Spelledarn
Raven King
Vi är i mitten av en Symbaroum-kampanj som är väldigt underhållande, men jag har redan börjat spåna lite kring nästa projekt.
1992 släppte Enix & Quintet ett rollspel till SNES som hette Soul Blazer. Sammanfattningsvis kan man säg att det gick ut på att världens alla djur och människor blivit tillfångatagna av mörka makter. Genom att besegra monster och försegla dem så återuppväcker du världen en bit i taget. Räddar du en smed kommer hela dennes smedja tillbaka, räddar du en vakt återskapas även dennes bro över floden, räddar du en get återskapas dennes hage.
I samband med att du återuppväcker världen får du sakta reda på vad som hänt och varför.
Jag är väldigt intresserad av att spelleda en kampanj med ett liknande tema. Spelarna kommer in i en värld mestadels öde förutom monster. Spelet kommer bestå av tre etapper som repeteras ett antal gånger:
1. Utforska närområdet och hitta revor i världen som släpper in monster.
2. Planera / anfall / besegra / överlev våg efter våg av monster som väller ut från revan, försegla den.
3. Interagera med NPCs och butiker och byggnader som återuppstått.
Ett gemensamt mysterium ska knyta samman allt detta. För att lyckas vill jag lägga krut på dels sympatiska och intressanta NPCs, samt riktigt tuffa, välbalanserade strider.
Systemet blir med all sannolikhet D&D 4e för det är optimerat för just denna typ av våg-baserade strider.
Vad tror ni? Roligt eller inte roligt att spela?
1992 släppte Enix & Quintet ett rollspel till SNES som hette Soul Blazer. Sammanfattningsvis kan man säg att det gick ut på att världens alla djur och människor blivit tillfångatagna av mörka makter. Genom att besegra monster och försegla dem så återuppväcker du världen en bit i taget. Räddar du en smed kommer hela dennes smedja tillbaka, räddar du en vakt återskapas även dennes bro över floden, räddar du en get återskapas dennes hage.
I samband med att du återuppväcker världen får du sakta reda på vad som hänt och varför.
Jag är väldigt intresserad av att spelleda en kampanj med ett liknande tema. Spelarna kommer in i en värld mestadels öde förutom monster. Spelet kommer bestå av tre etapper som repeteras ett antal gånger:
1. Utforska närområdet och hitta revor i världen som släpper in monster.
2. Planera / anfall / besegra / överlev våg efter våg av monster som väller ut från revan, försegla den.
3. Interagera med NPCs och butiker och byggnader som återuppstått.
Ett gemensamt mysterium ska knyta samman allt detta. För att lyckas vill jag lägga krut på dels sympatiska och intressanta NPCs, samt riktigt tuffa, välbalanserade strider.
Systemet blir med all sannolikhet D&D 4e för det är optimerat för just denna typ av våg-baserade strider.
Vad tror ni? Roligt eller inte roligt att spela?