Arbetar
Just nu ägnar jag minst 2 timmar om dagen till att spåna idéer och plöjja igenom rollspel, för inspiration och vägledning. Just för tillfället läser jag faktiskt Västmark, Krille, det måste ha varit minst 2 år sen sist jag gjorde det. Det blir en uppfräschning och jag måste säga att det är en schysst spelidé och jag förstår vad du menar med att mina önskningar finns i Västmark. Dock vill jag fortfarande skriva ett rollspel som också ska vara annorlunda, och inte "ett anorlunda" som liknar något annat. Jag kämpar vidare med att göra detta till något bra och roligt .
Än sålänge har jag inte haft några extremt ljusa stunder som kommer sätta stilen för mitt grundkoncept, dock har jag en del idéer:
* Världen är viktig, men fortfarande vill jag inte lägga "spelmotorn" åt sidan, jag vill uppnå roliga, snabba, enkla men endå lagom avvägda regler gällande realismen kontra spelbarheten. Jag söker någonting som behåller Västmarks enkelhet men strävar mot Eons detaljism (realismen kommer på köpet) utan att det blir onödigt mycket av det plus att det ska gå snabbt som tusan att använda reglerna. Detta gäller främst stridregler och skador. Andra regler som "Att skapa en karaktär" ska också vara dundersnabba, dock skippar jag detaljismen här vad gäller alla värden, tabeller osv. Tyngden ska ligga på karaktärens person inte i vad han har för värde i "styrka". Sen har vi då magiregler och diverse som jag inte funderat såvärst mycket på en, det enda jag vill är att en magiker/trollkarl eller vad ni vill kalla det ska vara farlig och respekterad precis som en krigare vilket jag tycker saknas rent regelmässigt i många rollspel. Ni kanske totalt kommer såga idén men vänta tills jag skrivit reglerna .
* Tidsåldern hör till människorna i mitt spel men det finns dvärgar och alver men de tillhör mera mystiken. Dock är dvärgarna lite mer vardagliga i och med deras handel, styrd av deras girighet, med människorna. Vad gäller orcher eller liknande har jag för tillfället uteslutit dem för jag just nu inte vill att rollspelet ska definiera ont och gott på ett konkret sätt.
* Som jag och Mörker talade om tidigare kommer jag försöka uppnå en underton av osäkerhet. Dock ska rollspelet inte bli något "Dark Age" rollspel. Jag har tänkt att simulera detta genom instabiliteten i världen. Vare sig denna värld är en planet eller en skiva, en kub eller en triangel så ska skalan vara ganska liten, ungefär som ett mindre Europa. Detta mindre Europa ska vara en anarki av något slag. Flera mindre riken och dömen, dessutom ska jag låta människan falla offer för naturens slump, man lever i en vild värld där naturen rspekteras som döden, det är inte bara att åka på närmaste landsväg för att komma till nästa land. Detta ska inte hindra äventyr och galenskaper utan snarare göra det lite mer spännande och farligt bara . Detta kommer att utvecklas, det är fortfarande bara idéer.
* Den viktigaste idén jag har är nog att jag ska försöka bygga rollspelet kring ett antal noveller/historier jag ska skriva. Det är inte förens dessa noveller är skrivna som jag seriöst kan sätta mig ner och fundera på vad mitt rollspel verkligen är.
* Dessutom planerar jag att övertala några av mina goda vänner som är bra på att tecka att illustrera mina tankar och visioner av rollspelet, vilket jag tror kan vara till hjälp.
Allt det här är fortfarande bara idéer och en bit i mitt konceptpussel som förövrigt ser ganska opusslat ut än sålänge. Jag funderar på att låta detta rollspel bli mitt obligatoriska projektarbete tillsammans med mina noveller i tredje ring i gymnasiet. Detta innebär att jag har minst resten av andra ring, tills jag börjar tredje ring kvar till att bygga ett koncept. Därefter har jag hela tredje ring på mig att skriva rollspelet (alltså tid på både fritiden och i skolan att skriva detta rollspel). Kanske blir jag inte färdig i tid eller så kanske jag blir det, inget är helt bestämt. Som "topicen" sa: "Spåna idéer".
I övrigt fortsätt gärna skriva, ge kommentarer och bidra med egna idéer.
