Nekromanti Somdia plåt

Joined
28 Nov 2002
Messages
25
Används somdia plåten i era spelgrupper som stålrustningar eller som ringbrynjor? Det är en tung metall, men den är ju stabil och om det inte vore för vikten skulle jag jämföra den med Lilja gardets alvglas. Rustningsvärdet skulle göra den effektiv i strid, men vikten skulle vara ett problem. Men eftersom att dvärgar är små så dras vikt av, både från längden och vikten av dvärgen. Så man kanske kulle kunna fundera om den skulle fungera som benskydd i alla fall, ringbrynjan hänger jag då inte ifrån mig i första taget. Den är dyr i alla fall på grund av den riskfyllda härdningen.
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
I svar till: Används somdia plåten i era spelgrupper som stålrustningar eller som ringbrynjor? Det är en tung metall, men den är ju stabil och om det inte vore för vikten skulle jag jämföra den med Lilja gardets alvglas. Rustningsvärdet skulle göra den effektiv i strid, men vikten skulle vara ett problem. Men eftersom att dvärgar är små så dras vikt av, både från längden och vikten av dvärgen. Så man kanske kulle kunna fundera om den skulle fungera som benskydd i alla fall, ringbrynjan hänger jag då inte ifrån mig i första taget. Den är dyr i alla fall på grund av den riskfyllda härdningen.
-------------------------------------------------------------------------------------

Igentligen har jag ingen koll vad somdia plåt är men som du beskriver det så borde det vara en slags dvärgisk metall. Och som jag vet så har ingen annvänt den om den förstås inte är i den dvärgiska ringbrynjan.

Och enligt min mening kan inget gämföras med liljans gardes alvglas.
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Somdiaplåt används precis som det låter, till plåtrustningar :gremtongue:
Det finns också somdiaringbrynjor som används som ringbrynjor :gremshocked:, det kunde man aldrig tro..... :gremgrin:
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
!Somdiaplåt!

Det är som du säger, vikten är ett problem. Jag föredrar smidigare rustningar som inte inkräktar på manöverdugligheten.

"Används somdia plåten i era spelgrupper som stålrustningar eller som ringbrynjor?"

Somdiaplåt används till plåtrustningar...
 
Joined
28 Nov 2002
Messages
25
Alver hmp... vet inte ens vad riktigt hantverke är!!

Jag ska säga dig att hitills har inget svärd eller sköld av alvglas någonsin kunna hindra min hammare!!
Och inte heller har det kunnat slå hål på min rustning, med sina svärd,för att de har aldrig hunnit innan de ligger golvade!!!
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
I svar till: Alver hmp... vet inte ens vad riktigt hantverke är!!

Jag ska säga dig att hitills har inget svärd eller sköld av alvglas någonsin kunna hindra min hammare!!
Och inte heller har det kunnat slå hål på min rustning, med sina svärd,för att de har aldrig hunnit innan de ligger golvade!!!
---------------------------------------------------------------------------------------

Somjag vet så är faktiskt Learam minst lika bra som Roghans smedar om inte bättre.

Och på tal om snabbhet. Dvärgarna har inte så värst mycket att säga till om den frågan . Räcker det att jag säger ru´cha ( för ni som inte vat vad det alviska ordet betyder: Kort och bred= Dvärg ) Och så korta som dom är har dom ingen chans att hänga med en normal Thism promenad.

Dvärgarna är för små och för tröga ochbrabarisk för att komma upp i den sociala nivån det enda dom duger till är väll ( låt mig tänka ) Torka röven åt Thism.

Alverna behöver då inte hota med vapen för att komma upp i världen som dvärgarna enligt ditt syfte gör.

" Länge leve Sunari "
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Nope, Roghan är faktikst bättre...
Rankingen ligger så här:
1: Roghan, högsta kvalite, och störst produktionstakt
2: Ghor, nästan lika högt, nästan lika snabbt
3: Learam: Som ghor, fast hantverksmässigt, långsamt alltså.
Plus att Learam har sämre järn...
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Faktiskt inte Learam har ett extremt bra järn på grund av Leramalvernas så kallade hemlighet. Så jag skulle mer ranka dom 1-2 och inte 3.

