Nekromanti Spöken, ufon & annat knytt..

Krille

Super Moderator
Bokstavstroende är sig lika

Det spelar ingen större roll om bokstavstroende är bokstavstroende muslimer, bokstavstroende kristna, bokstavstroende kommunister, bokstavstroende vetenskapsmän eller till vilken disciplin de bokstavstroende bekänner sig. De är lika jobbiga i alla fall.

Själv är jag ganska övertygad om att ingen bok som någonsin har skrivits innehåller hela sanningen. För att citera världens tredje mest lättciterade person*, "there are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy". Faktum är att jag börjar fundera på om inte det är något i stil med den där hinduistiska (?) legenden, att när någon någonsin lyckas skriva ner Guds alla namn så tar världen slut. Eller snarare, så fort någon lyckas beskriva allttar världen slut (om inte annat så för att massan av papperet blir så stor att bokjäveln kollapsar till ett svart hål så massivt att det suger i sig hela universum).

* Nummer 1 är Oscar Wilde, och nummer 2 är Winston Churchill. All in my humble opinion, förstås.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Bokstavstroende är sig lika

Faktum är att jag börjar fundera på om inte det är något i stil med den där hinduistiska (?) legenden, att när någon någonsin lyckas skriva ner Guds alla namn så tar världen slut.
Arthur C Clarkes novell "Nine billion Names of God". IIRC så utspelar den sig i ett buddhistiskt kloster i Himalaya.

Arfert

Facit
Re: Bokstavstroende är sig lika

låter inte det som den där Arthur C Clarke-novellen? "Nio miljarder namn på gud", eller vad den nu heter...

Arfert

Facit
Re: Heh...

ok... för ingen forskare skulle säga nåt så dumt som "Det finns inte en möjlighet att saker kan levitera fritt, det har vetenskapen sagt!" ... men det påpekade du så klokt ;-)

Arfert

Facit
är du det då? Ung och dum och nyfiken? (tja du har ju STALIN som pres-bild ;-) )

/T (gammal, utbränd och bitter)

Marukusu

Hero
Eh... aye?

"är du det då? Ung och dum och nyfiken? (tja du har ju STALIN som pres-bild ;-) )"

Ja, det var väl det jag skrev? (Och ja, jag har Stalin som bild)

- Danne, bekräftar.

Arfert

Facit
Re: Eh... aye? OT

bra.. ville bara kolla.. alla är ju ironiska nuförtiden.. eller trippelironiska...

tänker inte ens frågar varför varför du valde Stalin... denna mysgubbe.. not. Antar att det var nån missriktad ungdomlig form av provokation.. eller kanske "kul grej"...

G

Guest

Guest
Jag tror på ufon som i oidentifierade flygande objekt, varför skulle utomjordingat vara intresserade i en lowly typ 0.7 civilisation.
Jag tror på en (eller snarare fler) högre livsform dock, som redan är nämnda, civilisationer, men att de nuvarande är tillräkligt usla för att slängas i en papperskorg är en helt annan sak.

Storuggla

Champion
Vedklabbe!

Tja, eftersom jag erkänner mig till Vedklabbe så måste jag ju rent logiskt vara öppen för spökens, andars och oknytts existens. Men Vedklabbe är den enda sanna vägen!

Storuggla, ensam profet

Lindenius

Swashbuckler
Hädare! [fjant-rant]

Du ser inte skogen för alla… ehhh… vedklabbar.

//erik. :gremtongue:

Lindenius

Swashbuckler
Ja just det

Det var precis det jag var ute efter, även om det kanske var glasklart i det jag skrev. De största pionjärerna inom sina respektive fält skulle förmodligen inte åstadkommit de de gjort om de inte varit lyhörda och tvingats förkasta tjugofjorton teorier innan de kom fram till något vettigt.

Fast till skillnad mot Arfert och Yassilus har jag faktiskt hört forskare (inom vitt skilda fält) förkasta både det ena och det andra. Överaskande nog har det varit en stor andel humanister. :gremblush:

//erik. mannen, myten, mintpastillen

Wilmer

Hero
Nej

Min världsbild skulle rasa likt ett korthus.
Men... om det finns så finns det. Inte mer med det. Man trodde ju inte på gorillor så länge berättelserna kom ur infödingarnas munnar.

