Nekromanti Song of Ice and Fire RPG

Storuggla

Champion
Jag satt ock räknade här, eftersom jag samtalde med Korpen tidigare om att siffrorna var lite off. Ponera att vi skapar ett adelshus som vi ska ha med när vi spelar. När vi slår land slår vi maximalt på våra 7t6 och får då 42. Eftersom vi är belägna i norr får vi +20. Alltså en storlek på 62.
Eftersom vi enbart vill ha en stor yta köper vi den billigaste marken vi kan hitta, wetlands som kostar 3 poäng per "3 miles". Detta är lite egendomligt att ett ytmått anges i längd och inte yta. Men eftersom en enhet land är 3 miles får vi väl anta att det är 3 gånger 3 miles, alltså 9 kvadratmiles per enhet.
9 kvadratmiles är 2331 hektar. Vi köper så många vi kan, 20 stycken (62 delat på tre blir 20 och så får vi två poäng över till att... två enheter får streams i sig, grattis!). 2331 hektar gånger 20 blir 46620 hektar.
Jag slänger nu en flukt i SCBs lista och ser att om man slår ihop Orust och Fårös totalareal får man 45890 hektar. Så lite mark till på det, så har man det maximala man kan slå fram i yta.

62 på tabellen för yta: "Most, if not all, of the Seven Kingdoms". Orust + Fårö.

Men nu ropar ni som kan reglerna "Men Ugglo, du har ju glömt husets historia, man kan ju slå fram och får mer land!" Okej då! Max antal slag på tabellen, 9. Max utfall +1d6 per slag. 9*6=54. Det ger 18 nya landenheter vilket bumpar upp oss till 88578 hektar och då blir vi stora som... Öland har en yta på 137400 hektar.

"Most, if not all, of the Seven Kingdoms". Mindre än Öland.

Jag gillar att skalan är liten, men allvarligt, kunde de inte ens ha kollat in beskrivningarna de gav? Om nu min matte stämmer... :gremconfused:

Storuggla, börjar inte ens på Power

Mogger

Hipsteranka
Ja, de där tabellerna är helt knas. De kan användas som inspiration men inte mer.

Synd, för det hade kunnat vara ett riktigt bra spel, men som vanligt är det fullt av uppenbara missar, som den du nämner.

Troberg

Sinister eater
Ah, men det är fantasy. Är du säker på att en mile där är samma som en mile i nutid? Kanske de syftar på en svensk mil? Eller någon helt annan mile, som fanns förr, innan sådant standardiserades?

Storuggla

Champion
"Ah, men det är fantasy. Är du säker på att en mile där är samma som en mile i nutid? Kanske de syftar på en svensk mil? Eller någon helt annan mile, som fanns förr, innan sådant standardiserades?"

Jag är säker på det ja. Måtten anges i ett fantsymått som inom förklaras vara "3 miles". Att ett amerikanskt bolag skulle förklara hur lång en sträcka var i svenska mil eller något annat än amerikanska miles utan att någonstans vare sig i böcker, FAQs eller errata påpeka detta finner jag osannolikt, lite i samma anda som att tro att Palme sköts av sin son för att ungen såg ut som Ted Gärdestad.

Storuggla, och då menar jag inte rokoko

Krille

Super Moderator
Det låter som en Asharien-bugg, dvs en författare som egentligen inte har koll på hur stort "stort" är utan tar i med en siffra som "låter vettig".

Hubarth

Veteran
Problemet är väl delvis beroende på att vissa av skalorna (land/inflytande) försöker vara logaritmiska och andra (rikedom/makt) är mer linjära. Det här är väl den del av systemet som är minst genomtänkt, och när jag någon gång i framtiden spelar SIFRP så kommer det nog att byggas om en del. Mitt preliminära förslag är egentligen att du ser reglerna som ett sätt att slumpa fram ett litet-mellanstort adelshus, och skippar de skalor som står angivna (som är ganska kocko), utan tänker att 12 är rejält lågt och 60 är riktigt högt. De mäktigare torde ligga på 3-siffriga valörer.

Sen är ett problem med storleken på områden det att det egentligen inte finns någon officiell siffra på hur stort Westeros är (GRRM har avsiktligt av någon oklar anledning valt att inte nämna detta annat än vid något enstaka tillfälle). Mitt förslag är att du dumpar den fasta angivivelse som står i regelboken och att ett landområdes storlek istället varierar (större i norr, minst i bördiga sydväst). Det är helt enkelt ett såpass stort område som kan försörja en viss andel befolkning och ett visst antal militära enheter (här är väl standarden, om jag kan min Anders Blixt rätt, att 99 medeltidsmänniskor kan försörja 1 yrkessoldat).

Hubarth

Veteran
Måns said:
Ja, de där tabellerna är helt knas. De kan användas som inspiration men inte mer.

Synd, för det hade kunnat vara ett riktigt bra spel, men som vanligt är det fullt av uppenbara missar, som den du nämner.
Ok, intressant, vill minnas att jag sett någon recap från dig kring ngn mindre kampanj. Funderar som sagt att spela lite SIFRP i framtiden, så vad upplevde ni som de största buggarna när ni spelade?

Storuggla

Champion
Om jag spelledde skulle jag göra det klart att det gällde små hus och att man skulle strunta i vad tabellerna beskriver.

Storuggla, en hel del gnomer

Hubarth

Veteran
Storuggla said:
Om jag spelledde skulle jag göra det klart att det gällde små hus och att man skulle strunta i vad tabellerna beskriver.
+ att del av kostnadstabellerna är obalanserade. 5 torn kostar t.ex. lika mycket som en jättefästning.

Mogger

Hipsteranka
Nu var det ett tag sedan, men det jag minns var att handlingsresolutionen var oerhört enkel att min-maxa sönder. Stridssystemet var trasigt och jag vill minnas att husreglerna väl i spel var smått meningslösa. Jag försökte laga spelet men det slutade med att jag skapade ett helt nytt system (Daemon i min signatur) som i princip var ASOIFRPG som jag ville ha det, vilket senare blev WFRP som jag vill ha det.

Det var det systemet vi körde större delen av kampanjen.

Jag tror att jag har skrivit om det hör förr på forumet mer ingående.