Nekromanti Sommar på Vaberget

• En bil med två personer åker förbi trädgården medan rollfigurerna är ute. Bilen stannar tvärt och backar. Två personer sitter i bilen, och båda stirrar storögt på rollfigurerna. En av dem tar upp en telefon och ringer ett kort samtal. Därefter åker bilen igen. Bilen åker också om någon av rollfigurerna närmar sig. Bilen är en vanlig personbil med militärplåtar.
  • Rollfigurerna nattbadar och ser krusningar på vattenytan som om något rör sig där. Det som rör sig åker rakt mot land och tycks åka in i bergväggen.
  • Någon eller några av rollfigurerna drömmer att de går runt i huset och installerar övervakningsutrustning. Nästa morgon går det att hitta mikrofoner och kameror där de placerades i drömmen. Utrustningen är mycket mindre och diskretare än vad rollfigurerna visste existerade. Hade de inte vetat exakt var de skulle leta hade de aldrig upptäckt något.
  • En annan natt drömmer de att de sitter i ett kallt inrett rum och äter tråkig mat, har närstridsträning och pluggar in handling, skådespelare och filmmusik till alla

God45

#PrayersForBahakan
Allmän feedback. Låter det spelvärt?
Det stora problemet jag ser med det är: Varför skulle personerna stanna och inte skaffa hjälp från polisen? Så fort man vet att det varit inbrott hos Majoren borde man ju hämta polisen. Och när det inte fungerar kommer ju undersöknings reflexerna hos alla rollspelare starta. Kan man då inte hitta något bir det frustrerande. Och du måste också försöka undvika att spelarna barrikaderar sig och beväpnar sig i huset. Jag kan se sommarlovandet upphöra så fort läskiga saker börjar inträffa.

Hur får man spelarna att gå med på att spela detta?
Säg att det är ett skräck scenario och kör det med typ World of darkness eller Call of Cthulhu systemet.

Är det verkligen lockande att spela en grupp tonåringar som har sommarlov.
Nej inte egentligen. Sälj det som skräck eller möjligtvis mysterium. "Stugan vid sjön rollspelet" är ett gammalt skämt på Fear the boot podcasten om ett con scenario där man åker till en stuga vid sjön och inget händer.

Vad skulle vara ett tillfredsställande slut, enligt dig?
Läskig forsknings anläggning där spelar karaktärerna kommer på vad som hänt och antingen dör fruktansvärt eller lyckas ta sig därifrån och inte blir trodda när de berättar om klonerna och försvinnande majorer och hamnar inlåsta på psyksjuks. Allternativ karaktärer som tar sig därifrån, håller käften och sedan lever i fruktan.

Tomatalven

Hero
Det här verkar jättekul men lite för oplanerat slut för att jag ska kunna SL:a det. Jag undrar hur det skulle kunna bli om min grupp spelade sig själva och som konfliktlösning kommer gruppen överens om hur hög %-chans person A skulle ha att klara handling X.