Mors;
soloäventyr var ordet, vad har folk och fä här för relation till soloäventyr?
Frågan ställd av någon (mig) som i praktiken spelar soloäventyr varje dag. När det begav sig på den tiden (80-90-tal, ni är många som vet vad jag menar) blev jag helt såld på framför allt Ensamma Vargen, men var också en ihärdig konsument av t.ex. Fighting Fantasy och Tigerns Väg som väl var de största därutöver, i och med översättningarna till svenska. Men det fanns några andra också…
Min känsla är att för många är soloäventyren framför allt nåt nostalgiskt från just de åren, och nåt som finns/fanns där lite vid sidan av, kanske något man minns med värme, men inte så mycket mer.
Det är mycket som hänt de senaste åren. Gamebooks har en ny blomstringstid efter ca två decenniers torka. Många såväl nya som gamla författare som ger ut sina böcker. Bland nya namn som, mer eller mindre, haft betydelse för mig de senaste åren när det gäller detta kan nämnas Michael J. Ward, David Lowrie, Joseph Daniels, Martin Noutch, Oliver Hulme, KJ Shadmand, Victoria Hancox. För att då inte tala om de nya namn som finns och drar sitt strå till stacken i Ensamma Vargen/Magnamund/Aon-sammanhanget och, för den delen, Fighting Fantasy.
När jag presenterade mig på forumet nyss fick jag nån kul fråga där om vad jag själv tycker utgör ett bra soloäventyr och vad jag gärna skulle se mer av. Kul att få anledning utifrån nån annans input att verkligen fundera på det. Också en kul och utmanande första tråd att spinna på i det här ämnet.
Den första frågan är nog den svåraste. Spontant tänker jag, ett bra soloäventyr ska ha många olika förgreningar, de ska inte vara för lättgenomträngliga för spelaren att lära sig. Men nej. Det kan jag egentligen bara tillämpa på soloäventyr av normativ eller större storlek, d.v.s. med åtminstone 300+ sektioner/passager. För soloäventyr av alla storlekar skulle jag väl säga – de förgreningar som finns ska vara meningsfulla, och valen man gör ska märkas av för spelaren, gärna både speltekniskt och narrativt. Regelmassan bör stå i proportion till den narrativa upplevelsen. I soloäventyr där t.ex. en enskild strid kan ta dig timmar att utföra så måste du ju få ut någonting av det i andra änden (om inte striden i sig är så rolig att den är belöning nog vill säga). Jag uppskattar också författare som förmår bygga in mycket spelteknisk variation koncentrerat i en enda passage – prestera ”mycket spelupplevelse på liten yta” så att säga. Men även detta är bara tillämpligt på en viss karaktär av soloäventyr. Vissa bygger ju på att inte ha några regler över huvudtaget, det är bara att läsa, och även det är ju högst välkommet tycker jag. Då bygger ju mycket på själva berättelsen, samt betydelsen av de beslut man fattar.
Ovan får duga som ett första kort på bordet.
Vad vill jag se mer av? Soloäventyr som har väl dolda hemligheter för sina spelare, gärna rätt radikala sådana hemligheter som man kanske inte upptäcker förrän vid genomspelning nummer 10 eller 100. Det tycker jag är superhäftigt när man upptäcker att en författare byggt in, men utifrån mina upplevelser hade jag gärna sett det oftare än jag gjort. Men det kan finnas mer av det än jag känner till, för det är många soloäventyr där jag inte kommit långt alls än i mina undersökningar, och jag har över 30 st som jag öht inte spelat ännu. Plus att vissa äventyr kan jag ha spelat så mycket, å andra sidan, att jag är en smula blind för att det faktiskt förekommer sådana fenomen som jag själv nu tar för självklara. – Något annat jag gärna upplever mer av, som lite hänger ihop med det nämnda, är soloäventyr med flera ”nivåer” och varianter för att klara spelet. Det kan finnas ett enklare, ”grundläggande” sätt att bara klara spelet. Och sen kan det finnas lite mer avancerade/dolda varianter.
Även detta får duga som ett första kort.
I skrivande stund sitter jag för övrigt med The Heart of Fire (DestinyQuest 2) av Michael J. Ward. Jag spelade igenom just denna för första gången under augusti-december 2021, men har initierat en ytterligare genomspelning som jag genomför i små portioner då och då.
Har någon annan någon input på ämnet soloäventyr? Eller nån tanke om något av det jag skrev?
soloäventyr var ordet, vad har folk och fä här för relation till soloäventyr?
