Nekromanti Soldvärg + hjälp bl.a. rithjälp

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Har börjat att konvertera en ras jag gjorde ursprungligen för Drakar och Demoner, men sedan blivit liggande i byrålådan.

Nu är den inte helt komplett, det är några förmågor till som skall in, men detta är grunden. Vill gärna ha kommentarer och är det någon som är ritkunnig, så får de gärna försöka rita en bild av en soldvärg :gremsmile:

Soldvärg
Denna ras började jag skapa för Drakar och Demoner, men blev aldrig helt klar. Nu har jag omvandlat den istället till Dunder och Drakar, vilket är den svenska översättningen till Dungeons and Dragons.
Soldvärgar är en dvärgtyp som lämnat undergjorden och stenbrytning m.m. till att leva på slätterna av främst jakt och jordbruk. På grund av att de levt ett liv ovan jord är de betydligt mörkare i huden än vad en dvärg som större tiden av sitt liv, levt under marken. Dessutom har det blivit lite av en schism mellan dessa, och för en soldvärg så är en annan dvärg inte så mycket värd, utan kallas nedlåtande ofta för blekskinn.
Skägget däremot har blivit en statussymbol, jag till och med betydligt starkare än hos sina grottkrälande kusiner. Det hårdaste straffet en soldvärg vet, är att bli av med sitt skägg, och det finns ett antal brott som också straffas med just att bli av med skägget, för mord blir det oftast skäggstympning tillsammans med straffarbete som blir straffet, något som fruktas oerhört.
• +2 Fysik, +2 Wis, -2 Smi, -2 Int.
• Medelstor.
• Grundfart är 6 meter. Soldvärgar behåller dock denna fart även om de är klädda i medeltungt pansar, eller har medeltung belastning. Fartminskningen är normal om soldvärgen är tungt belastad eller är klädd i tungt pansar.
• Nattsyn: Soldvärgar kan se dubbelt så långt som människor i stjärnljus, månljus, fackelljus och liknande svaga ljuskällor. De kan ändå urskilja färger och detaljer under dessa förhållanden.
• Stabilitet: Soldvärgar är extremt svåra att rubba från den plats de står på. En dvärg erhåller en rasfördel av +4 på test av grundegenskapen för att motstå en tjurrusning eller fällning när de har båda fötterna på marken (men inte medan de klättrar, flyger, rider eller liknande).
• Vapenkännedom: Soldvärgar hanterar soldvärgaspjut och soldvärgasabel som stridsvapen och inte exotiska vapen.
• +2 rasfördel på räddningsslag mot gift.
• +2 rasfördel på räddningsslag mot formler och formelliknande effekter.
• Automatiska språk: Allmänspråk och dvärgiska.
• Extraspråk: Alviska, Gnomiska, Jordiska, Jättespråk och Orchiska.
• Gynnad klass: För soldvärgiska kvinnor Präst, för soldvärgiska män Ranger.

// Radagast
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,458
Location
Göteborg, Lindome
Några översättningsdetaljer:
• +2 Fysik, +2 Wis, -2 Smi, -2 Int.
• +2 Fys, +2 Vis, -2 Hän, -2 Int.

• Gynnad klass: För soldvärgiska kvinnor Präst, för soldvärgiska män Ranger.
• Gynnad klass: För soldvärgiska kvinnor Präst, för soldvärgiska män Jägare.

Annars ser det ju bra ut.

/Mikael
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Sorry... missade det ;-)

Men är åtgärdat.

Är bara några till detaljer som skall fixas, t.ex. som ersättning för deras Stenkunnighet och om det skall få några ersättningsförmågor istället för attackfördelar och duckfördelar, eller om dessa skall finnas kvar, fast med andra varelser i fokus.

// Radagast
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Ta och ställ upp i D&D-utmaningen i mars. Utmaningen skulle ju tydligen vara en spelbar ras, och vinsten är nog fortfarande en illustration av sitt bidrag.
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Tänker göra det, men inte med en ras baserad på de vanliga raserna som dvärg, alv osv... som ju egentligen också bara är en underras.