//Jac
Just nu ägnar jag minst 2 timmar om dagen till att spåna idéer och plöjja igenom rollspel, för inspiration och vägledning. Just för tillfället läser jag faktiskt Västmark, Krille, det måste ha varit minst 2 år sen sist jag gjorde det. Det blir en uppfräschning och jag måste säga att det är en schysst spelidé och jag förstår vad du menar med att mina önskningar finns i Västmark. Dock vill jag fortfarande skriva ett rollspel som också ska vara annorlunda, och inte "ett anorlunda" som liknar något annat. Jag kämpar vidare med att göra detta till något bra och roligt .
Än sålänge har jag inte haft några extremt ljusa stunder som kommer sätta stilen för mitt grundkoncept, dock har jag en del idéer:
* Världen är viktig, men fortfarande vill jag inte lägga "spelmotorn" åt sidan, jag vill uppnå roliga, snabba, enkla men endå lagom avvägda regler gällande realismen kontra spelbarheten. Jag söker någonting som behåller Västmarks enkelhet men strävar mot Eons detaljism (realismen kommer på köpet) utan att det blir onödigt mycket av det plus att det ska gå snabbt som tusan att använda reglerna. Detta gäller främst stridregler och skador. Andra regler som "Att skapa en karaktär" ska också vara dundersnabba, dock skippar jag detaljismen här vad gäller alla värden, tabeller osv. Tyngden ska ligga på karaktärens person inte i vad han har för värde i "styrka". Sen har vi då magiregler och diverse som jag inte funderat såvärst mycket på en, det enda jag vill är att en magiker/trollkarl eller vad ni vill kalla det ska vara farlig och respekterad precis som en krigare vilket jag tycker saknas rent regelmässigt i många rollspel. Ni kanske totalt kommer såga idén men vänta tills jag skrivit reglerna .
* Tidsåldern hör till människorna i mitt spel men det finns dvärgar och alver men de tillhör mera mystiken. Dock är dvärgarna lite mer vardagliga i och med deras handel, styrd av deras girighet, med människorna. Vad gäller orcher eller liknande har jag för tillfället uteslutit dem för jag just nu inte vill att rollspelet ska definiera ont och gott på ett konkret sätt.
* Som jag och Mörker talade om tidigare kommer jag försöka uppnå en underton av osäkerhet. Dock ska rollspelet inte bli något "Dark Age" rollspel. Jag har tänkt att simulera detta genom instabiliteten i världen. Vare sig denna värld är en planet eller en skiva, en kub eller en triangel så ska skalan vara ganska liten, ungefär som ett mindre Europa. Detta mindre Europa ska vara en anarki av något slag. Flera mindre riken och dömen, dessutom ska jag låta människan falla offer för naturens slump, man lever i en vild värld där naturen rspekteras som döden, det är inte bara att åka på närmaste landsväg för att komma till nästa land. Detta ska inte hindra äventyr och galenskaper utan snarare göra det lite mer spännande och farligt bara . Detta kommer att utvecklas, det är fortfarande bara idéer.
* Den viktigaste idén jag har är nog att jag ska försöka bygga rollspelet kring ett antal noveller/historier jag ska skriva. Det är inte förens dessa noveller är skrivna som jag seriöst kan sätta mig ner och fundera på vad mitt rollspel verkligen är.
* Dessutom planerar jag att övertala några av mina goda vänner som är bra på att tecka att illustrera mina tankar och visioner av rollspelet, vilket jag tror kan vara till hjälp.
Allt det här är fortfarande bara idéer och en bit i mitt konceptpussel som förövrigt ser ganska opusslat ut än sålänge. Jag funderar på att låta detta rollspel bli mitt obligatoriska projektarbete tillsammans med mina noveller i tredje ring i gymnasiet. Detta innebär att jag har minst resten av andra ring, tills jag börjar tredje ring kvar till att bygga ett koncept. Därefter har jag hela tredje ring på mig att skriva rollspelet (alltså tid på både fritiden och i skolan att skriva detta rollspel). Kanske blir jag inte färdig i tid eller så kanske jag blir det, inget är helt bestämt. Som "topicen" sa: "Spåna idéer".
I övrigt fortsätt gärna skriva, ge kommentarer och bidra med egna idéer.
//Jac