Nekromanti Solospel: Lösnäsans förbannelse

Nightowl

Champion
2001

Precis när du ska öppna dörren ser du till din förskräckelse en stor ödla med rosa punkfrisyr som kryper ut från toaletten.

"Hej tjej sej ståhej...." rabblar ödlan.
"Heter du något, eller kan jag kalla dig ödlis?" frågar du.
"Jag heter Ander.S"
"S? Vad är ditt efternamn?"
"Ander är mitt efternamn," svarar ödlan kort. Dess röst, tänker du nu, låter lite som när en göteborgare försöker härma västmanländska.
"Jaha, så S står för ditt förnamn. Vad är då det?" undrar du, märkbart otålig för att konversationen står och stampar.
"S står för Salam" svarar ödlan. Det tar ett tag innan du hinner konstatera det uppenbara:

"Ah... Salam Ander. Kul."
"Yeah. Kul mul ful pul..." hörs ödlan grubbla.
"Du är mycket för att rimma, hör jag." Säger du.
"Yeah. Rimma pimma simma limma... Jag tror att jag kan rimma på precis vilket ord som helst."
"Ska vi slå vad?" säger du.
"Jarå, på ett villkor - jag behöver inte välja ett riktigt ord när jag rimmar."
"Men.. vadå? Då kan ju vem som helst..." börjar du, protesterandes, men hinner snabbt bli avbruten:
"Jaha, går du inte med på det?! Kyckling! Fegis! Yellow!"
"Kalla inte mig feg, din amfibie!" utbrister du, med fradga hängandes från mungipan i en sträng upp till ögonlocken. Du hinner inte förstå att du blivit lurad när ödlan fortsätter:
"Så du går alltså med på mina vilkor? Nåväl, den som förlorar blir den andres slav för all framtid och evighet, okej?"

Du går med på dealen, mot bättre vetande. Nu har du hamnat i en riktig pärs. Om ödlan kan rimma på det ord du väljer så blir du dennes slav för all framtid och evighet! Vilket ord skall du välja?

Väljer du "Fillipinskt Hembiträde", se 220.
väljer du "Ungalungabrumpafumpa-fnuug!" se 194.
eller väljer du "Majskolv", se 4.

Nightowl

Champion
12

Du skriker än högre. En kvinna kommer in i rummet. "Vad skriker du för?" undrar hon.

Det måste vara Svintos sexiga assistent Liena.. Hon ögnar dig uppifrån och ner och säger "Är det en banan du har i fickan eller är du bara glad att se mig?".. Du drar till med ett leende och säger "Det är precis vad du vill att det ska vara.. Lust att pröva på?" och slänger en arm runt omkring henne och går ut när du hör något ljud från badrummet..

Vad gör du?

Går tillbaka och öppnar dörren? Gå till 13.
Ignorerar ljudet och försöker charma upp assistenten? Gå till 28.
Testar lösnäsan på Liena? Gå till 221

Erik

Nightowl

Champion
108

Plötsligt börjar det strömma vatten ut ifrån badrummet under dörren, brunt och stinkande toalettvatten med tillsats av konstigt färgat löshår. Paralyserad av förvåning står du där och stirrar när en vaktmästare kommer inspringandes in i rummet.

"Som jag har letat efter sig säger han" säger han med andan i halsen.
- Jaha, umm... jaha? svarar du övertygande och bestämmer dig sedan för att spela med.
"Jag lovar att fixa röran här om du bara sväljer en av de här tabletterna." Han håller upp ett rött och ett blått piller. "Om du tar det röda pillret så håll dig borta från Liena, Svintos sexiga assistent. Hon är helt tokig. Om du tar det blå pillret så kommer det att kännas bra i halsen eftersom det är en halstablett."

Om du vill ta det röda pillret, gå till 256
Om du vill ta det blå pillret, gå till 127

Nightowl

Champion
56

Du ska just sätta på lösnäsan när resårbandet lossnar och du tappar den. Ut ur näsan springer en liten skarabéliknande sak som skriker med svag stämma och lätt fornegyptisk brytning:
-FRI, FRI! JAG ÄR FRI!

