Nekromanti Solospel

Snow

Swashbuckler
skulle det inte vara ball med ett litet program med gui där man kunde se schematiskt hur flödet såg ut?
ett program lagrar noderna och vägarna på fil så man kan editera.
När man är klar kompilerar man filen och får ut ett färdigt formaterat solospel i textformat (eller html, eller latex eller nåt).
Programmet fixar att numerera paragraferna med lagom avstånd å sånt.

zoomar man in mycket kan man läsa texten i paragraferna.

Zoomar man ut mycket ser man bara små boxar med lite ikoner (du blir skadad-ikonen, rulla tärning-ikonen, du är död-ikonen osv). Man ska kunna zooma ut så att man får överblick över allt.

jag har många gånger funderat på ett sånt program när jag genomlidit taffliga försök att skapa solospel (det brukar dö efter femton paragrafer).

Snow

Swashbuckler
goddag yxskaft

Jag har funderat på att ha en kortlek som spelhjälpmedel. Det är oftast ganska begränsat hur många handlingsslag man får göra.

Dra femton kort för att se hur bra din rollperson är. Hjärter används för sociala situationer. Klöver som pengar. Spader som kunskap och ruter för handling och strid. Sen säger spelet:

55
Du kan muta vakten genom att spela en klöver på honom. Gå till 60

60
- Oj, klöver fem eller mindre är för lite, han anmäler dig.
- Klöver sex eller mer går bra.

Baronen tittar värderande på dig. Har du minst fem klöverkort på handen?
- Om ja så gör du gott intryck.
- Om nej så avfärdar han dig som en fattiglapp.

Har du spenderat mer än tio klöver sammanlagt under tiden i staden?
- Om ja så blir du anfallen av rövare
- Om nej så händer inget.

3
Ett stenblock rullar mot dig. Spela ett ruter. Gå till 5.

5
Om du spelade minst 6 så undviker du stenblocket. Annars får du 3 i skada.

En annan tanke är att hålla reda på olika tillstånd i spelet med speciella kort.
Istället för att spelet säger: "Notera ett R". och: "Har du noterat en vokal?" kan man ha:

"Ta fram klöver kung"
"Har du någon kung framför dig?"
"Lägg bort alla ruter"
"Har du mer än två spader?"

Man får ha dolda saker som detta representerar:
Spader är hur bra man kommer överrens med tjuvgillet.
Ruter är hur bra vän man är med stadsvakten.
Kungar är högt uppsatta personer.

Slutligen kan man ha spelkorten för att hålla reda på alla paragrafer man vill hoppa fram och tillbaka till. När man får slut på fingrar.

Snow

Swashbuckler
Re: goddag yxskaft

givetvis hittade jag denna tråden på inloggade-sidan så jag är hopplöst efter...
:gremsmile:

Rising

Vila i frid
Jo, det skulle vara ballt. Eftersom solospel egentligen är hypertexter så tror jag att vanliga Frontpage faktiskt skulle kunna fungera för ändamålet. Det har inte riktigt alla de funktioner du efterfrågat, men man kan åtminstone visa ens alla sidor i trådad vy, så att länkarna och paragrafhierarkin visas grafiskt.

/Ris
som gillar trådnekromanti

Troberg

Sinister eater

Hjärter används för sociala situationer. Klöver som pengar. Spader som kunskap och ruter för handling och strid.
Systemet låter vettigt, men byt plats på klöver och ruter så matchar de den traditionella meningen och symbolerna bättre. Ruter (engelska diamonds) är en stiliserad diamant, klöver (engelska clubs) är en stiliserad klubba (någon sån där variant med kedja och bollar).

Rising

Vila i frid

Ruter (engelska diamonds) är en stiliserad diamant, klöver (engelska clubs) är en stiliserad klubba (någon sån där variant med kedja och bollar).
Fast vi säger "henne är det ruter i!" om någon som har initiativförmåga, och vi säger "han har gott om klöver" om någon som har mycket pengar.

Så jag tycker den tolkningen är rätt soft, den också.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
För ett bra tag sedan...

....någonstans på detta forum var det en person som bad om betatestare för ett program rörande manusutveckling (programmet hette Mazermind, borde komma upp på en sökning i forumets sökdatabas) och jag märkte rätt snabbt att det programmet lämpade sig rätt väl för att skriva solospel i.

Så då jag är klar med mitt första solospel så kommer jag onekligen att skriva det nästa i Mazermind för att förenkla alla kopplingar mellan de olika paragraferna.