clarence redd
FrostByte Books
För att speltesta mina regler händer det ibland att jag använder Mythic GM Emulator, särskilt om jag behöver testa lite mer komplexa samband i spelen. Jag spelar igenom korta soloäventyr, ofta med fokus på en eller ett par regler. Det fungerar riktigt bra och nyligen upptäckte jag att allt som behövs är en mobil plus några appar. Jag tänkte dela med mig av min metod, eftersom den har funkat så pass bra. De här sakerna behövs:
PDF/Böcker:
Mythic GM Emulator. Detta är själva regelmotorn för att skapa scenarion efter hand som man spelar. Den kan vara bra att ha tillgänglig innan man kan reglerna, men behövs inte sedan.
Valfritt rollspel. Jag skapar en karaktär med rollspelet jag testar, Odd Soot för tillfället, och sparar karaktärsbladet på mobilen som en bild eller PDF (jag tar en bild av karaktärsbladet med mobilkameran till exempel). Det kan också vara bra att ha en PDF av reglerna tillgängliga på mobilen - om det är någon detalj man behöver kolla upp under spelets gång.
Appar:
Evernote. Jag samlar alla PDFer som behövs i en anteckning i Evernote (oftast bara karaktärsbladen). Här skriver jag också ner mina noteringar efter hand i scenariot, en scen i taget. Eftersom det inte finns någon spelledare måste man hålla reda på alla fakta själv. När Hit points och dylikt ändras använder jag Evernotes Annotation-funktion för att skriva in nya värden, sätta kryss och stryka över. Lite pilligt på en liten skärm, men det går bättre när man har övat lite.
Mythic GM Emulator. Det finns flera webbaserade versioner av Mythics regelmotor, men jag har fastnat för den här:
http://solorpggamer.blogspot.se/2012/04/member-from-mythic-yahoo-group-created.html?m=1.
Den är enkel och fungerar bra även på en liten mobilskärm. Alla tärningsslag som hänger ihop med Mythic-reglerna slås här.
Dicenomicon. Det finns väldigt många tärningsrullare att välja på. Jag använder Dicenomicon för att den är enkel. Alla slag som inte är för Mythic-motorns räkning sker här.
StoryCubes. Inte helt nödvändig. Jag använder den framför allt för att skapa en startscen till scenariot, men kan också vara ett bra komplement till Mythic när inspirationen tryter för att till exempel beskriva en NPC eller plats.
Vad är då fördelen med att spela på mobilen? Först och främst att allt man behöver finns samlat i en pryl som ryms i handen. Mobilen har man dessutom alltid med sig. När jag använde Mythic tidigare blev det ganska mycket papper, böcker och tärningar omkring mig - det tog ungefär lika mycket plats som en vanlig rollspelsomgång. Med mobilen går det att berätta en historia för sig själv var som helst, när som helst. Istället för att läsa en bok när det blir en stund över, kan man spela en scen i ett scenario.
PDF/Böcker:
Mythic GM Emulator. Detta är själva regelmotorn för att skapa scenarion efter hand som man spelar. Den kan vara bra att ha tillgänglig innan man kan reglerna, men behövs inte sedan.
Valfritt rollspel. Jag skapar en karaktär med rollspelet jag testar, Odd Soot för tillfället, och sparar karaktärsbladet på mobilen som en bild eller PDF (jag tar en bild av karaktärsbladet med mobilkameran till exempel). Det kan också vara bra att ha en PDF av reglerna tillgängliga på mobilen - om det är någon detalj man behöver kolla upp under spelets gång.
Appar:
Evernote. Jag samlar alla PDFer som behövs i en anteckning i Evernote (oftast bara karaktärsbladen). Här skriver jag också ner mina noteringar efter hand i scenariot, en scen i taget. Eftersom det inte finns någon spelledare måste man hålla reda på alla fakta själv. När Hit points och dylikt ändras använder jag Evernotes Annotation-funktion för att skriva in nya värden, sätta kryss och stryka över. Lite pilligt på en liten skärm, men det går bättre när man har övat lite.
Mythic GM Emulator. Det finns flera webbaserade versioner av Mythics regelmotor, men jag har fastnat för den här:
http://solorpggamer.blogspot.se/2012/04/member-from-mythic-yahoo-group-created.html?m=1.
Den är enkel och fungerar bra även på en liten mobilskärm. Alla tärningsslag som hänger ihop med Mythic-reglerna slås här.
Dicenomicon. Det finns väldigt många tärningsrullare att välja på. Jag använder Dicenomicon för att den är enkel. Alla slag som inte är för Mythic-motorns räkning sker här.
StoryCubes. Inte helt nödvändig. Jag använder den framför allt för att skapa en startscen till scenariot, men kan också vara ett bra komplement till Mythic när inspirationen tryter för att till exempel beskriva en NPC eller plats.
Vad är då fördelen med att spela på mobilen? Först och främst att allt man behöver finns samlat i en pryl som ryms i handen. Mobilen har man dessutom alltid med sig. När jag använde Mythic tidigare blev det ganska mycket papper, böcker och tärningar omkring mig - det tog ungefär lika mycket plats som en vanlig rollspelsomgång. Med mobilen går det att berätta en historia för sig själv var som helst, när som helst. Istället för att läsa en bok när det blir en stund över, kan man spela en scen i ett scenario.