Vad gör du?

Om du vill stampa på skalbaggen, gå till 68.

Om du vill ropa åt den att stanna, gå till 131.

Om du vill reparera lösnäsan och sätta på dig den, gå till 342.

Nightowl

Champion
68

Du försöker stampa på skalbaggseländet. Det snurrar blixtsnabbt uppför ditt byxben och biter dig i ögat, varpå det borrar sig i din hjärna...

Gå till 666

Jambu

Swordsman
404

Du kutar in i gången och efter ett tag så inser du att du inte ser ett piss. Du lägger dock märke till hur gången sluttar starkt neråt. Du känner efter väggarna och inser att gången inte alls är lika trång längre. Är du i en kammare? Var är alla facklor och bekvämt självlysande svampar när man behöver dem?? Ödlans skratt har dött bort, men nu när du tänker på det så lägger du märke till ett vagt, maskiniskt, hummande ljud.

Vad gör du?

Letar du dig mot ljudet? Gå till 111
Försöker leta efter en lampknapp eller nåt? Gå till 119
Försöker du ta dig tillbaka till gången och upp till badrummet? Gå till 157

Saxifrage

Hero
342

Du lyfter upp den magnifika lösnäsan, knyter ihop resårbandet med en fnulstek och sätter den på dig. Du uppfattar kort en säregen doft inifrån protesen, som en blandning av spiskummin och kanel, innan du blir varse en märklig energiström som likt en sprakande tentakel slingrar sig upp ur lösnäsan och in genom dina näsborrar. Energin fortsätter genom vindlingarna i dina näsgångar, rinner upp i huvudet och börjar så småningom att killa dig på pannloben. Det känns inte alls obehagligt, bara lite udda. Du märker att dina sinnesintryck dämpas, ungefär som om du upplevde omvärlden genom tjocka glasrutor. Av någon anledning börjar du också tänka oerhört starkt på raketost.

Om du blir nervös och sliter av dig näsan, se 373.

Om du väntar och ser vad som händer, se 17.

Jambu

Swordsman
17

Du står där ett tag, och ser allmänt fånig ut. Du lägger sedan märke till en kvinna som står och stirrar på dig. Det är Svintos sexiga assistent Liena. Hon ögnar dig uppifrån och ner och brister sedan ut "Vad i helvete gör du med Svintos näsa!?"

Du försöker förklara dig, försöker säga att den såg så inbjudande röd och vacker ut, men till din förvåning hör du din egen röst säga: "Varför är lejonkungens son våt när han vaknar på morgonen?"

Kvinnans ögon blir runda. Sedan ser hon sig blixtsnabbt om i rummet, sliter till sig Svintos groteskt överviktiga skämtklubba som lutat mot en vägg och springer emot dig med hammaren i högsta hugg.

Du försöker utbrista något i stil med "AEAAARRRGGHH!!!!" Men du finner dig själv i med att skrika "För att han SOVER I SIMBA-SÄNGEN!!!!"

Vad gör du?

Försöker resonera med den sexigt aggressiva bruden? Gå till 269
Försvarar dig till din fulla förmåga? Det blir då STRID!

Liena har 4 i stridsvärde och 3 i uthållighet.
Om du vinner striden utan skador, gå till 142
Om du vinner striden, men blir skadad, gå till 145

Lindenius

Swashbuckler
145

Du inser snart att det här inte var en vidare bra ide. Det här med att slåss, men en extra näsa på näsan. Världen börjar snurra. Allt blir suddigt. Nånting… från… näsan… kryper in… eller ut ur näsan… beroende på vilken… näsa du tänker… på.

– Eööörgggghhh…

Med ett gurgel och sedemera även duns ramlar du ner på golvet och blir samtidigt varse vätan som först trycker mot den sida av din kind som kramar golvet och därefter, i en mer droppande form. Det var inte raketost, det var mjällshampo.

