38
Ödlans sugkoppsförsedda händer kramar om dina armar medan du drar upp gestalten från toalettstolen.
"Phu, det där var en pärs!" säger du med en trött utandning.
"Yeah, pärs märs färs..." grubblar ödlan för sig själv och rätar till den rosa mohikanperuken den bär på sitt slemmiga huvud.
"Heter du något, eller kan jag kalla dig ödlis?" frågar du.
"Jag heter Ander.S"
"S? Vad är ditt efternamn?"
"Ander är mitt efternamn," svarar ödlan kort. Dess röst, tänker du nu, låter lite som när en göteborgare försöker härma västmanländska.
"Jaha, så S står för ditt förnamn. Vad är då det?" undrar du, märkbart otålig för att konversationen står och stampar.
"S står för Salam" svarar ödlan. Det tar ett tag innan du hinner konstatera det uppenbara:
"Ah... Salam Ander. Kul."
"Yeah. Kul mul ful pul..." hörs ödlan grubbla.
"Du är mycket för att rimma, hör jag." Säger du.
"Yeah. Rimma pimma simma limma... Jag tror att jag kan rimma på precis vilket ord som helst."
"Ska vi slå vad?" säger du.
"Jarå, på ett villkor - jag behöver inte välja ett riktigt ord när jag rimmar."
"Men.. vadå? Då kan ju vem som helst..." börjar du, protesterandes, men hinner snabbt bli avbruten:
"Jaha, går du inte med på det?! Kyckling! Fegis! Yellow!"
"Kalla inte mig feg, din amfibie!" utbrister du, med fradga hängandes från mungipan i en sträng upp till ögonlocken. Du hinner inte förstå att du blivit lurad när ödlan fortsätter:
"Så du går alltså med på mina vilkor? Nåväl, den som förlorar blir den andres slav för all framtid och evighet, okej?"
Du går med på dealen, mot bättre vetande. Nu har du hamnat i en riktig pärs. Om ödlan kan rimma på det ord du väljer så blir du dennes slav för all framtid och evighet! Vilket ord skall du välja?
Väljer du "Fillipinskt Hembiträde", se 220.
väljer du "Ungalungabrumpafumpa-fnuug!" se 194.
eller väljer du "Majskolv", se 4.