Solar System och jag är lyrisk över spelsystemet. Men jag har inte ännu så god koll på det hela.

Ex. RP har blivit ovänner med en rik adelsman. Adelsmannen har satt ett pris på deras huvuden och snart är ett band med prisjägare karaktärerna i hälarna. Det blir ett överfall tärningar ska snart rullas, men intentioner måste klargöras. RP bestämmer sig för att lägga benen på ryggen, och prisjägarna vill död RP. Men får de det enligt regelsystemet? Alltså att döda i en konflikt som inte är Extended?

Sedan angående attribut-poolsen. Kör ni med de tre "vanliga": Vigor, Instinct och Reason, eller har ni andra? Jag tycker att Instinct känns för bred iom att det är både motorik och personlighet typ som innefattas.

Tack på förhand.
Hej hopp!

Ett första svar här, jag ska söka efter lite gamla trådar där jag tycker det sägs användbara saker också...

En uppsättning pölar jag har använt flera gånger är Force/Kraft, Skill/Finess och Bearing/Resning. Har lite crunch baserat på dessa här. Det här tycker jag själv är en ganska bra utgångspunkt.

Crunch för en Shadowrunbaserad värld finns i ett doc-dokument som jag bifogar här i inlägget. Där används Chrome, Flesh och Mana. Det är inte helt lysande, men kan vara inspirativt i bästa fall.

Jag har flera gånger underskattat nyttan av att göra en crunchlista, liknande de ovan, inför en kampanj och ångrat mig när vi väl varit igång. Det är asbra att ha lite secrets och så att plocka fram när man behöver formulera en SLP on the fly, plus att det ger en bra riktning i rollpersonsskapandet.

Ja, man kan döda med enkla konfliktslag. Utifrån det som står under Propriety i reglerna så kan det vara en vettig överenskommelse att inte tillåta att rollpersonerna dödar viktiga SLPar utan extended, av flera skäl, men se till att vara överens om det.

Rollpersonerna har inget sånt skydd, eftersom spelarna alltid kan välja att extenda ifall de inte gillar det första utfallet, och i extended kan sedan intentioner förändras. Det är dock god smak att som SL inte sätta intentionen att döda rollpersonerna, för då finns det dels inte utrymme att eskalera konflikten och dels fråntar man spelarnas val att låta bli att extenda ifall de förlorar. Står rollpersonernas liv på spel så kommer de att extenda ifall de förlorar, och då tappar man funktionen att spelarna avgör vilka konflikter som ska ta tid vid spelbordet och vilka man kan acceptera och raskt gå vidare från.

Attachments

antorax

Swordsman
Tack!

Förövrigt så verkar din Wiki vara till en hel massa crunch-hjälp också. Härligt.

Fler frågor angående pools. Har du spelat med mer än tre någon gång? Hur har det i så fall funkat?

Simon

Swashbuckler
Fryksdal said:
Tack!

Förövrigt så verkar din Wiki vara till en hel massa crunch-hjälp också. Härligt.

Fler frågor angående pools. Har du spelat med mer än tre någon gång? Hur har det i så fall funkat?
Nä, det har jag inte. Jag har övervägt att göra en fjärde pool för magisk energi, men struntat i det eftersom jag tyckte att magisystemet i The Shadow of Yesterday fungerade bra som det är, och det är kopplat till de tre vanliga poolerna.

Färre skulle jag inte använda för att, tja, det känns rätt trevligt med tre. Man skulle kunna ha en eller två också, antar jag, men då är det inte så mycket poäng med att fördela poäng från början mellan dem. Då skulle det bli mer som något slags Fate Points eller storypoäng eller hjältepoäng som driver alla ens förmågor, och då abstraherar man systemet ännu mer än vad Solar System i sig själv gör. Kan man såklart göra om man vill, men förslagsvis så testar man systemet som det är först.