Det (du är lite osäker på vad Det i detta fall är, klart är i alla fall att det inte är det som slog dig aldeles nyss så at du blev skadad) slår dig att du kan eventuellt kan ha somnat i dushen och de facto drömt en hel del avsnitt av ditt äventyr.

Om du inser att du drömt dig igenom halva äventyret, vaknar du upp. Se 163

Om du inser att du aldrig drömt, eller att du drömmer, men väljer fortsätta göra det för att det är din förbannade rätt, se 277

//erik. fyller i

Nightowl

Champion
269

Du tänker säga: "Vänta nu, jag är bara en av hans största idoler, snälla sluta!" men kan konstigt nog bara få fram: "Ni får ursäkta, men jag är helt slut. Jag flög hit - så jag är jättetrött i armarna!"

Du tycker du hör ett pålagt skratt som kommer från ingenstans när du duckar för Lienas första klubbslag.

Försöker resonera med den sexigt aggressiva bruden? Gå till 60.

Liena har 5 i stridsvärde och 2 i uthållighet nu.

Nightowl

Champion
60

Liena sparkar omkull dig på marken, flämtande av ilska. Du försöker stamma fram någon sorts ursäkt, men din mun säger: "På tal om lejon, vet ni varför Tarzan inte har någon väckarklocka?"

Liena ryter igen och du parerar halvdant hennes klubbslag med vänstra armen, som gör oerhört ont. Ditt skrik av smärta förvandlas på något sätt till "HAN BOR JU I UR-SKOGEN!"

Försöker resonera med den sexigt aggressiva bruden? Gå till 20.

Liena har 6 i stridsvärde och 1 i uthållighet nu.

Nightowl

Champion
20

Lienas överhandsving träffar dig i pannan och du ser livet blixtra förbi, just som du ska börja imitera hur Arne Weise brukade låta på julafton när han var berusad.

Gå till 666

Lindenius

Swashbuckler
102

Liena drar en djup suck och vänder sig dramatiskt bort i motljuset.

– Det…
Hon tvekar en stund och andast flämtigt. Hennes byst, uppenbarligen förstorad på något mystiskt sätt, hamnar i focus. Hon fortsätter dock snart att prata.

– Det är pakten?
– Vilken pakt?

Liena stönar av icke-upphetsning men fortsätter sedan.
– Frans och Eskil teamade ihop sig med Lotten. Lotten hade lösnäsan först men hade lovat Frans att ge den till Yvert om inte Eskil röstades ut av Jaques och Eva-Dora. Men ingen visste att det var en falsk lösnäsa. Den riktiga hade Lotten från början, men gömde, som en del av bonuskakan hon vann på veckotävlingen. Frans blev uppenbart förnärmad och snackade ihop sig med Eva-Dora bakom Lottens och Jaques rygg. Hade inte jag fått veta detta skulle jag nog aldrig förstått att Eskil egentligen hela tiden var ute efter pengarna. Eva-Dora är värsta bitchen. Jag hatar henne för hon spelar så falskt. Hon har typ lurat alla. Och ingen bryr sig om vad jag har att säga. De kallar mig för… för… bimbo.

Medan Liena börjar snyfta funderar du en stund på vad du borde säga. Du kommer inte på något vettigt men chansar på ett av följande svar:

– Shyssta rattar! Är de fejk? (se 333)
– Men inser du inte att Jaques låg bakom det hela tiden? Det var ju han som låg med Eva-Dora och Lotten bara för att för att komma åt Frans och Eskil. Du har blivit förd bakom ljuset. Igen.(se 444)

39

Dammråttan ligger på golvet. Den hostar och spottar.
"Gurgell...hnafhnaf..krcsssh...twha!!?" låter det, ungefär.
Det är uppenbart att du har segrat, men det känns märkligt
tomt.
Så vänder sig varelsen mot dig, blänger hatiskt och fräser med sitt sista andetag:
"Tawa-hnuf-hnuf, kawaa?! Were-liladammråtta, pnufpnp, såeså. (Host, host.) Moahost."
Vad menas? Du kliar dig på ditt allra fundersammaste sätt
på det nybildade ärret vid näsroten, men kan för ditt liv inte
komma på något vettigt svar.