"Learam: Som ghor, fast hantverksmässigt, långsamt alltså."

På tal om att dom smider långsamt om dom ens gör det så beror det nog till stor del att dom smider vapnet så noga som möjligt och inte mass producerar och "skiter" i kvaliteten som dvärgarna.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Dvärgar? Skiter i kvaliten?

jag talar om att dvärgarna massproducerar samma kvalite som Learam, annars skulle dom ligga före. Tänk dej den dvärg som gör ett dåligt arbete, skamfläck på hans heder är det...
Nej du, Roghan har högre kvalitet och takt än Learam, Ghor samma kvalite, men högre takt.

Jo då, Learam får bättre STÅL pga deras hemlighet. Inte järn. Råvaran är betydligt sämre i Alarinn än i tex Khazimbergen.
Detta betyder att det ta längre tid att för att få fram detta goda smidesstål. oCh sen beror en hel del på härdningen också....

Om du vill kan jag skriva ett inlägg med Spolier på, där jag kollar närmare.
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Nej det behövs inte att du gör det men som jag tycker så ligger då Learam i alla fall en god klass med dvärgarna och skulle möjligtvis kunna konkurera ut dem inom en snar framtid. Fast dvärgarna lär ju också göra framsteg.
 
Joined
28 Nov 2002
Messages
25
En alv som tillhör den sunariska alliansen och skryter om Learams skiklighet är bara en feg överlöpare som inte vågar tala ut sin åsikt.

Learams smide är bara skräp om man jämmför med dvärgarnas stål. Alla vet att dvärgarna är bäst

Och tism är så fåfänga att de inte ens kan torka sig i arslet själv!

Jag ska allt lära dig att knipa käft jag!!

// Zarach spindelväktare
 
Joined
28 Nov 2002
Messages
25
Jo jag håller med men det är väl det enda zolod klarar utom att dricka öl.

Men jag måste hålla med om att Zolods smide är tåligare än learams.
 
Joined
28 Nov 2002
Messages
25
"Mäster" Atrion jag måste säga dig att jag måste kunna lita 100% på mitt vapen och det gör jag. Men det skulle jag aldrig kunna göra med ett alvvapen. Det patetiska vapnet skulle splittras med den kraft när jag slungar det i en trukh skalle. Learam ska nöja sig med en tredje plats.
// Zarach Spindelväktare klan ghor
 
Joined
28 Nov 2002
Messages
25
Hahahahaha ni kan inte på fullt alvar mena, att de fåfänga Learam skulle konkurera ut dvärgarnas skicklighet. Ni är galen. Jag skulle nog lära dig ett och annat.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Dvärgarna är för små och för tröga ochbrabarisk för att komma upp i den sociala nivån

Vilken social nivå syftar du på egentligen? Dvärgarnas inre hierarki tycker jag visar prov på en ytterst hög social förmåga. Hur som helst; Dvärgar är inte barbarer. Däremot så verkar Léaram aningen "barbariska"; de lever ju trots allt på sådana primitiva näringar som sedvanligt jordbruk samt boskapsskötsel. Och för att inte tala om Henéa. Dessa är ju rent ut sagt barbarer, faktiskt.

Om Dvärgar dessutom var "tröga" så skulle de nog inte heller lyckats bygga deras ofantligt stora och komplexa Dvärgafästen.
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Faktiskt inte. Alla personer har faktiskt olika åsikterom vem som är bäst och man har nog många fel om man tycker att dvärgarna är det.

Thism kanske är fåfäng men jag nämde endast vad dvärgarna var kapabla till...................
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Vad vet du om det har du ens känta av styrkan i en Learams svärd. Annars om du inte har så får du nog snart känna på det. Och sen vill jag att du säger vad bra smide är.
 
Top