Nekromanti Spänningar, men varfor?

Primas Antonio

Veteran
Hmm...Varför alla dessa konflikter i Mundana? Alla dessa krig som mycket väl kan börja imorgon? Det tycker jag är en stor brist i en annars så enormt bra genomtänkt värld som Mundana är. Skall jag förklara mig?

Jo, dessa konflikter (Sachsar-Amirro, Consaber-Thalamur, Consaber - Cirefaliska samväldet, etc.) är väldigt irriterande för spelet. Spelledaren har nämligen två val, starta eller inte starta kriget. Om han inte startar kriget kommer det kännas orealistiskt (ja, kanske rentav löjligt) att exempelvis Amirro och Sachsar smutskastar varandra i all evighet, men ingen gör något. Världen blir då mycket statisk. Alternativ två är dock knappast bättre, för om man spelar kriget ändrar man världen och man får genast två problem:
1. Hur blir världen? Vad är realistiskt?
2. Mundana har ändrats så att den inte längre stämmer överrens med neoGames Mundana (läs Codex nr? för mer om sådant)

Som jag ser det är det enda krig som kan blossa upp Jargien-Muhad, eftersom länderna strider titt som tätt utan någon större vinst på endera sidan. Ett perfekt spelkrig, speciellt om man inte vill ha sönder världen.

/Antonio

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Krigsmodul? Eon 2?

Det hade nog inte varit HELT fel... så får man nytta av fältslags-reglerna också /images/icons/wink.gif
*är rädd för att göra för stora ändringar i Mundana*
Förresten kanske jag ska förklara mig lite...

En modul som helt enkelt berättar om hur Mundana ändras inom de närmsta 10 åren. Vilka krig som utbryter mellan vilka, vilka som vinner, ungefär hur de vinner, vilka städer som faller, vilka nya städer som byggs, och så vidare...

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - "We're finally gonna thcore Beavith!"

Krille

Super Moderator
"Alternativ två är dock knappast bättre, för om man spelar kriget ändrar man världen och man får genast två problem:
1. Hur blir världen? Vad är realistiskt?"

Spela lite krigsspel med dig själv, så får du ett någorlunda trovärdigt resultat.

"2. Mundana har ändrats så att den inte längre stämmer överrens med neoGames Mundana (läs Codex nr? för mer om sådant)"

Och? Det är din värld, inte Neogames.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Targon

Hero
Re: Krigsmodul? Eon 2?

Jag är bara rädd att ytterligaren en modul (som dessutom beskriver vad som “verkligen” händer i Mundana) reducerar momentet av den ack så viktiga fantasin när den individuelle spelledaren sitter och försöker skapa en kampanj åt sina spelare. Frågan är följande: Måste det verkligen finnas moduler som beskriver allt i Mundana? Som spelledare är jag fullt nöjd med att modulerna talar om för mig t ex att läget är spänt mellan Consaber och Cirefaliska samväldet, så att jag när som helst kan se till att ett krig bryter ut och spelarna får konfronteras med alla problem och möjligheter som krig innebär. Snälla, lämna den föreslagna 10:årsplanen åt spelledarna själva.

virus

Veteran

Japp, håller med...
låt det vara spänning mellan(eller i) länderna (som det är i hertigdömet Jhamalo Tamatz)...
detta leder till bara mer spännande äventyrs och kampanj möjligheter som kretsar kring dessa politiska händelser...
på detta vis undviker jag att ändra i politiken i mundana.

Ni som har svårt att undvika krig och vill uttnyttja fältslags reglerna, go for it!
Alla spelar i sin Mundana

/Virus visar vägen.

WHaLe

Hero
Jag håller inte med dig.. Jag anser att en av fördelarna med mundana är just
dessa konflikter. Du bestämmer själv om du vill att det ska bli krig eller
inte. Och känner du för det så är det bara att säga att t.ex. thalamur och
consaber är bästa vänner och cirefalierna och consaber handlar för fullt..

WHaLe

WHaLe

Hero

Jag håller med plutonium..
Du som vill improvisera fritt behöver inte köpa modulen, däremot kan det
underlätta för andra.
Om du trots allt köper modulen behöver du ju inte följa den fullt ut. (Jag
själv skulle aldrig gå med på att consaber föll i ett krig =)

WHaLe

ripperdoc

Myrmidon

Tja, tyvärr funkar inte den där tesen om att "den som vill köper" för NG. Modulerna måste sälja, så det kan inte släppas en massa kuriosamoduler. Men NG är förstås fortfarande måna om att presentera en välbyggd värld, så en hel del moduler kommer komma ut.

/RD - såvarevetja

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

WHaLe

Hero

Jag är väl medveten om att en modul måste sälja till majoriteten, självklart
måste ju NG undersöka om det är värt att skriva en sådan modul. Vad jag
försökte göra var att det inte tråden skulle sluta med ett negativt argument
om en sådan modul eftersom jag vill att en sådan modul ska komma ut.

WHaLe