Jag har tänkt spela ett soloäventyr med en ur min spelgrupp och undrar om det är någon annan som gjort det, vad ska man akta sig för och hur ska man göra så att det blir framgångsrikt.
En sak att tänka på är att du måste ha mer NPC's som spelaren kan interagera med. Han/hon har ju inga andra spelare att interagera med. Därör måste du dels vara lyhörd på alla konstiga infall spelaren får om att göra saker, men du behöver även rälsa handlingen lite så att det händer något. Hur mycket beror på hur spelaren är.
Det kan vara värt att tänka på att det är lite mer ansträngande med soloäventyr. Varken SL eller spelaren kan slappna av någon gång. Är det flera spelare kan SL slappna av när spelarna diskuterar, enskilda spelare kan slappna av när någon annans rollfigur gör någonting komplicerat, etc.
Om du normalt orkar spelleda för fullt X antal timmar kommer du därför kanske att krokna redan vid X-2. En lite kortare session än vanligt, eller lite fler colaflaskor och kaffeinjektioner kan vara på sin plats.
Soloäventyr brukar fungera bäst om de är lite friare. Om det är för rälsat kommer den ensamma spelaren bara följa med handlingen utan att tillföra så mycket. Dessutom har en ensam spelare lättare att bestämma sig för vad han ska göra än ett gäng. Så fungerar det i alla fall när jag spelleder...
Jag tänker använda N2 och det är en färdig rollperson, en blandning av olika hitmen från filmer och en stor nypa från spelet.
Den första delen i kampanjen (förhoppningsvis) går ut på att Mr. Rieper åker till Hong Kong för att gå på ett möte för Hitmen och ta del av information för att kunna hitta och döda en Triadboss mördare (inspirerad av Contract Killer med Jet Li). Tyvärr så går en hel del saker fel.
Spelaren kommer få att planera en hel del tror jag.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.