Nekromanti Soldarn= puttenutt

Ymir

Liten kantbaron
Kom att tänka på en sak. Är det bara jag som tycker att Soldarn känns alldeles för "litet", så att säga. Jag menar, ca 62 000 invånare är ju verkligen inget att hänga i julgranen, speciellt inte när det finns länder med miljontals invånare relativt nära- borde inte ett litet land som Soldarn ha uppslukats av dessa ofantligt mer folkrika länder? Hela Asharinahalvön är iofs rätt glesbefolkad, så det är å andra sidan kanske inte särskilt konstigt. Vad som är intressant att notera däremot, är att det sannolikt finns nästan lika många dvärgar som det finns människor i Soldarn- 50 000 dvärgar i Talon renk Ghor alldeles i närheten av huvudstaden är liksom inte att leka med, det är ju mycket mer än halva Soldarns befolkning. Till sist är ju Soldarns armé läskigt patetisk, iaf om man tittar på hur mäktiga fiender landet har. Borde inte Jargien kunna krossa Soldarn som en nötkärna? För att inte tala om tirakerna i Kiaz- när de, som uppskattas till minst en miljon, krossat Khrun renk Roghan lär Soldarn vara finito burrito, så att säga. Stackars Soldier, för övrigt. De kommer inte att ha en chans.

Vidare tycker jag nästan att Soldarn placerats i fel kultursfär, dess kultur påminner i mina ögon mycket mer om Consabers än dess grannländers- utöver religionen har Soldarn och Asharien inte mycket gemensamt, i mina ögon iallafall. Och förklaringen att de förtryckta Soldierna har sin trygghet och Asharierna har sin frihet låter synnerligen krystad i mina ögon- Soldierna borde antagligen varit så pass avundsjuka på sitt grannland att de gjort uppror för länge sedan, imo. Om de nu inte är så abnormt extremrojalistiska som de verkar vara, iofs...
Nå, enligt mig borde Soldarn legat i närheten av Consaber istället, det känns rätt malplace. Försent nu, dock. :) Själv funderar jag kanske på att göra om Västmark till kungadöme, trivs inte riktigt med den här "president"-grejen. Nå, den som lever får se...

- Ymir, vars rollperson bor hos en soldisk baron för tillfället.

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ymir on 2000-10-10 01:57.</EM></FONT></P>

Virocon

Swordsman
Å andra sidan är det kanske ingen som har något intresse av att ta över där. Om det är så att stället inte har några större inkomster och ett rebelliskt folk kommer det antagligen kosta mer för landet än vad det bringar in att besätta det.

Ymir

Liten kantbaron
Tja, extremt bördigt är det iallafall, och jag har fått intrycket av att det är rätt rikt. Och så vitt jag vet har tirakerna i Kiaz direkta invasionsplaner.

- Ymir, tycker synd om Soldarn när 1 miljon tiraker kommer

G

Guest

Guest
Å andra sidan är det kanske ingen som har något intresse av att ta över där. Om det är så att stället inte har några större inkomster och ett rebelliskt folk kommer det antagligen kosta mer för landet än vad det bringar in att besätta det.

Soldarn har väl en hel del som är värt att ta över, om man nu ska ockupera landet. Vad sägs om i princip oändlig tillgång till skog, en del bördig mark och antagligen gruvfyndigheter uppe i bergen. Men sedan är det ju inte alltid så att man behöver kriga för att erövra ett land. Man kan ju kriga också för att plundra vilket jag tycker är mer intressant i Tirakernas fall.

/Tiamel

Bjorn

Hero
Jo vi skall nog kunna iscensätta en ashariskvänlig revolution inom några år...

Man är ju inte med i det storAshariska nationalistpartiet för intet

/Bjorn

Bjorn

Hero
Re: andra ologiskheter

Tja sen kan man ju fråga sig varför områdena norr om Jarla verkar vara "icke i anspråktagna" med tanke på att de i alla fall att dömma av karta etc borde vara bra mycket mer brukbara än stora områden i asharien.

/Bjorn

G

Guest

Guest
Har inte Jargien utlyst ett korståg imot Soldarn. Om dom attackerar så måste det ju bli mos av Soldarns lilla patetiska arme.

Tja, det beror väl på yttre omständigheter. Att det finns t.ex. 50.000 dvärgar i Talon-Rhenk-Ghor är så vitt jag förstått en hemlighet. Eller snarare man anar inte att det finns så många dvärgar där. Om dvärgarna ställer sig på soldiernas sida så kommer det rent utsagt bli ett helvete för de jargier som befinner sig i Soldarn. De räknar nog inte med att 50.000 man mer än beräknat dyker upp från ingenstans.

