Funderar på att skriva en serie äventyr för tyska soldater under andra världskriget, där de kommer möta något de inte är tränade att slåss mot..
Jag hade tänkt att börja med några vanliga äventyr, utan övernaturliga saker, för att sedan gradvis smyga in läskigheterna. Få spelarna att tvivla och undra vad som egentligen händer. Det är systemlöst, och det är inte tänkt att någon ska veta att det rör sig om skräck när vi börjar. För om de då upptäcker sin döda kamrat Meyer försöker de hitta logiska förklaringar till att han ligger död i en ventilationstrumma. Kanske de allierade är här? Istället för att, om de visste att det var ett skräckrollspel, genast misstänker den Onde och alla hans vänner. Poängen är att de ska söka logiska förklaringar (även som spelare och inte bara som rollpersoner) och sedan se dessa slås sönder.
Jag tänkte använda mig av spöken som elakingar, främst för att spelarna inte kan skjuta sig ur alla problem (vilket måste vara lockande för en grupp beväpnade soldater). Hur kan man vända skjutandet emot dem? Få dem att inse att vapen är inte lösningen? Att bara låta dem skjuta på spökena och inse att det inte funkar är ju ett sätt, men ja... något utöver det.. Hmm, nåja.
I alla fall, jag har aldrig använt mig av spöken förut, och vad jag vet har vi inte gjort det i spelgruppen tidigare. Våra fiender har så gott som alltid varit i fast form. Detta gör att jag är lite osäker på hur man ska använda spöken. Hur ska de "attackera" spelarna? Hur skall de undvikas? Hur skall de fördrivas? Hur använder man spöken på bästa sätt ur skräcksynpunkt?
Jag hade tänkt att större delen skulle utspela sig i ett övergivet underjordiskt komplex, med allt vad det innebär. Instängda, ihopträngda, stressade och med viss klaustrofobisk underton.
/Mattias
Jag hade tänkt att börja med några vanliga äventyr, utan övernaturliga saker, för att sedan gradvis smyga in läskigheterna. Få spelarna att tvivla och undra vad som egentligen händer. Det är systemlöst, och det är inte tänkt att någon ska veta att det rör sig om skräck när vi börjar. För om de då upptäcker sin döda kamrat Meyer försöker de hitta logiska förklaringar till att han ligger död i en ventilationstrumma. Kanske de allierade är här? Istället för att, om de visste att det var ett skräckrollspel, genast misstänker den Onde och alla hans vänner. Poängen är att de ska söka logiska förklaringar (även som spelare och inte bara som rollpersoner) och sedan se dessa slås sönder.
Jag tänkte använda mig av spöken som elakingar, främst för att spelarna inte kan skjuta sig ur alla problem (vilket måste vara lockande för en grupp beväpnade soldater). Hur kan man vända skjutandet emot dem? Få dem att inse att vapen är inte lösningen? Att bara låta dem skjuta på spökena och inse att det inte funkar är ju ett sätt, men ja... något utöver det.. Hmm, nåja.
I alla fall, jag har aldrig använt mig av spöken förut, och vad jag vet har vi inte gjort det i spelgruppen tidigare. Våra fiender har så gott som alltid varit i fast form. Detta gör att jag är lite osäker på hur man ska använda spöken. Hur ska de "attackera" spelarna? Hur skall de undvikas? Hur skall de fördrivas? Hur använder man spöken på bästa sätt ur skräcksynpunkt?
Jag hade tänkt att större delen skulle utspela sig i ett övergivet underjordiskt komplex, med allt vad det innebär. Instängda, ihopträngda, stressade och med viss klaustrofobisk underton.
/Mattias