Så det är en tanke på hur man kan få folk att sluta "metaspela"? ok, det får jag väl köpa. Men lika många som "har en tendens att taktikspela strider om man har för mycket siffror" kommer ju att bygga sitt fantastiska rollspelande som förgyller kvällen för alla på dessa siffror.Swedish chef said:krank var närmare vad jag menade, att vissa folk har en tendens att taktikspela strider om man har för mycket siffror. Fördelen som jag ser det med dolda skador är att man blir räddare att dö/lemlästas och tvingas rollspela.2097 said:Ja. Men jag tolkade Swedish chef som att smärtan skulle vara så pass dåligt förmedlad att den föranledde RP att inte ta såret på allvar, genom att t.ex. stanna kvar i striden.krank said:det blir "oj, jag har bara två skott kvar" istället för "skit, jag har jävelont i armen, kan knappt röra mig. Bäst jag bara ligger ner och vänta rpå hjälp..."
Där det senare då är mycket närmare det rollpersonen känner...
Also, eldstrider och liknande är väl kanske inte de situationer där man rollspelar hårdast. Man hinner inte säga mycket på en runda och känslor/inre monologer/advancerade personlighetsdetaljer kommer nog bara dra bort fokus från spänningen/få din roll dödad.
Jag försöker inte sätta mig på tvären och är säkert klar med mina tillskott i den här tråden