Det är dags för en solospelstråd nu. Det var ju ett tag sen sist. Det är en bra tråd det där så jag läste den istället för att fixa lunch och sen blev jag sugen på att skriva ett inlägg så här är jag nu.
En tanke jag hade var att fixa ett solospel till forumskalendern och då måste jag ju börja nu för annars blir jag aldrig klar i tid. Har ett gäng idéer men jag är soloringrostig och har lite inspirationsblockeringar så ni får hjälpa mig här.
Jag har tänkt att man i början ska välja ett yrke på sin hjälte och att detta yrket sedan under äventyret påverkar hur bra olika val blir. Antagligen blir det traditionella yrken typ magiker, krigare, jägare eller tjuv. Tanken är sen då att det blir farligt att gå genom alkemistens hus om man inte är magiker och kan fatta vilka faror som lurar, det är dumt att stå på den mörka bakgatan och spana efter spionen om man inte är tjuv och kan upptäcka ficktjuvarna, bara krigaren kan använda den magiska svärdet till fulla så är man inte krigare blir man inte särskilt belönad av sidouppdraget och yada yada ni förstår poängen. Vad behöver jag tänka på här? Vad blir bra, vad blir inte bra? Är det smartast med föremål som är bra för ett yrke eller med föremål som är bra för alla utom ett yrke?
Ni med koll på den gamla tråden minns ju snacket om linjära och cirkulära solon. Återkommer man till samma paragraf flera gånger? Troligtvis kommer jag hamna i ett mellanting här. När du tagit dig in i katakomberna kan då besöka de olika rummen flera gånger men sen när du går ut kan du inte komma in igen och liknande. Eller att man kan återkomma till katakomberna senare och de då ser helt olika ut beroende på vad man gjort. Liken därnere lever och anfaller om man bråkat med nekromantikern sedan sist. Har man pratat med spionen känner man till guldskatten i grav 15. Jag vet inte riktigt, inspirera mig.
Och när ni håller på att inspirera mig, inspirera er själv också. The more the merrier.
En tanke jag hade var att fixa ett solospel till forumskalendern och då måste jag ju börja nu för annars blir jag aldrig klar i tid. Har ett gäng idéer men jag är soloringrostig och har lite inspirationsblockeringar så ni får hjälpa mig här.
Jag har tänkt att man i början ska välja ett yrke på sin hjälte och att detta yrket sedan under äventyret påverkar hur bra olika val blir. Antagligen blir det traditionella yrken typ magiker, krigare, jägare eller tjuv. Tanken är sen då att det blir farligt att gå genom alkemistens hus om man inte är magiker och kan fatta vilka faror som lurar, det är dumt att stå på den mörka bakgatan och spana efter spionen om man inte är tjuv och kan upptäcka ficktjuvarna, bara krigaren kan använda den magiska svärdet till fulla så är man inte krigare blir man inte särskilt belönad av sidouppdraget och yada yada ni förstår poängen. Vad behöver jag tänka på här? Vad blir bra, vad blir inte bra? Är det smartast med föremål som är bra för ett yrke eller med föremål som är bra för alla utom ett yrke?
Ni med koll på den gamla tråden minns ju snacket om linjära och cirkulära solon. Återkommer man till samma paragraf flera gånger? Troligtvis kommer jag hamna i ett mellanting här. När du tagit dig in i katakomberna kan då besöka de olika rummen flera gånger men sen när du går ut kan du inte komma in igen och liknande. Eller att man kan återkomma till katakomberna senare och de då ser helt olika ut beroende på vad man gjort. Liken därnere lever och anfaller om man bråkat med nekromantikern sedan sist. Har man pratat med spionen känner man till guldskatten i grav 15. Jag vet inte riktigt, inspirera mig.
Och när ni håller på att inspirera mig, inspirera er själv också. The more the merrier.