Frågan ställd av någon (mig) som i praktiken spelar soloäventyr varje dag. När det begav sig på den tiden (80-90-tal, ni är många som vet vad jag menar) blev jag helt såld på framför allt Ensamma Vargen, men var också en ihärdig konsument av t.ex. Fighting Fantasy och Tigerns Väg som väl var de största därutöver, i och med översättningarna till svenska. Men det fanns några andra också…
Min känsla är att för många är soloäventyren framför allt nåt nostalgiskt från just de åren, och nåt som finns/fanns där lite vid sidan av, kanske något man minns med värme, men inte så mycket mer.
Det är mycket som hänt de senaste åren. Gamebooks har en ny blomstringstid efter ca två decenniers torka. Många såväl nya som gamla författare som ger ut sina böcker. Bland nya namn som, mer eller mindre, haft betydelse för mig de senaste åren när det gäller detta kan nämnas Michael J. Ward, David Lowrie, Joseph Daniels, Martin Noutch, Oliver Hulme, KJ Shadmand, Victoria Hancox. För att då inte tala om de nya namn som finns och drar sitt strå till stacken i Ensamma Vargen/Magnamund/Aon-sammanhanget och, för den delen, Fighting Fantasy.
När jag presenterade mig på forumet nyss fick jag nån kul fråga där om vad jag själv tycker utgör ett bra soloäventyr och vad jag gärna skulle se mer av. Kul att få anledning utifrån nån annans input att verkligen fundera på det. Också en kul och utmanande första tråd att spinna på i det här ämnet.
Den första frågan är nog den svåraste. Spontant tänker jag, ett bra soloäventyr ska ha många olika förgreningar, de ska inte vara för lättgenomträngliga för spelaren att lära sig. Men nej. Det kan jag egentligen bara tillämpa på soloäventyr av normativ eller större storlek, d.v.s. med åtminstone 300+ sektioner/passager. För soloäventyr av alla storlekar skulle jag väl säga – de förgreningar som finns ska vara meningsfulla, och valen man gör ska märkas av för spelaren, gärna både speltekniskt och narrativt. Regelmassan bör stå i proportion till den narrativa upplevelsen. I soloäventyr där t.ex. en enskild strid kan ta dig timmar att utföra så måste du ju få ut någonting av det i andra änden (om inte striden i sig är så rolig att den är belöning nog vill säga). Jag uppskattar också författare som förmår bygga in mycket spelteknisk variation koncentrerat i en enda passage – prestera ”mycket spelupplevelse på liten yta” så att säga. Men även detta är bara tillämpligt på en viss karaktär av soloäventyr. Vissa bygger ju på att inte ha några regler över huvudtaget, det är bara att läsa, och även det är ju högst välkommet tycker jag. Då bygger ju mycket på själva berättelsen, samt betydelsen av de beslut man fattar.
Ovan får duga som ett första kort på bordet.
Vad vill jag se mer av? Soloäventyr som har väl dolda hemligheter för sina spelare, gärna rätt radikala sådana hemligheter som man kanske inte upptäcker förrän vid genomspelning nummer 10 eller 100. Det tycker jag är superhäftigt när man upptäcker att en författare byggt in, men utifrån mina upplevelser hade jag gärna sett det oftare än jag gjort. Men det kan finnas mer av det än jag känner till, för det är många soloäventyr där jag inte kommit långt alls än i mina undersökningar, och jag har över 30 st som jag öht inte spelat ännu. Plus att vissa äventyr kan jag ha spelat så mycket, å andra sidan, att jag är en smula blind för att det faktiskt förekommer sådana fenomen som jag själv nu tar för självklara. – Något annat jag gärna upplever mer av, som lite hänger ihop med det nämnda, är soloäventyr med flera ”nivåer” och varianter för att klara spelet. Det kan finnas ett enklare, ”grundläggande” sätt att bara klara spelet. Och sen kan det finnas lite mer avancerade/dolda varianter.
Även detta får duga som ett första kort.
I skrivande stund sitter jag för övrigt med The Heart of Fire (DestinyQuest 2) av Michael J. Ward. Jag spelade igenom just denna för första gången under augusti-december 2021, men har initierat en ytterligare genomspelning som jag genomför i små portioner då och då.
Har någon annan någon input på ämnet soloäventyr? Eller nån tanke om något av det jag skrev?