Nekromanti Sony Reader till rollspelssyften?

Genesis

Ni dés ni maître
Jag är så jäkla sugen till att punga ut med tre lök för en Sony Reader. Jag älskar det lättillgängliga med eböcker, men det är ju jobbigt att läsa dem på skärmen (och opraktiskt att skriva ut dem). Så jag funderar på att köpa en dylik mackapär. Detta trots att den kommer från Sony, som konstant gör allting så krångligt som möjligt. Sony är ju välbekanta för DRM-missbruk och att i allmänhet tro sig veta bättre än sina kunder. I detta fall verkar det som om böckerna man köper via Sonys Connection Store är DRM-skyddade och dessutom kräver specialprogramvara för att kunna föras över på apparaten, men PDF-filer skall funka utan dessa problem.

Min fundering är nu: hur står sig en PDF-fil av ett rollspel, läst på en Sony Reader, i förhållande till en bokvariant av samma spel? Jag misstänker att det finns en hel del nackdelar (mindre läsyta och omöjligheten att ha två böcker framme samtidigt, till exempel), men det finns ju även vissa fördelar. Alla som har försökt släpa med sig alla sina Shadowrun- (eller, Gud förbjude, Vampire-) böcker till en kompis vet att det blir förjäkla tungt och åbäkigt. Där har Readern en distinkt fördel: du kan bära med dig hela ditt rollspelsbibliotek på ett minneskort.

Du har även fördelen i lättillgänglighet. Dra in på Indie Press Revolution och ladda hem ett nytt spel, ladda över det i Readern så kan du börja läsa igenom det direkt. Detta jämfört med de två veckor jag väntat på mina böcker, som fortfarande inte kommit.

Det är klart att det är mindre praktiskt med en Reader än en riktig bok, men frågan är: hur mycket mindre praktiskt? Skulle det fortfarande gå att spela? Blir man tvungen att vänta på nästa generation, med större skärm och snabbare sökning och bokbyte? Kan tänka mig att mindre indie-spel funkar bättre än spel uppdelade i flera stora böcker.

Nadorou

Veteran
Sony Reader är en häftig maskin. :gremsmile:

Det borde nog gå rätt bra att använda den, även till större rollspel. I vår spelgrupp har vi många gånger använt laptops med stor framgång. Nackdelen med sådana är att de är fula och litet otympliga, vilket inte Sony Reader är. Vore trevligt om den hade något sorts index eller sökfunktion, dock.. för bokmärken och kommentarer är viktiga.

Genesis

Ni dés ni maître
Bokmärken och e-rollformulär

Vore trevligt om den hade något sorts index eller sökfunktion, dock.. för bokmärken och kommentarer är viktiga.
Sökfunktioner har den inte, men väl en bokmärkesfunktion. Uppe i hörnet har den en knapp som gör ett hundöra (ja, den ritar faktiskt upp en vikning i hörnet) på sidan. Genom att hålla knappen nedtryckt i några sekunder så kan man få fram alla bokmärken man sparat och sedan snabbt gå till dem. Dock kan man nog inte döpa bokmärkena, eftersom den inte har någon inputfunktion. Om PDF-dokumentet har hyperlänkar så kan man tydligen följa dem, men det är ju ganska sällsynt i rollspels-PDFer.

Vill man kunna anteckna så finns ju iRex iLiad, som dessutom har en större "skärm". Den verkar dock vara litet segare och vissa har klagat på att den lätt pajar. Men det vore ju bajsfräckt att ha alla sina rollformulär (och oändligt med tomma!) på ett och samma ställe. Där har man kanske ett vettigare användningsområde för den. Dyrt nöje, dock, eftersom iLiad krängs för 650 Euro.

Troberg

Sinister eater
Ett trevligt alternativ som är flexiblare och friare, men antagligen lite dyrare, är en tablet PC, dvs en bärbar dator där skärmen kan fällas ned över tangentbordet med skärmsidan utåt och som kan styras via pekskärm. Den är som en vanlig dator och kan köra allt en vanlig dator kör, men är behändigare till formatet. Jag har också hört att pekskärmen gör den till en dröm att rita/fotomanipulera på.

Genesis

Ni dés ni maître
Ett trevligt alternativ som är flexiblare och friare, men antagligen lite dyrare, är en tablet PC, dvs en bärbar dator där skärmen kan fällas ned över tangentbordet med skärmsidan utåt och som kan styras via pekskärm. Den är som en vanlig dator och kan köra allt en vanlig dator kör, men är behändigare till formatet. Jag har också hört att pekskärmen gör den till en dröm att rita/fotomanipulera på.
Jo, det har jag också hört, och det kan jag tänka mig. Har funderat på att skaffa en, men jag gör inte så mycket fotomanipulationer numera.

Men till läsning av rollspelsböcker vet jag inte om det är bättre. Då kan man ju lika gärna använda en laptop, tycker jag. Fördelen med Sony Reader och iRex iLiad är ju e-ink-displayen, som gör att det blir som att läsa på vanligt papper. Läsa igenom en regelbok eller äventyr på 50+ sidor blir ju rätt jobbigt med en bakbelyst skärm.