Problemen Jargien har för ett totalt anfall är många. De kan inte lämna västra delen av sitt land öppet för anfall eftersom Mûhad då kan göra en av sina "raider" vilka brukar vara ganska framgångsrika. Sedan så måste jargien ta sig till soldarn. Att anfalla havsvägen tycker inte jag låter speciellt smart för en nation som inte har en speciellt bra flotta, även om den skulle kunna fungera som understöd. Då återstår bara landsvägen för en majoritet av armén. Då ligger Soldarn väldigt inklämt. De måste då först gå igenom endera Damarien och Västmark eller Asharien. Att gå genom Damarien och Västmark kan bli ganska krångligt med tanke på Västmarks eländiga terräng och sedan har de väl inte ett alltför etablerat vägnäti varken damarien eller Västmark? Då måste de gå genom Asharien. Där har de bra vägar men ett litet problem, nämligen öknen. Jargierna kommer behöva enorma mängder proviant och dryck med sig vilket kommer göra hela "expeditionen" seg. Och eftersom man går in i Asharien så måste de antagligen ta över det landet också.

Men visst ger sig Jargierna den på att de ska ha Soldarn så borde det gå, även om det inte är det lättaste.

/Tiamel

ripperdoc

Myrmidon
Re: andra ologiskheter

Fast där är det mycket kallare. Och det bebos av mycket monster och ociviliserat folk. Antagligen har det alltid varit ett jävligt ställe att vara på, vilket gjort att folk "valt" Asharien.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Flash Back

Warrior
Ologiska namn...

Enligt Spelarens Handbok har Soldarn noriskklingande namn, medans Ashariens påminner om amerikanska.

Två så närbelägna länder, med samma språk, kan väl ändå inte ha så olika namn?!

"When the lightning comes even the blind man can see"

Krille

Super Moderator
"Kom att tänka på en sak. Är det bara jag som tycker att Soldarn känns alldeles för "litet", så att säga."

Nej, det är inte bara du. Soldarn har en befolkningstäthet på ca 0,77 pers per km<sup>2</sup>, vilket ska jämföras med det glest befolkade Englands 16 och Frankrikes 44. Jag betraktar Soldarns befolkningsmängd som en bugg.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Sir Foilan

Hero
"ca 0,77 pers per km2, vilket ska jämföras med det glest befolkade Englands 16 och Frankrikes 44. Jag betraktar Soldarns befolkningsmängd som en bugg"

Vad kan vara ett rimligt invånarantal?

/Sir Foilan

Krille

Super Moderator
Jävlar i min låda!

"Vad kan vara ett rimligt invånarantal?"

Tja, vi tar en låg befolkningstäthetssiffra: 20 pers per km<sup>2</sup> (lite mer än vad England hade under sitt all time low, strax efter Vilhelm Erövrarens härjningar, och mindre än hälften av Frankrikes).

20 x 80.000 = 1.600.000!!!

Det är vid det här laget som mainstreamfantasyälskarna börjar sparka bakut.

- Krille

Sir Foilan

Hero
Re: Jävlar i min låda!

"Tja, vi tar en låg befolkningstäthetssiffra: 20 pers per km2"

Har inte Sverige bara några få pers per kvkm? Jag kan ju vara ute o åka spark men nuffran verkar bekant.

Kuriosa:
Vilhelm Erövraren var ättling till Gånge-Rolf.

/Sir Foilan

Krille

Super Moderator

"Har inte Sverige bara några få pers per kvkm? Jag kan ju vara ute o åka spark men nuffran verkar bekant."

Men så är stora delar av Sverige tämligen svårodlad och svårtillgänglig vildmark också, något som man inte kan beskylla Soldarn att vara.

- Krille

Staffan

Myrmidon

Och denna siffra inkluderar glesbygderna uppe i Norrland. Om jag minns min mellanstadiegeografi rätt har Sörmland till exempel över 100 invånare per km^2. Iofs har vi lite bättre teknologiska förutsättningar för hög folktäthet än pseudomedeltida länder...

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

smaffy

Hero
öhh.. hoppas jag inte pratar i nattmössan nu /images/icons/crazy.gif

är det inte så att asharien, jargien å alla dedär inte vågar anfalla soldarn? är det inte så att om de mosar sönder soldarn som en nöt så kommer la consaber bli skitförbannade? jag har för mig att soldarn är typ en utbrytarplopp som inte slagits ner just för att det finns mer att förlora än att vinna på att slå ihjäl dem?
kolla i mundanaboken, där står det... hoppas jag...

Smaffy är jag. blä.

Ymir

Liten kantbaron
Det är inte Jargierna som utgör det största hotet mot Soldarn, utan det klarar Maka av Kiaz bra. Hennes 1 miljon tiraker och vrakher kommer att slakta puttenuttgosepluttlandet när Khrun renk Roghan gjort sitt...

- Ymir, hejjar på Kiaz