Nekromanti Sommarkampanj... L&H spoiler

Nero_UBBT

Warrior
Ni som tror ni ska spela Eon med Johannes i Ume som SL låter snällt bli att läsa, tack.

Hej du glade!

Sommaren är här och jag ska ha inte sommarlov, utan arbetslöshet, för i onsdags tog jag studenten. Detta är ju ett lysande tillfälle att spela att få spela lite rollspel, inte sant?

Jag har några idéer på mindre kampanjer som legat och skräpat rätt länge i min rollspelslåda, men kan inte bestämma mig för vilken idé som är bäst och exakt hur jag ska lägga upp det hela. Mina idéer:
- Rollpersonerna vaknar upp i en gråta med total minnesförlust hela bunten och med tatueringar på ett utdött språk över hela kroppen. Det ska visa sig att nån slags munkorden genomfört en ritual för att samla de män (och kvinnor) som kan hjälpa (de är alltså inte FRÄLSARNA med stora versaler, utan några mer ågmälda hjältar) världen mot Mörkrets ankomst... Redan från början ska de bli jagade av fiendens agenter, deras ledsagare blir dödad innan de hinner fråga något och till en början måste de alltså ta reda på vad meningen med deras minnesförlust är. Spelarna får veta eftersom de får användning av dem vilka färdigheter de har och eftersom får de veta mer och mer om sina identiteter. En kul tvist här är att en av dem har gjort nåt jätteelakt typ inkviseterat barn och då måste de andra spelarna bestämma sig om det är den tidigare identiteten eller den nya de ska se den andre som. För jag tänker inte låta dem få sina minnen tillbaka hux-flux utan lite i taget, medan de samtidigt skapat sig nya identiteter - t.ex så kanske en RP är gift men har gift sig igen efter minnesförlusten... och så får han plötsligt veta att han har fru och tre barn.

Utdrag från mina anteckningar:
Idén kommer från Legender och Hemligheter där det fanns en berättelse om en vishetens brunn. Orginalhistorien kommer jag inte använda så mycket, det som jag var mest intresserad av var att huvudpersonen i legenden bildade en liten tempel-riddarorden (samori – men det kvittar) uppe i bergen dit han tog med litet av vattnet från brunnen.
I L & H kunde vattnet tala, men jag tänkte snarare att det skulle vara som en Galadriels spegel och att det sedan finns fyra andra små tempel för varje element med druider/präster som med hjälp av även eld, jord, luft kan spå i framtiden. Det har funnits en tempel för det femte elementet, men vilket detta är och platsen där templet låg i urminnes tider är sedan länge glömt.
Tanken är att de fyra olika templen är mycket spridda över Mundana med oerhört liten kontakt med varandra, exempelvis ett i Mûhad, ett i Tokon, ett i Drunok och ett i Soldarn.
Nu har spåmännen i ett av templen börjat se tecken på att Mörkret närmar sig och förstår att de måste göra något, de skickar ut folk att återuprätta kontakten med de andra templen.
En idé är att RP med hjälp av de olika templens spådomar får reda på att Mörkret verkligen är nära, men att bara det femte elementet har svaret på vad de måste göra för att stoppa det.
(lite oraklets fyra ögon över det hela)

Osv... En kul idé eller inte? Det är säkert flera som prövat den förut. Jag vet dock inte hur handlingen ska se ut förutom själva metaplotten att de har minnesförlust och är ständigt jagade.

En annan idé är att rollpersonerna seglar runt i övärlden och ivara på äventyr och intrigera bland östaterna där. Blandas in i intriger om tronföljd med mera, artefaktletande med mera.
Jag vill förstås även här att de ska ha övergripande mål, vilket jag i detta fall inte har nån aning om vad det skulle kunna vara... Men troligtvis skulle det ha med mörkret att göra igen (Mörkret är en underbar idé) och spelarnas slutmål skulle kanske kunna vara att upptäcka att Mörkret närmar sig och att varna nån slags halvt utdöd magikerorden som kan starta den organiserade kampen.
En anledning till att jag skulle tycka att detta vore oerhört roligt är att jag då i princip enbart skulle använda mig av ett hopplock av internet-resurser, jättebra platser jag aldrig använt pga de inte passat in i Mundana. I övärlden kan jag dock använda dessa idéer utan att förstöra spelvärlden för spelarna.

Idéer, inspiration, synpunkter?

Förlåt förresten för att det är osammanhängande skrivet, men jag är varken någon Krille eller Troberg...