Troberg

Sinister eater
Men till läsning av rollspelsböcker vet jag inte om det är bättre. Då kan man ju lika gärna använda en laptop, tycker jag. Fördelen med Sony Reader och iRex iLiad är ju e-ink-displayen, som gör att det blir som att läsa på vanligt papper. Läsa igenom en regelbok eller äventyr på 50+ sidor blir ju rätt jobbigt med en bakbelyst skärm.
Jag är programmerare (åtminstone någon vecka till i alla fall), så du talar för döva öron. Jag tillbringar hela dagarna med att läsa text på skärmen.

Knepet är att ställa in skärmen rätt och att välja rätt visning/typsnitt. Stäng av antialiasing, det funkar dåligt på skärm (det ser snyggare ut, men blir jobbigt att läsa). Välj typsnitt utan seriffer och som är anpassade för skärmen (MS Sans Serif är bra). Jag brukar köra upp kontrasten till max på skärmen, sedan sätter jag ljuset så högt jag kan men där det svarta fortfarande är svart, då får man bra läsbarhet på text men bilder blir ofta lite mörka med mättade förger.

Största fördelen med en PC är att du inte är bunden till vissa format och visst innehåll. Du kan också plugga den till en projektor om du vill visa något för spelarna. Du kan ha den till annat (mediaspelare tycks vara något som rollspelare gillar).

Arfert

Facit
På pappret låter det om en bra produkt... :gremgrin:

Men frågan är om man ändå inte ska vänta och se lite till... kommer konkurrenterna hänga på, kommer man enas om någon form av standard osv (det kanske man redan har, nån som vet?) ..och om den blir poppis kommer priset sannolikt att gå ner.

Går den att köpa i sverige?

Genesis

Ni dés ni maître
Men frågan är om man ändå inte ska vänta och se lite till... kommer konkurrenterna hänga på,
Verkar som om det snarare är Sony som hänger på konkurrenterna. Den här sidan visar en jämförelsematris över sju så'na här mackapärer som finns på marknaden idag. Och tydligen så är Jinke på väg att utveckla en V9 som ska komma ut i slutet av året. Så det verkar som om marknaden går väl.

kommer man enas om någon form av standard osv (det kanske man redan har, nån som vet?)
Standard av vaddå? Displayproportioner? Av de ovanstående sju har alla utom en displayer på 90x120 mm. Avvikaren är iLiad, med 122x163 mm, vilket är nästan exakt samma proportioner, bara uppskalad.

Går den att köpa i sverige?
Klart den går! Det är bara att beställa hem från USA :gremsmile:

EDIT: Fantastiskt nog har dessutom samtliga läsarna MP3-spelare inbyggt, något som för mig är helt oförståeligt, speciellt med tanke på att det drar en jäkla massa på batteriet, jämfört med bokläsningen.

Arfert

Facit
när jag pratade standard så talar jag om filformat... sonyn verkar vara i svartvitt (jag kollade kanske lite för snabbt, så jag kan ju ha missat nåt).. kommer andra system för färg snart? till exempel.

Om man får importera den själv så säljs den ju inte i Sverige..

Sony nämner den inte ens på sin svenska sida... vilket tyder på att tiden kanske inte är mogen för ett köp än.

Genesis

Ni dés ni maître
när jag pratade standard så talar jag om filformat... sonyn verkar vara i svartvitt (jag kollade kanske lite för snabbt, så jag kan ju ha missat nåt).. kommer andra system för färg snart? till exempel.
Tja, Sony försöker naturligtvis lansera sitt eget specialformat, men jag tänkte mest använda den för att läsa PDFer, så där finns det ju redan en standard. Alla dessa ebokläsare är i svartvitt, ja. E-ink-teknologin funkar inte med färg, den är bara "på" eller "inte på". Skulle tippa på att det tar ett par år innan någon färgversion dyker upp. Jag har i alla fall inte hört talas om att någon utvecklar en.

Om man får importera den själv så säljs den ju inte i Sverige..
Jag försökte ju vara lustig, ju. Såg du inte smajlyn?

Arfert

Facit
He he, nej missade smajlyn... men hursomhelst, jag skulle lätt kunna köpa en sån där Sony... men jag vill klämma på en IRL först.

Troberg

Sinister eater
När jag funderat vidare på det så tror jag att jag hittat den perfekta maskinen för ändamålet. OLPC-maskinen (läs mer här) ska ju börja säljas kommersiellt också så småningom. En billig, öppen plattform, robust och smidig och fullspäckad med cool teknik (speciellt skärmarna är balla). Att den dessutom helt saknar rörliga delar gör den tyst, vilket är bra vid spelbordet. Visst, det är inte lika mycket oompfh som en "riktig" dator, men den är definitivt mycket kapabel.

Visst, man får betala lite mer än motiverat av tillverkningskostnaden om man köper en, men överskottspengarna kommer att skjutas in i den verksamhet den är avsedd för: att ge fattiga barn en utbildning.