Ni vet att ni ger mig så mycket uppslag att det här inte kommer att bli bara ett enda monster, eller hur? Fy på er!
Måste bara säga att jag ÄLSKAR namnet "strandvaskare".På samma sätt känns strandvaskaren - en död sjöman som inte fått en kristen begravning - så himla DoD:ig, men den skulle funka bättre om man klädde upp den som draugen.
The man who invented autocorrect should burn in hello.Jag skyller på mobilens rättstavningsfunktion...
Cool! Jag fick tanken att det är en vålnad som besätter portar och dörrar, och använder dem för att leda offren vilse till sitt eget bo.Jag fick ett uppslag till ett iofs mer Kult-osande monster, en vålnad som ständigt försöker leda dig vilse. Du tittar på dörren och tycker handtaget ser konstigt ut, ruskar på huvudet, nej det ser ut som vanligt. Du kliver mot gränden men tycker den vindlar åt fel håll, blinkar, nej det ser ut som vanligt. Du kliver under valvet - utan att se murgröne-reliefen som aldrig funnits där innan - och är slutligen i dess händer, i en vrång skenvärld av döda vinklar och anti-euklidisk geometri, av cirkelresonemang och förvirring, och hittar aldrig ut igen, dör till slut av svält i en värld helt fri från allt annat liv.
Japp, jag tänkte lite Poltergeist-vibbar, så att sägaCool! Jag fick tanken att det är en vålnad som besätter portar och dörrar, och använder dem för att leda offren vilse till sitt eget bo.
Tänker att det kan vara "guldgastar" som är fallna äventyrare som vill hämnas på alla som lyckas med det de själva inte klarade: att hitta skatten och undkomma med livet i behåll.Kanske en skuggvarelse nere i grottor. Döda äventyrare som i formen av en skugga förföljer den som tar sig ner och stör deras tillvaro. Så länge man befinner inom en ljuskälla så är man trygg. Man kan ana hemska skepnader i utkanten av ljuskäglan men de kan inte skada fysiskt. Men hamnar man i mörker sliter de isär de störande på hemskaste vis, en efter en. Kamraterna hör bara de fruktansvärda skriken och när de får igång facklan igen krävs ett starkt psyke för att klara av synen!
Första gången är det såklart något litet fjompigt skelett som man sopar ur vägen utan vidare tanke. Femte gången den dyker upp, boostad fyra gånger, är man kanske inte lika kaxig...En lite ofärdig tanke...
Ett monster av en väktartyp, typ dödsriddare eller liknande odöd, som när det besegrats första gången låser sig på den/de som besgrat den och återuppstår för att hämnas på dem men denna gången är den starkare än tidigare, sen återkommer den starkare för varje gång de besegrar den, jagandes dem för evigt... eller tills de lyckas klura ut just det speciella sättet den måsta dräpas på för att vila för evigt, typ dränkas/eldas upp/få skallen krossad... eller något mer kreativt. Man kan ju ha en tabell där man slumpar fram vilket är det permanenta sättet att dräpa den på.
En lite ofärdig tanke...
Ett monster av en väktartyp, typ dödsriddare eller liknande odöd, som när det besegrats första gången låser sig på den/de som besgrat den och återuppstår för att hämnas på dem men denna gången är den starkare än tidigare, sen återkommer den starkare för varje gång de besegrar den, jagandes dem för evigt... eller tills de lyckas klura ut just det speciella sättet den måsta dräpas på för att vila för evigt, typ dränkas/eldas upp/få skallen krossad... eller något mer kreativt. Man kan ju ha en tabell där man slumpar fram vilket är det permanenta sättet att dräpa den på.
Det här är urcoolt! För extra dramatisk spänning så är det inte sin död som väktarbesten vill hämnas, utan att RP skändat det tempel/heliga lund/grav etc som den är satt att väkta.Första gången är det såklart något litet fjompigt skelett som man sopar ur vägen utan vidare tanke. Femte gången den dyker upp, boostad fyra gånger, är man kanske inte lika kaxig...