Rygar

Veteran
Lät som en ganska bra idé... man blev sugen att spela :gremsmile:

Hur ska du göra med rollpersonerna, ska de starta med tomma rollpapper och helt plötsligt upptäcka att de kände igen en växt eller klarade av att jonglera, eller är inte det bara minnena utan även kunskaperna som försvunnit och kommer tillbaka allt efterssom?

DarkMystic

Swordsman
Grym ide, nästan som jag borde göra nåt liknade. Skulle du kunna berätta för mej hur det kommer gå för rollpersonerna?
Här ska du få några tips....
Jag har några idéer på mindre kampanjer som legat och skräpat rätt länge i min rollspelslåda, men kan inte bestämma mig för vilken idé som är bäst och exakt hur jag ska lägga upp det hela. Mina idéer:
- Rollpersonerna vaknar upp i en gråta med total minnesförlust hela bunten och med tatueringar på ett utdött språk över hela kroppen. Det ska visa sig att nån slags munkorden genomfört en ritual för att samla de män (och kvinnor) som kan hjälpa (de är alltså inte FRÄLSARNA med stora versaler, utan några mer ågmälda hjältar) världen mot Mörkrets ankomst... Redan från början ska de bli jagade av fiendens agenter, deras ledsagare blir dödad innan de hinner fråga något och till en början måste de alltså ta reda på vad meningen med deras minnesförlust är. Spelarna får veta eftersom de får användning av dem vilka färdigheter de har och eftersom får de veta mer och mer om sina identiteter. En kul tvist här är att en av dem har gjort nåt jätteelakt typ inkviseterat barn och då måste de andra spelarna bestämma sig om det är den tidigare identiteten eller den nya de ska se den andre som. För jag tänker inte låta dem få sina minnen tillbaka hux-flux utan lite i taget, medan de samtidigt skapat sig nya identiteter - t.ex så kanske en RP är gift men har gift sig igen efter minnesförlusten... och så får han plötsligt veta att han har fru och tre barn.
Gör så alla har nåt speciellt minne så ingen blir utanför. Några minnen måste ju vara att en har dödat sin bror och nån annan måste har dyrkat en ondskefull kult. Och två rollpersoner måste varit gifta det hade ägt :gremsmirk:!
I L & H kunde vattnet tala, men jag tänkte snarare att det skulle vara som en Galadriels spegel och att det sedan finns fyra andra små tempel för varje element med druider/präster som med hjälp av även eld, jord, luft kan spå i framtiden. Det har funnits en tempel för det femte elementet, men vilket detta är och platsen där templet låg i urminnes tider är sedan länge glömt.
Använd typ kaos, stasis, liv och död för de fyra elementen är så grymt använda... Du borde kanske bytta ut det femte elementet också det låter ganske B...
En annan idé är att rollpersonerna seglar runt i övärlden och ivara på äventyr och intrigera bland östaterna där. Blandas in i intriger om tronföljd med mera, artefaktletande med mera.
Jag vill förstås även här att de ska ha övergripande mål, vilket jag i detta fall inte har nån aning om vad det skulle kunna vara... Men troligtvis skulle det ha med mörkret att göra igen (Mörkret är en underbar idé) och spelarnas slutmål skulle kanske kunna vara att upptäcka att Mörkret närmar sig och att varna nån slags halvt utdöd magikerorden som kan starta den organiserade kampen.
En anledning till att jag skulle tycka att detta vore oerhört roligt är att jag då i princip enbart skulle använda mig av ett hopplock av internet-resurser, jättebra platser jag aldrig använt pga de inte passat in i Mundana. I övärlden kan jag dock använda dessa idéer utan att förstöra spelvärlden för spelarna.
En erfarenhet jag har e att mörkret förstör inte bara Mundana utan en hel grupps Eon syn. Använd nån demonfurste eller nåt för i min spelgrupp har vi blivit fyllda med hat och fruktan mot Neogames beiga "mörker". Fast mörkret är rätt coolt det med. Bättre än att Satan kommer och alla dör...
Idéer, inspiration, synpunkter?
Du måste använda en "god" Nekromantiker som kan tänka sig att hjälpa rollpersoner(typ när de ska fixa "dödstemplet" :gremlaugh:) och kalla honom gärna Glennus :gremwink:.
Förlåt förresten för att det är osammanhängande skrivet, men jag är varken någon Krille eller Troberg...
Jag tycker att de inte är så speciella när de skriver.

