chrull
Stockholm Kartell
- Joined
- 17 May 2000
- Messages
- 8,421
Om några ospecifierade enheter tid tänkte jag dra igång en kampanj baserat på Carcosa.
Jag hoppas på en lång, storslagen kampanj där rollpersonerna kan få chansen till att gå från förslavade murder hobos till fria, rika murder base owners. Om det är en oas av frihet, rättvisa och trygghet eller en maskin som drivs av ond magi och tortyr får spelarna själva avgöra.
Men ska man spela med Carcosa så måste några saker redas ut:
* Carcosa innehåller 13 raser av män(niskor) i olika färger:
Ben, Blå, Brun, Dolm, Grön, Gul, Jale, Lila, Orange, Röd, Svart, Uleld, Vit.
Jag tänkte försöka dela upp dem i olika kulturer och funderar på om jag ska göra om dem till lite andra raser också. Grön skulle kunna vara tex Aztek-inspirerade och eventuellt skulle de kunna vara Aztek-inspirerade Ödlemän. Orange skulle kunna vara baserade på Australisk urbefolkning, eller kanske nomadiskt hyenafolk.
Jag vet inte, vad låter mest spännande? Behålla dem som människor i olika färger eller göra om dem till något annat? Vilka kulturer är självklara att ha med som inspiration?
* Ska man använda sig av Carcosas rätt märkliga tärningssystem.
För er som inte vet så har alla på Carcosa bara X antal tärningar som HP. Vapen gör också X tärningar. Innan varje strid slår man på en tabell för att avgöra vilken typ av tärningar det rör sig om. Ett monster eller rollperson kan alltså ha 1d4 HP i en strid för att nästa gång ha 1d12. Ditt svärd kan göra 2d4 i skada idag men 2d10 imorgon. Ett 30HD monster kan alltså ha en medel HP på 75 (om det blir d4) eller 195 (om det blir d12).
* RAW så innehåller Carcosa två klasser: Fighters och Sorcerers, där den sistnämnde är som Fighters men kan använda sig av märkliga och onda ritualer för att förhoppningsvis skaffa sig makt.
Jag funderar på att istället använda:
- En klass. Alla kan utföra ritualer om de bara tar sig tid till att försöka. Klassen är i stort sett en Fighter.
- Två klasser: Fighters och Magic-Users. Alla kan fortfarande använda ritualer, men Magic-Users har tillgång till Lägre Magi, vilket i stort sett gör dem till D&D-magiker med mer begränsad spell list. Eventuellt är de mer baserade på Alv-klassen än MU.
- En öppen. Vid varje level kan man välja mellan att utöka sina vapenkonster alternativt (lägre) magiska konster.
Jag hoppas på en lång, storslagen kampanj där rollpersonerna kan få chansen till att gå från förslavade murder hobos till fria, rika murder base owners. Om det är en oas av frihet, rättvisa och trygghet eller en maskin som drivs av ond magi och tortyr får spelarna själva avgöra.
Men ska man spela med Carcosa så måste några saker redas ut:
* Carcosa innehåller 13 raser av män(niskor) i olika färger:
Ben, Blå, Brun, Dolm, Grön, Gul, Jale, Lila, Orange, Röd, Svart, Uleld, Vit.
Jag tänkte försöka dela upp dem i olika kulturer och funderar på om jag ska göra om dem till lite andra raser också. Grön skulle kunna vara tex Aztek-inspirerade och eventuellt skulle de kunna vara Aztek-inspirerade Ödlemän. Orange skulle kunna vara baserade på Australisk urbefolkning, eller kanske nomadiskt hyenafolk.
Jag vet inte, vad låter mest spännande? Behålla dem som människor i olika färger eller göra om dem till något annat? Vilka kulturer är självklara att ha med som inspiration?
* Ska man använda sig av Carcosas rätt märkliga tärningssystem.
För er som inte vet så har alla på Carcosa bara X antal tärningar som HP. Vapen gör också X tärningar. Innan varje strid slår man på en tabell för att avgöra vilken typ av tärningar det rör sig om. Ett monster eller rollperson kan alltså ha 1d4 HP i en strid för att nästa gång ha 1d12. Ditt svärd kan göra 2d4 i skada idag men 2d10 imorgon. Ett 30HD monster kan alltså ha en medel HP på 75 (om det blir d4) eller 195 (om det blir d12).
* RAW så innehåller Carcosa två klasser: Fighters och Sorcerers, där den sistnämnde är som Fighters men kan använda sig av märkliga och onda ritualer för att förhoppningsvis skaffa sig makt.
Jag funderar på att istället använda:
- En klass. Alla kan utföra ritualer om de bara tar sig tid till att försöka. Klassen är i stort sett en Fighter.
- Två klasser: Fighters och Magic-Users. Alla kan fortfarande använda ritualer, men Magic-Users har tillgång till Lägre Magi, vilket i stort sett gör dem till D&D-magiker med mer begränsad spell list. Eventuellt är de mer baserade på Alv-klassen än MU.
- En öppen. Vid varje level kan man välja mellan att utöka sina vapenkonster alternativt (lägre) magiska konster.