Radagast
Swordsman
Har börjat att konvertera en ras jag gjorde ursprungligen för Drakar och Demoner, men sedan blivit liggande i byrålådan.
Nu är den inte helt komplett, det är några förmågor till som skall in, men detta är grunden. Vill gärna ha kommentarer och är det någon som är ritkunnig, så får de gärna försöka rita en bild av en soldvärg
Soldvärg
Denna ras började jag skapa för Drakar och Demoner, men blev aldrig helt klar. Nu har jag omvandlat den istället till Dunder och Drakar, vilket är den svenska översättningen till Dungeons and Dragons.
Soldvärgar är en dvärgtyp som lämnat undergjorden och stenbrytning m.m. till att leva på slätterna av främst jakt och jordbruk. På grund av att de levt ett liv ovan jord är de betydligt mörkare i huden än vad en dvärg som större tiden av sitt liv, levt under marken. Dessutom har det blivit lite av en schism mellan dessa, och för en soldvärg så är en annan dvärg inte så mycket värd, utan kallas nedlåtande ofta för blekskinn.
Skägget däremot har blivit en statussymbol, jag till och med betydligt starkare än hos sina grottkrälande kusiner. Det hårdaste straffet en soldvärg vet, är att bli av med sitt skägg, och det finns ett antal brott som också straffas med just att bli av med skägget, för mord blir det oftast skäggstympning tillsammans med straffarbete som blir straffet, något som fruktas oerhört.
• +2 Fysik, +2 Wis, -2 Smi, -2 Int.
• Medelstor.
• Grundfart är 6 meter. Soldvärgar behåller dock denna fart även om de är klädda i medeltungt pansar, eller har medeltung belastning. Fartminskningen är normal om soldvärgen är tungt belastad eller är klädd i tungt pansar.
• Nattsyn: Soldvärgar kan se dubbelt så långt som människor i stjärnljus, månljus, fackelljus och liknande svaga ljuskällor. De kan ändå urskilja färger och detaljer under dessa förhållanden.
• Stabilitet: Soldvärgar är extremt svåra att rubba från den plats de står på. En dvärg erhåller en rasfördel av +4 på test av grundegenskapen för att motstå en tjurrusning eller fällning när de har båda fötterna på marken (men inte medan de klättrar, flyger, rider eller liknande).
• Vapenkännedom: Soldvärgar hanterar soldvärgaspjut och soldvärgasabel som stridsvapen och inte exotiska vapen.
• +2 rasfördel på räddningsslag mot gift.
• +2 rasfördel på räddningsslag mot formler och formelliknande effekter.
• Automatiska språk: Allmänspråk och dvärgiska.
• Extraspråk: Alviska, Gnomiska, Jordiska, Jättespråk och Orchiska.
• Gynnad klass: För soldvärgiska kvinnor Präst, för soldvärgiska män Ranger.
// Radagast
Nu är den inte helt komplett, det är några förmågor till som skall in, men detta är grunden. Vill gärna ha kommentarer och är det någon som är ritkunnig, så får de gärna försöka rita en bild av en soldvärg
Soldvärg
Denna ras började jag skapa för Drakar och Demoner, men blev aldrig helt klar. Nu har jag omvandlat den istället till Dunder och Drakar, vilket är den svenska översättningen till Dungeons and Dragons.
Soldvärgar är en dvärgtyp som lämnat undergjorden och stenbrytning m.m. till att leva på slätterna av främst jakt och jordbruk. På grund av att de levt ett liv ovan jord är de betydligt mörkare i huden än vad en dvärg som större tiden av sitt liv, levt under marken. Dessutom har det blivit lite av en schism mellan dessa, och för en soldvärg så är en annan dvärg inte så mycket värd, utan kallas nedlåtande ofta för blekskinn.
Skägget däremot har blivit en statussymbol, jag till och med betydligt starkare än hos sina grottkrälande kusiner. Det hårdaste straffet en soldvärg vet, är att bli av med sitt skägg, och det finns ett antal brott som också straffas med just att bli av med skägget, för mord blir det oftast skäggstympning tillsammans med straffarbete som blir straffet, något som fruktas oerhört.
• +2 Fysik, +2 Wis, -2 Smi, -2 Int.
• Medelstor.
• Grundfart är 6 meter. Soldvärgar behåller dock denna fart även om de är klädda i medeltungt pansar, eller har medeltung belastning. Fartminskningen är normal om soldvärgen är tungt belastad eller är klädd i tungt pansar.
• Nattsyn: Soldvärgar kan se dubbelt så långt som människor i stjärnljus, månljus, fackelljus och liknande svaga ljuskällor. De kan ändå urskilja färger och detaljer under dessa förhållanden.
• Stabilitet: Soldvärgar är extremt svåra att rubba från den plats de står på. En dvärg erhåller en rasfördel av +4 på test av grundegenskapen för att motstå en tjurrusning eller fällning när de har båda fötterna på marken (men inte medan de klättrar, flyger, rider eller liknande).
• Vapenkännedom: Soldvärgar hanterar soldvärgaspjut och soldvärgasabel som stridsvapen och inte exotiska vapen.
• +2 rasfördel på räddningsslag mot gift.
• +2 rasfördel på räddningsslag mot formler och formelliknande effekter.
• Automatiska språk: Allmänspråk och dvärgiska.
• Extraspråk: Alviska, Gnomiska, Jordiska, Jättespråk och Orchiska.
• Gynnad klass: För soldvärgiska kvinnor Präst, för soldvärgiska män Ranger.
// Radagast