Nekromanti solseglare?

Erufailon

Swordsman
har lite frågor om dessa rymdfarkoster som kanske kan bli riktiga t o m, hur snabbt kan en sådan här gå, optimalt då alltså, ska försöka integrera dessa i mitt rollspel galactica vilket utspelar sig 2400.

Krille

Super Moderator
"har lite frågor om dessa rymdfarkoster som kanske kan bli riktiga t o m, hur snabbt kan en sådan här gå, optimalt då alltså"

Optimalt? Tja, nästan ljusets hastighet. Kruxet är att accelerationen är så långsam att det förmodligen tar bortemot en miljon år att uppnå så höga hastigheter.

Fördelen är att du inte behöver ta med något bränsle, utan enbart behöver ta med ren nyttolast. Men trycket från solen är så fruktansvärt låg, så farten blir inte särskilt hög, och ännu värre är att trycket avtar med kvadraten på avståndet från solen. Åker du dubbelt så långt bort från solen än vad du är nu så blir trycket bara en fjärdedel så stort.

Erufailon

Swordsman
men hur hög hastighet skulle man kunna uppmäta mellan jorden och mars t.ex. (jag menar en färd från jorden till mars) hur lång tid skulle det ta? alltså bara på något ungefär räcker, uppväckte idén när jag såg på starwas:episod2 trailern... Men det är ganska jobbigt att de måste ha en sol nära sig ja... det sägs att man skulle kunna ha stationer ute i rymden som utstrålar ljus eller laser strålar som då skulle kunna verka som sol, så det går nog ganska enkelt att ta hand om det där med att farten slackar efter ett tag. då skule man väll kunna ha stationer som skickade iväg sådanna här solseglare med en intensiv laser eller ljusutveckling som då borde göra att de accelererar ganska bra tror jag (rätta mig ifall jag har fel).

glappkaeft

Veteran
Det beror på hur stort segel du har, vad seglet väger, vad nyttolasten väger, om du vill stanna när du kommer fram samt vilken bana du tar. Då accelerationen är väldigt låg så kommer man nog använda någon variant av "minimum energy hohman transfer orbit". Att försöka lösa ekvationerna med variabel acceleration är mer än vad jag tänk göra. :)

Den övre gränsen på kraften hos ett solsegel är 0,0000047 N/m2 vid ett avstånd på 1 AU från solen. Ett pappersark väger ungefär 4,8 g och kan utöva en kraft på 0,047 N på underlaget där det ligger. Ett solsegel som klarar av samma sak är således 10000m2 (100x100m) stort. Solseglet väger mer än ett papper (säg 100 kg) och vi vill dessutom ha någon typ av nyttolast (säg 900 kg). Detta skulle ge en acceleration på 0,01 m/s2 eller 6 minuter för att öka hastigheten 1 km/h. Solsegel är inte precis högprestanda teknologi...

Ideen att använda ljus för framdrivning av raketer är ganska gammal. Olika typer jag sett förslagna är fotonraketer (en fet laser i aktern), solsegel, laserboostade solsegel samt raketer där en laser på marken driver en raket genom att upphetta raketens bränsle (antingen luft eller medhavt bränsle). I de tre första fallen är accelerationen väldigt låg. I det sista fallet så är användningsområdet väldigt begränsat.

Lite info:
http://www.ugcs.caltech.edu/~diedrich/solarsails/intro/
http://www.ugcs.caltech.edu/~diedrich/solarsails/intro/sailing.txt

För mer info sök på "hohman transfer orbit", "light sails" och "solar sails".