Ha, det räckte med en tråd för att jag ska få upp soloinspirationen! Behövs inga tävlingar här inte.
Dagens ämne är metakunskap (dvs att spelaren av soloäventyret använder sig av kunskap som han/hon har men som den gestaltade hjälten saknar, hoppas verkligen jag inte feltolkat metakunskap nu bara).
Jag vill ju egentligen inte att man ska använda sig av det. Hellre undvika fällan i det gröna rummet med hjälp av in-game-informationen än med "ha, förra gången jag spelade gick jag in där och tog, nu ska jag gå till det röda rummet istället". Fast det jag klurar mest på nu är hur man ska hantera ledtrådar. Om man mutar portvakten så får man reda på att hertigen alltid äter stekta ägg till frukost och sen när man utklädd till betjänt stoppas av en vakt så klarar man sig om man hävdar att man var på väg till hänshuset för att hämta ägg. Vi tar det i kodform för att minska er förvirring.
[§1]
Vakten tar tag i din arm. "Hey, jag känner inte igen dig! Vad är du för någon?"
- Jag ska fixa hertigens fotbad <§2>
- Jag ska fixa ägg till hertigens frukost <§3>
[§2]
Ha! Hertigen tvättar aldrig sina fötter (sadly). Du är en bluff!
<§slut>
[§3]
Okej, spring iväg då!
...
Ska det vara en varabel som styr om man kan välja det första valet i paragraf 1?
Ska man få chansen att gissa rätt baserat på att det bara är två val och man gissade fel förra gången?
Ska man få chansen att gissa rätt även om man inte mutat vakten (göra äventyret mer turbaserat)?
Antagligen är det här något där metakunskap är okej ibland och ibland inte, säkerligen beroende på hur omspelbart man vill ha sitt spel... men jag vill ändå höra vad ni anser om saken.
Dagens ämne är metakunskap (dvs att spelaren av soloäventyret använder sig av kunskap som han/hon har men som den gestaltade hjälten saknar, hoppas verkligen jag inte feltolkat metakunskap nu bara).
Jag vill ju egentligen inte att man ska använda sig av det. Hellre undvika fällan i det gröna rummet med hjälp av in-game-informationen än med "ha, förra gången jag spelade gick jag in där och tog, nu ska jag gå till det röda rummet istället". Fast det jag klurar mest på nu är hur man ska hantera ledtrådar. Om man mutar portvakten så får man reda på att hertigen alltid äter stekta ägg till frukost och sen när man utklädd till betjänt stoppas av en vakt så klarar man sig om man hävdar att man var på väg till hänshuset för att hämta ägg. Vi tar det i kodform för att minska er förvirring.
[§1]
Vakten tar tag i din arm. "Hey, jag känner inte igen dig! Vad är du för någon?"
- Jag ska fixa hertigens fotbad <§2>
- Jag ska fixa ägg till hertigens frukost <§3>
[§2]
Ha! Hertigen tvättar aldrig sina fötter (sadly). Du är en bluff!
<§slut>
[§3]
Okej, spring iväg då!
...
Ska det vara en varabel som styr om man kan välja det första valet i paragraf 1?
Ska man få chansen att gissa rätt baserat på att det bara är två val och man gissade fel förra gången?
Ska man få chansen att gissa rätt även om man inte mutat vakten (göra äventyret mer turbaserat)?
Antagligen är det här något där metakunskap är okej ibland och ibland inte, säkerligen beroende på hur omspelbart man vill ha sitt spel... men jag vill ändå höra vad ni anser om saken.