Hej!
Jag är spelledare åt en spelare i en solokampanj. Problemet är följande: Antingen gör jag motståndet för lätt, så att rollpersonen aldrig dör i strid. Om jag skulle riskera att missbedöma läget och göra moståndet för svårt, så löper rollpersonen en stor risk att dö och kampanjen som jag lagt ner mycket tid och energi på att skapa - dör med rollpersonen. Av denna anledning så händer det att jag skickar "en räddare i nöden" åt rollpersonen när han hamnar i klistret och håller på att dö. Efter ett tag så vänjer sig rollpersonen vid att spelledaren alltid kommer att rädda honom när döden andar honom i nacken.
När man spelar med en grupp spelare så är detta inte ett lika stort problem. Råkar man göra motståndet för svårt eller att en rollperson stryker med i en jämn och tuff strid, så faller inte hela kampanjen med det, då det alltid finns någon annan rollperson som tar upp stafettpinnen och löper vidare så att säga. Om jag som spelledare gör ett misstag och konfronterar rollpersonerna med för svårt motstånd, så kan de hjälpa varandra ur knipan. Men om jag ger en solokaraktär för svårt motstånd så är det inte alls säkert att rollpersonen ens har möjlighet att fly.
Förstår ni mitt dilemma med soloäventyr. Hur löser man detta?
Jag är spelledare åt en spelare i en solokampanj. Problemet är följande: Antingen gör jag motståndet för lätt, så att rollpersonen aldrig dör i strid. Om jag skulle riskera att missbedöma läget och göra moståndet för svårt, så löper rollpersonen en stor risk att dö och kampanjen som jag lagt ner mycket tid och energi på att skapa - dör med rollpersonen. Av denna anledning så händer det att jag skickar "en räddare i nöden" åt rollpersonen när han hamnar i klistret och håller på att dö. Efter ett tag så vänjer sig rollpersonen vid att spelledaren alltid kommer att rädda honom när döden andar honom i nacken.
När man spelar med en grupp spelare så är detta inte ett lika stort problem. Råkar man göra motståndet för svårt eller att en rollperson stryker med i en jämn och tuff strid, så faller inte hela kampanjen med det, då det alltid finns någon annan rollperson som tar upp stafettpinnen och löper vidare så att säga. Om jag som spelledare gör ett misstag och konfronterar rollpersonerna med för svårt motstånd, så kan de hjälpa varandra ur knipan. Men om jag ger en solokaraktär för svårt motstånd så är det inte alls säkert att rollpersonen ens har möjlighet att fly.
Förstår ni mitt dilemma med soloäventyr. Hur löser man detta?