Vet du med dig att du har dåligt minne skall du nu anteckna att du fått ett skumt ärr (du får gärna rita en liten bild av det också). Gå sedan till 108.

Rickard

Urverk speldesign
Re: 56

"Stanna!"

Om du får skalbaggen att stanna, gå till 97.
Om du vill få den att stanna så att du ska hinna stampa på skalbaggen, gå till 68.
Om du vill få tag på skalbaggens uppvridningsmekanism på ryggen, gå till 329.

Rickard

Urverk speldesign
329

Du hugger kvickt som tusan tag i skarabén och lyfter upp den i uppvridningsmekanismen. "Hej, sluta!", skriker skalbaggen, fortfarande med sin egyptiska accent.

Lyssnar du på skalbaggen, gå till 97
Vrider du lite åt motsols på vridmekanismen, gå till 8
Vrider du kraftigt medsols på vridmekanismen, gå till 84

Rickard

Urverk speldesign
8

Allting snurrar till och världen omkring dig förändras. Färger smälter samman, din mage vänds ut och in, minnen raderas, en tavla sjunger opera. Du ser en fluga flyga baklänges. Du ser dig själv stå utanför Svintos dörr.

Gå till 1 (trådstarten).

Rickard

Urverk speldesign
84

Du tar ett kraftigt tag kring baggen och vrider mekanismen rappt medsols två varv. Din kropp börjar skrumpna ihop, naglarna växer ut, håret blir långt och grått och slutligen vittrar du helt sönder utav ålder.

Du är död. Spelet är slut.

Saxifrage

Hero
373

Känslan av en främmande magi som ringlar sig runt ditt talcentrum blir till slut för mycket för dig, och du rycker av dig lösnäsan. Genast återgår världen till det normala. Du börjar fundera på din upplevelse, men avbryts av att dörren till rummet öppnas. En enormt fetlagd man kliver in, ruskar på håret och frustar. Det är Svinto! Hans rödburriga clownhår är fuktigt och han har lindat en handduk runt sin väldiga midja. Svinto stirrar på dig i några sekunder innan han brister ut i ett leende. "Aha, en beundrare! Så, du har sökt upp mig för att få höra några av Svintos oefterhärmeliga punchlines? Ambitiöst, ambitiöst! Det gillar jag!"

"Eehh..." får du fram, innan Svinto avbryter dig med sin dånande röst: "Grunden för all redovisning är den dubbla bokföringen, vilken är ett sätt att verifiera räkenskaperna genom SUMMERING I RESPEKTIVE KOLUMN!!!"

Du glor dumt, men Svinto verkar övertygad om att han just kläckt världens roligaste skämt. När han ser att du inte skrattar drämmer han till med en ny:"Stockholmsbörsen öppnade försiktigt i morse med en uppgång i generalindex på NOLL KOMMA FEM PROCENTENHETER!!!"

Du står fortfarande förstummad. Nu börjar även Svinto inse att något är fel. Hans breda leende börjar gradvis ersättas med en perplex min och en desperat blick. Så försöker han en tredje gång:"Förhandlingarna om det nya kommunkontoret i Mullsjö inleddes i fredags, men ännu återstår ett antal ordningsfrågor innan...."

Plötsligt tystnar Svinto och tar sig för näsan. Hans blick dras till din hand, och plötsligt glöder hans ögon av begär! "Ta hit näässsssan!" väser han. "Nääässsssannn! Näässsssssannnnnn!!!"

Om du ger Svinto näsan, se 118

Om du skriker "död åt buskisen!!!" och kastar ut näsan genom fönstret, se 93