Nekromanti Solospelsutmaning

Dimfrost

Special Circumstances
Det är kul med alla dessa solospelstrådar. De fick mig att börja läsa lite gamla spel igen, samt skissa på ett solospel i Terone. Nu är skelettet till det spelet klart, men jag har inte skrivit något. Även om det bara är 61 paragrafer tar det nog ett tag, och det finns annat som också pockar på uppmärksamheten, men vi får se hur det blir. Det finns en liten chans att jag skriver klart det, i alla fall. Inte mycket till utmaningsbidrag, kanske, men ändå. :gremsmile:

/Dimfrost

Sodivra

Champion
Re: Konceptpostning

Coolt, som The Cube, fast i fantasy. :gremgrin: Väldigt bra solospelsmiljö egentligen.

Om det bara råkat bli så, och du inte sett The Cube förut.. Kör hårt! Du kan säkert få en del inspiration.

Och här är en liten idé, som ni som tänker spela Muggas Mästerverk.. och ni som tänker se The Cube.. inte bör läsa.. :gremgrin:

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"]En sak som är rätt schysst i The Cube är att inte "huvudpersonen" överlever. Det finns ingen direkt huvudperson förstås, men han som överlever är mest ett verktyg för de andra, utan vidare personlighet. Det vore ju rätt coolt om solospelet lyckades om man hjälpte någon annan att klara sig ur labyrinten i slutändan.. Eller så är det en väg som är lättare att uppnå än att man själv tar sig ut vid liv..</font></td></tr></table>

Sodivra

Champion
Solospel på gång!

Jag och Rising har ett litet mysigt koncept på gång: Det kommer vara 1800-talsstad, minnesförlust, och djupdykningar i det undermedvetna.. Ifall det är någon mer som är intresserad av att hoppa på projektet så kan ni ju kontakta mig.

Ingen maffig presentation, men jag vill ju inte förstöra nöjet av att spela det för er. :gremgrin:

Hey, nu tror jag att jag ska lägga mig och spela lite Creature of Havoc! Wheee! :gremlaugh:

Muggas

Hero
Re: Konceptpostning

Coolt, som The Cube, fast i fantasy. Väldigt bra solospelsmiljö egentligen.

Tänkte inte på det förrän i efterhand, men bortsett från att minnesförlusten är "heltäckande" är det ju i princip samma grundidé. Men visst, cube-aktigt koncept passar ju som handen i handsken för solospel.

Och här är en liten idé, som ni som tänker spela Muggas Mästerverk

Heh, det förutsätter ju att jag bygger vidare på idén... Men eftersom du väljer att kalla det för "mästerverk" så måste jag ju trixa lite... :gremwink:. Då får jag en chans att experimentera med "cirkulära paragrafmönster" i traditionellt solospelsformat! Angående idén, så är den mkt intressant (spoilern alltså). Blir lite mycket rippande från cube, men det skulle passa in väldigt bra...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det är ganska roligt att se att det fortfarande finnss folk som minns vada solospel är. Trodde jag var ensam om det. Jag antar att det visar hur pass uppdaterad jag är rörande den delen av hobbyn :gremblush:

För tillfället sitter jag och skriver på ett Soloscenario till In the Dark som jag kallar för Vision Quest. Själva stilen på det ligger mer som de gamla soloböckerna som Ensamma Vargen, Falken etc. (eftersom alla termer som cirkulära är för mig lika förståeligt som Gymnasiematematik... Dvs. inte alls :gremtongue: ).

Jag ser det ju iofs mer som en interaktiv novell än ett spel i sig iofs. Så om man kollar på antal sidor och paragrafbestämmelser skulle jag nog knappast kunna bidra med något till en Solospelsutmaning (ligger för tillfället runt hundra uppskissade paragrafer - och mer kommer det att bli). Men jag tycker fortfarande idén som sig är mycket beundransvärd - och jag gärna skulle läsa resultaten. :gremwink:

Muggas

Hero
Re: Solospelsutmaningsbidragsidékanske

Antingen hakar man på direkt och får skitsvårt att leva upp till hjälterollen, eller så växer man in i den, eller så väntar man för länge

Bra uppslag! Kul att man kan välja att försöka undvika sitt sanna kall, tills dess att trycket blir för stort, naturligtvis. Jag tror att det är bra för spelaren att själv få försöka "bedöma" när hans alter-ego är moget att ta sig an de tunga uppgifter som hjälterollen innebär. Jag tror att man ska ha de inneboende verktyg dom krävs, men att de inte ska gå att använda fullt ut förrän man genomgått vissa moment. Vilka får man upptäcka själv... :gremwink:

Klichéaktigt? Lite kanske, men ett något obeprövat grepp i solosammanhang (att man kan välja att "undvika" sitt öde om man inte känner för att kasta sig in i farorna, eller vill underkasta sig någon "mentor" eller tränare bara sådär). Det är roligare om man "förtjänar" hjälterollen längs vägen än om man är en topptränad überkrigare i ljusets tjänst redan från början.

Muggas

Hero
För tillfället sitter jag och skriver på ett Soloscenario till In the Dark som jag kallar för Vision Quest. Själva stilen på det ligger mer som de gamla soloböckerna som Ensamma Vargen, Falken etc. (eftersom alla termer som cirkulära är för mig lika förståeligt som Gymnasiematematik... Dvs. inte alls :gremtongue: ).

Hehe, kort och gott: Cirkulärt = Spelet är konstruerat så att man kan besöka flera paragrafer, eller platser, mer än en gång. Ibland gör man något som förändrar tillståndet på en plats (det kan vara fysiska förändringar, eller att man gjort sig ovän med någon, t ex) vilket gör att man "ersätter" en platsparagraf med en annan. Typ.

Så om man kollar på antal sidor och paragrafbestämmelser skulle jag nog knappast kunna bidra med något till en Solospelsutmaning (ligger för tillfället runt hundra uppskissade paragrafer - och mer kommer det att bli). Men jag tycker fortfarande idén som sig är mycket beundransvärd - och jag gärna skulle läsa resultaten

Jag ska fundera och någon gång inom en snar framtid (hoppas jag) slänga ut ett förslag på ett manifest som deklarerar hur en solospelsutmaning ska vara utformad (inklusive begränsningar och förslag på inlämningsdatum). I tråden tänkte jag då diskutera med forumiter vad de tycker och i hur hög grad de är med på noterna. Just nu tycker jag att intresset verkar något svalt, men man måste ju börja någonstans. Lyckas man få in några fantasifulla alster kanske intresset väcks till liv hos andra också. Vi får se.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Tack för förklaringen om cirkulärt. Det hjälper mig i alla fall att hänga med lite i diskussionen :gremtongue:

Ser fram emot att läsa manifestet. :gremsmile:

Feuflux

omjonasson.se
Paladinistiskt bidrag.

Eftersom jag dissade pluggantet idag har jag varit brutalt produktiv. Inte nog med att d12 drar igång imorgon, jag har dessutom kodat och betatestat klart mitt femte solo2äventyr, Paladinen, ladda hem det här. (Är lite skraj över buggförekomster eftersom det funkade extremt bra under testningen... jag sätter fem spänn på att Han kommer spela det först och lyckas hitta nån bugg. :gremwink: )

Tänkte posta i utmaningstråden istället för en egen tråd den här gången, men håll till godo så får jag hoppas att lika många forumiter hittar och spelar det här som Sjöfararen.

Och nu håller jag på att förtas av längtan efter att spela nåt någon annan har gjort. Hur går det för er egentligen?