Det blir långt mellan posterna i den här tråden
. Det har varit svårt för mig att skriva sammanfattningar på artiklarna och jag känner att det inte blir så välskrivet, men jag vill fortsätta projektet, så det kommer när det kommer och huvudsaken får vara att det går att förstå vad jag skriver. Jag har bestämt mig för att begränsa mig till 1-3 artiklar per nummer. Mitt nyårslöfte får väl bli att försöka hinna med fler nummer av tidningen detta år.
Första artikeln från National Geographic nr 2, 1965 blir:
Family in search of prehistoric man
Artikeln handlar om forskarfamiljen Leakey som består av makarna Louis och Mary Leakey och deras tre söner som tillsammans söker lämningar efter mänsklighetens ursprung i Olduvaiklyftan i Tanganyika.
Louis Leakey är en man med många talanger, både antropolog och paleontolog samt även kunnig i zoologi, arkeologi och anatomi.
Louis var son till engelska missionärer och växte upp i brittiska Östafrika tillsammans med barn från Kikuyufolket. Han fick lära sig jaga med spjut och andra traditionella kunskaper samtidigt som han gavs en formell utbildning. När han fyllde 13 invigdes han i stammen och gavs namnet Wakaruigi (Sparvhökens son). Vid tiden för artikeln räknas han som en stamäldste.
Louis säger att hans uppväxt lärde honom att vara tålmodig och observant vilket hjälpt honom som fossiljägare. Som ung brukade han hitta pilspetsar och verktyg, ofta efter regnstormar. Hans studier övertygade honom om att det rörde sig om förhistoriska föremål, i en tid då forskare i allmänhet ignorerade Östafrika som en källa till mänskliga fossiler. Louis var dock övertygad om att mänsklighetens ursprung låg i Afrika.
Vid 16 års ålder kom Louis till England för att studera på en internatskola. Två år senare antogs han vid Cambridge University. Där valde han att studera franska och kikuyu. Förmodligen var detta första och enda gången i Cambridges historia som en elev examinerades i ett ämne han själv varit tvungen att lära sin professor.
På grund av en rugbyskada under andra året vid Cambridge, tvingades Louis att göra ett uppehåll i sina studier. Han gick med i en paleontologisk expedition till brittiska Östafrika, där han lärde sig de metoder och tekniker han senare kom att använda i sin egen jakt på fossiler. Expeditionen avbröts dock i förtid då ledaren avled i Tanganyika efter att ha drabbats av en kombination av tyfoid, dysenteri och malaria.
Tillbaka i Cambridge tog han examen i arkeologi och antropologi. Louis samlade 1926 tillsammans med en studiekamrat in tillräckligt med pengar för att utrusta sin första egna expedition till Östafrika. 1931 hittade han för första gången stenverktyg vid Olduvaiklyftan som han sedan dess lett många expeditioner till. 1945 blir Louis kurator vid ett museum i Nairobi, vilket ger honom mindre tid för fältarbete men han försöker fortfarande spendera några veckor per år vid klyftan. På 50-talet började man gräva mer intensivt och 1959 hittade man fossil efter tidiga hominider.
Mary är mer tystlåten än sin make men är även hon en framstående forskare och dessutom en skicklig tecknare. Hennes far var landskapsmålare och tog med henne på resor runt i södra Frankrike. Där brukade hon utforska de många grottor som fanns i området. En lokal präst upptäckte grottmålningar och uppmuntrade Mary att hjälpa honom att utforska dessa, vilket väckte hennes intresse för förhistoria. När hon blev äldre studerade hon sedan geologi och arkeologi vid universitetet i London. Hon deltog även i flera utgrävningar på den engelska landsbygden. Första gången Mary träffade Louis var vid en föreläsning 1933 och två år senare följde hon med honom på en expedition. De inledde en affär som ledde till att Louis dåvarande hustru Frida lämnade honom. Mary och Louis gifte sig kort därpå.
Jonathan, den äldste sonen är herpetolog och när han inte deltar vid utgrävningar så samlar han ormar som han mjölkar på deras gift, som han sedan säljer till laboratorier i Sydafrika.
Richard, den andre sonen har ett safariföretag i Nairobi men fokuserar till skillnad från konkurrenterna mer på fotografiska expeditioner än jaktresor. De flesta kommer för att se de stora djuren, men Richard försöker även visa upp insekter och andra mindre uppmärksammade djur som är unika för Afrika. Han demonstrerar bland annat för artikelförfattaren hur man kan använda myror till sutur, genom att få insekten att bita ihop såret med sina käkar och sedan knipa av resten av kroppen.
Philip, är fortfarande tonåring och enligt sin far är han den bästa Land-Rover föraren i Östafrika. Han skjutsar runt arbetslagen till avlägsna grävplatser, kör en nästan 100 km lång resa för att fylla expeditionens tanksläp med dricksvatten, utforskar nya rutter och samlar ved. Som sina bröder har han följt sina föräldrar på expeditioner hela livet. Philip är intresserad av afrikanska orkidéer och ska ha planterat runt 176 typer i familjens trädgård.
Övrigt:
* Louis Leakey var mentor till Jane Goodall och Dian Fossey runt den här tiden.
*Familjen använder dalmatinerhundar för att varna för farliga djur som lejon och leoparder.
* Familjen Leakey är dedikerad till bevarandet av vilda djur och jagar därför inte vilda djur för mat under sina expeditioner, utan servera endast kött från tamboskap. Däremot är lägren fulla med övergivna djur som familjen omhändertagit, allt från antiloper och fåglar till sjakaler och babianer.
*Familjens läger fungerar också som en medicinsk dispensär.
* Louis berättar en historia om en moster som på en 112 mil lång vandring genom vildmarken beväpnad med ett paraply och en väckarklocka för att skydda sig mot lejon. Hon räknade med att ett lejon skulle ta två timmar på att smyga sig på henne i lägret, hon köpte därför en extra högljudd väckarklocka och sov två timmars intervaller.