/DarkMystic, för annars skulle vilja vara med i ett eonäventyr som SLP :gremsmile:.

Papylon

Veteran
Låter som en god idé...

Påminner mycket starkt om Planescape Torment spelet, inte för att det är dåligt men om någon av spelarna har testat det så kan det bli lite väl mkt deja vu... :gremlaugh:

Nero_UBBT

Warrior
Egenskaper...

Hmmm...

De börjar med ett vitt papper. Förutom att de kanske vet att de är si och så starka och långa och med den och den hårfärgen.

Skulle man vara riktigt kräsen så borde jag egentligen låta rollpersonerna få tillbaka endast inövade motoriska egenskaper, typ stridskonst - inte taktiken men det i ryggmärgen intränade svärdssvingandet.

Däremot tror jag inte detta blir särskilt roligt, så de får i efterhand tillbaka egenskaper allteftersom de försöker på att använda dem. Ibland kanske de får de-já vus. T.ex kanske en rollperson är en mästare i bågskytte och så när han på en vanlig bondgård får se en båge får han plötsligt en minnesbild om hur han tränar under sin mentor - voilá 16 i bågskytte fylls i på papperet.
Andra gånger så kanske rollpersonen av ren chansning upptäcker en färdighet. Dom sitter och skrålar på en krog och helt plötsligt börjar en av dem sjunga stämsång utan dess like - han är egentligen en hovnarr, något han inte vet om, men nu får han veta att han faktiskt kan sjunga - färdighet 15.
Förstår ni?

Med färdigheterna kan de också börja lägga pussel om sina identiteter. Kan man exempelvis fäktas som en riddare är man troligtvis veteran eller riddare. Osv...

Vad tycker ni?

Nero_UBBT

Warrior
Egenskaper...

Hmmm...

De börjar med ett vitt papper. Förutom att de kanske vet att de är si och så starka och långa och med den och den hårfärgen.

Skulle man vara riktigt kräsen så borde jag egentligen låta rollpersonerna få tillbaka endast inövade motoriska egenskaper, typ stridskonst - inte taktiken men det i ryggmärgen intränade svärdssvingandet.

Däremot tror jag inte detta blir särskilt roligt, så de får i efterhand tillbaka egenskaper allteftersom de försöker på att använda dem. Ibland kanske de får de-já vus. T.ex kanske en rollperson är en mästare i bågskytte och så när han på en vanlig bondgård får se en båge får han plötsligt en minnesbild om hur han tränar under sin mentor - voilá 16 i bågskytte fylls i på papperet.
Andra gånger så kanske rollpersonen av ren chansning upptäcker en färdighet. Dom sitter och skrålar på en krog och helt plötsligt börjar en av dem sjunga stämsång utan dess like - han är egentligen en hovnarr, något han inte vet om, men nu får han veta att han faktiskt kan sjunga - färdighet 15.
Förstår ni?

Med färdigheterna kan de också börja lägga pussel om sina identiteter. Kan man exempelvis fäktas som en riddare är man troligtvis veteran eller riddare. Osv...

Vad tycker ni?

Syeth-hd

Warrior
Re: Egenskaper...

Hur menar du med få tillbaka?
ska spelarna börja med vanliga personer
och sedan efterhand upptäcka färdigheter.

eller ska detta hända när dom tappat minnet
eller liknande?

Nero_UBBT

Warrior
Få tillbaka och dylikt.

Jo alltså så här.

Dom upptäcker sina färdigheter de haft tidigare. De har färdigheterna, men vet inte om dom.

Så helt plötsligt kanske någon i en strid ger en kniv i handen till en rollperson och så kommer han på "oj, jag kan ju den cirefaliska knivdansen (som ex. på en stridskonst)" förutom det att han inte vet att den heter så... Men reflexmässigt snittar han ned sin motståndare.

I andra fall ger jag dem "visioner" från det förflutna där de kommer ihåg det ena eller det andra. Rollpersonen Cerec Tzorcelan (som inte vet vad han heter utan fått smeknamnet Nisse av de andra i gänget) får syn på en fresk av ett fältslag...voliá - så minns han plötsligt hur han leder en pluton cirefaliska soldater i ryttarchock mot försvarande tirakiska rövare... Han får nu veta att: 1. han varit befäl i den cirefaliska armén, nånstans där cirefalierna varit i strid med tiraker 2. att han har färdigheterna krigskonst 15, lans 14, rida, 16, heraldik 14.

Tja... Ungefär så där skulle det kunna se ut.