I går natt på väg hem hörde jag ett isande skrik från skogen. Det lät som om en yxmördad person hakat upp sig, ett gällt ständigt återkommande skall. Självklart var det ett rådjur. Rådjur låter fett otäckt.

(UFO:n finns självklart, det finns massor av oidentifierade flygade saker. Utomjordiska besökare tror jag däremot inte på.)

Spöken? Nej. Det finns inga bra bevis på att själen finns. Vad skulle dröja kvar när en människa dog? En pust av feromoner som visade på människans sinnestillstånd? Nope.

Pom

Swashbuckler
Re: Spöken, ufon & annat knytt.. [OT]

Vidare så är alla religioner fejk, fejk, fejk och är bara, bara, bara påhittade för att få fason på oss bångstyriga människor.
Jag tror du har fel när du skriver att all religion är medveten lögn. Jag är också nyfiken på varför du tar upp och angriper ett så allmänmänskligt och komplicerat fenomen som religion i en tråd som handlar om annat.

Marukusu

Hero
Det är mustaschen... [ANT, OT]

...och de ständigt kisande ögonen som fick mig att falla för den bilden. For your information.

- Danne, diggar mustascher och uniformer.

Marukusu

Hero

"Jag tror du har fel när du skriver att all religion är medveten lögn."

Rättelse: de flesta religioner och sekter är fejkade och är bara ett medel för att ge folk makt. Jag har svårt att se vem som tjänar på t.ex. buddhismen, och även om kristendomen och islam har hjälpt många så är det ingenting i dem som tilltalar mig utom möjligen julafton, (random röd dag) och påsk.

"Jag tror du har fel när du skriver att all religion är medveten lögn. Jag är också nyfiken på varför du tar upp och angriper ett så allmänmänskligt och komplicerat fenomen som religion i en tråd som handlar om annat."

Tja, då fenomen var på tapeten så tyckte jag att det skulle passa med min åsikt när det gäller religioner. Visst, många har fått själslig och kanske även kroppslig tröst "med Guds hjälp", men jag tror då inte (även om jag har trott) på några högre makter, lika lite som jag tror på spöken.

- Danne, tror på sig själv.

Pom

Swashbuckler

(...)då fenomen var på tapeten så tyckte jag att det skulle passa med min åsikt när det gäller religioner. Visst, många har fått själslig och kanske även kroppslig tröst "med Guds hjälp", men jag tror då inte (även om jag har trott) på några högre makter, lika lite som jag tror på spöken.
Jag är ledsen om jag märker ord, men när det gäller religion är det så lätt att prata förbi varandra om man inte är noga med vad man menar..
Med "fenomen" antar jag att du menar övernaturliga fenomen (det blir lite brett annars :gremwink: ).

Gudar (unika andar med någon form av makt över världen) är vanliga i religioner, men det finns religioner där gudar inte spelar någon roll (t ex klassisk buddhism, jainism, för att inte tala om det som av religionsvetare kallas kvasireligion: stalinism, extrem nationalism, och liknande). Att tron på en viss gud skulle spela någon roll är inget universellt. Historiskt sett räckte det ofta att utföra de rätta riterna för att tillhöra en viss religion. Vad man trodde och inte trodde spelade ingen roll.

Religion innefattar mycket annat än gudar. Moral. Hur man ser på världen och tiden. Samhällsordningar. Konst. Känslor. Filosofi. Gemenskap. Utvaldhet. Traditioner.

Jag pladdrar på. Min poäng är inte att du har fel när du säger att det inte finns några gudar. Det är ett obevisbart påstående som det står var och en fritt att tro på eller inte tro på. Och visst kan religionsvetenskap intressera sig för spöksyner och ufon (ifologi betraktas t ex ofta som en religion).
Jag menar bara att religion har för många aspekter för att låta sig klumpas ihop med gengångarmöten på ett meningsfullt sätt.

Minimoni

Homelander
hmm

Trakigt att Stalin ar en person det blivit helt ok att anvanda som avatar. I mina ogon sticker en bild pa stalin precis lika mycket som en bild pa Hitler hade gjort.

men men...

MiniMoni som anser att Stalin var ett lika stort monster som Hitler och borde foraktas lika mycket.