// Radagast
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Soldvärg (Uppdaterad)

Nu är den näst intill komplett, om nu ingen har några förslag på förbättringar ;-)

Soldvärg

Denna ras började jag skapa för Drakar och Demoner, men blev aldrig helt klar. Nu har jag omvandlat den istället till Dunder och Drakar, vilket är den svenska översättningen till Dungeons and Dragons.
Soldvärgar är en dvärgtyp som lämnat undergjorden och stenbrytning m.m. till att leva på slätterna av främst jakt och jordbruk. På grund av att de levt ett liv ovan jord är de betydligt mörkare i huden än vad en dvärg som större tiden av sitt liv, levt under marken. Dessutom har det blivit lite av en schism mellan dessa, och för en soldvärg så är en annan dvärg inte så mycket värd, utan kallas nedlåtande ofta för blekskinn.
Skägget däremot har blivit en statussymbol, ja till och med betydligt starkare än hos sina grottkrälande kusiner. Det hårdaste straffet en soldvärg vet, är att bli av med sitt skägg, och det finns ett antal brott som också straffas med just att bli av med skägget, för mord blir det oftast skäggstympning tillsammans med straffarbete som blir straffet, något som fruktas oerhört.

Soldvärg

En soldvärg erhåller följande modifikationer:

• +2 Fys, +2 Vis, -2 Hän, -2 Int. Soldvärgen har alltid från början minst 3 i Intelligens, skulle värdet bli lägre, höjs ändå Intelligensen till 3.
• Medelstor.
• Grundfart är 6 meter. Soldvärgar behåller dock denna fart även om de är klädda i medeltungt pansar, eller har medeltung belastning. Fartminskningen är normal om soldvärgen är tungt belastad eller är klädd i tungt pansar.
• Nattsyn: Soldvärgar kan se dubbelt så långt som människor i stjärnljus, månljus, fackelljus och liknande svaga ljuskällor. De kan ändå urskilja färger och detaljer under dessa förhållanden.
• Fällkänsla: En soldvärgs känsla för fällor ger en rasfördel av +2 på att upptäcka och bygga fällor, samt att desarmera fällor.
• Stabilitet: Soldvärgar är extremt svåra att rubba från den plats de står på. En dvärg erhåller en rasfördel av +4 på test av grundegenskapen för att motstå en tjurrusning eller fällning när de har båda fötterna på marken (men inte medan de klättrar, flyger, rider eller liknande).
• +1 rasfördel på attackslag mot djur.
• +4 duckafördel på PK mot jättar. En soldvärg förlorar denna fördel i situationer där han förvägras sin Händighetsfördel på PK.
• Vapenkännedom: Soldvärgar hanterar soldvärgaspjut och soldvärgasabel som stridsvapen och inte exotiska vapen.
• +2 rasfördel på räddningsslag mot gift.
• +2 rasfördel på räddningsslag mot formler och formelliknande effekter.
• +2 rasfördel på Spåra och Vildmarkskännedom.
• +2 rasfördel på Hantverk rörande jakt- och jordbruksredskap.
• Automatiska språk: Allmänspråk och dvärgiska.
• Extraspråk: Alviska, Gnomiska, Jordiska, Jättespråk och Orchiska.
• Gynnad klass: För soldvärgiska kvinnor Präst, för soldvärgiska män Jägare.

Nya exotiska vapen Pris Skada (L) Skada (M) Fatalitet Avståndssteg Vikt Typ
Enhandsvapen
Soldvärgasabel 20 gp 1t8 1t10 19-20/x3 — 2 kg H
Tvåhandsvapen
Soldvärgaspjut 4 gp 1t6 1t8 19-20/x3 6 m 2 kg S

// Radagast
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Soldvärg (Uppdaterad)

Nya exotiska vapen Pris Skada (L) Skada (M) Fatalitet Avståndssteg Vikt Typ
Enhandsvapen
Soldvärgasabel 20 gp 1t8 1t10 19-20/x3 ? 2 kg H
Tvåhandsvapen
Soldvärgaspjut 4 gp 1t6 1t8 19-20/x3 6 m 2 kg S
Dessa verkar lite väl tuffa. Sabeln är bättre än bastardsvärdet. Generellt sett bör man undvika att ha både förbättrad threat range och crit multiplier.

Jag skulle rekommendera att ge sabeln samma stats som ett elven thinblade, fast huggskada i stället för stick. Alltså, 1d8 i M-skada, och 18-20/x2 i crit.
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Soldvärg (Uppdaterad)

Fixat, samt att spjutet fick 19-20/x2 istället för 19-20/x3 som kritiskt.

// Radagast
 
Top