Nekromanti Soloäventyr med dråpliga slut

Muggas

Hero
Hittade ett mycket litet soloäventyr (utan tärningar) som jag gjort för länge sen. Upptäckte att det var väldigt lätt att dö och att det ibland tydligen lönar sig att göra dumma val. Döm själva (bifogar det här):

Rosen

Myrmidon
Har inte testat äventyret än men laddade ner det för genomläsning. Ser rätt bra ut vid en snabb titt.

Upptäckte att det var väldigt lätt att dö och att det ibland tydligen lönar sig att göra dumma val.

Men det är ju precis så det ska vara i soloäventyr, ju. (-:

Det enda som är irriterande i dem är när man dör efter ett val som varken verkar dumt eller ovanligt. Jag minns ett gammalt 071-spel (på den tiden det fanns såna) i deckarmiljö, där man kunde välja på att gå runt bland lokala restauranger och söka efter en person, eller ta sin bil och köra en sväng runt stan.
Jag valde det senare, åkte iväg och såg ett gatugäng som höll på att våldta ett fnask i en gränd. "Vill du hoppa ur och hjälpa henne?"
Det ville jag förstås, så jag stannade och klev ut, och så fort jag kom in i gränden fick jag en kniv i magen av en av gängmedlemmarna.
Ok, jag startade om spelet och kom efter en stund förbi samma gränd, men den här gången skrattade jag rått och körde vidare - och dödskrockade i nästa korsning eftersom jag tittade på fnasket istället för på vägen framför mig.
Det dödande valet var alltså att ta bilen istället för att gå runt bland restaurangerna...

--
Åke

Johan K

Gammal & dryg
Mysigt litet spel !

Testade det & kan ju säga att jag stendog efter typ 4 minuters spel....
Ska förka lite mer sedan & se ifall det går bättre då.

Muggas

Hero
ehh... tyvärr är det ett sådant val i det här äventyret också... om du inte väljer 2 speciella alternativ i början av äventyret, så kan du inte klara det... lite dumt... men det är trist att det finns sådana "återvändsgränder" när man bara väljer, som du beskriver i nämnda 071-spel, att "köra bil"... skulle vara kul att försöka göra ett "riktigt" soloäventyr någon gång (på ca 400 nummer). men förmodligen skulle det ta för mycket tid, och knappt någon skulle spela det (ingen bryr sig om soloäventyr längre *snyft*)..

Muggas

Hero
Försök undvika stöta på en brunbjörn, om du kan!

Det är väldigt lätt att dö. Ca 30% av alla nummer innebär en dödlig utgång. Och hur du än gör, så kan du inte undvika att stöta på en arg brunbjörn i något sammanhang. Försök! Jag minns att jag skrev äventyret en natt då jag inte kunde sova, så det kan finnas konstigheter i det..

Rosen

Myrmidon
Re: Soloäventyr (SPOILER!)

Har spelat igenom den en vända nu.

tyvärr är det ett sådant val i det här äventyret också... om du inte väljer 2 speciella alternativ i början av äventyret, så kan du inte klara det...

Antar att det ena är att undvika stället där man möter Alishia. Tjao, fast hon är mindre av en återvändsgränd och mer av en plot twist - det blev en rätt snygg vändning när det framgick först i slutet att hon var en spion. Man ska inte klara ett soloäventyr på första försöket.
Det man väl kunde göra för att förbättra just det vore att lägga in ett val efter mötet med henne, där man kan välja på att slå följe eller dumpa henne.

skulle vara kul att försöka göra ett "riktigt" soloäventyr någon gång (på ca 400 nummer). men förmodligen skulle det ta för mycket tid,

Tja jo... Jag skrev några äventyr på upp till 100 paragrafer när det begav sig (har funderat på att lägga upp dem någon gång, fast jag skrev dem till en kusin och snodde rätt ogenerat från publicerat material). Det är nog inget jag skulle vilja försöka mig på igen, och då hade jag ändå rejält mycket mer fritid på den tiden.

--
Åke

Johan K

Gammal & dryg
Hehe ! Ska försöka !

Hemm, ska förska ta & spela det igen & se ifall det går bättre den här gången & försöka slippa björnar & sådant..