Nekromanti Spökerier

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nej, jag har inte varit med om något "mystiskt" - eller i varje fall inget som inte kan förklaras rationellt.

Min "synpunkt på det hela" är enkel: Placebo, nocebo. Eller "inbillning" om man så vill. Du tyckte dig uppleva något, och det fick igång fantasin.

"Precis när jag skulle somna" är inte ett tillfälle då jag skulle lita på min förmåga att göra korrekta bedömningar utifrån upplevda observationer.

Om jag ska börja tro på spöken behöver jag nog se betydande bevis för saken. Precis som med allt annat. Anekdoter är värdelösa som bevis, liksom personliga upplevelser. Om någon därmed har som mål att övertyga mig om deras existens har de därmed samma problem som de som vill få mig att tro på gud: De behöver bevisa något som "inte kan" bevisas.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Ja till saken hör ju också att jag gärna tror på allt möjligt sånt här, det är klart att mina tolkingar av olika skeenden är färgade av det.

Men det var liksom en svårförklarad känsla hela tiden i lägenheten som jag aldrig känt i något annat sammanhang, den där känslan av att vara iakttagen. Allt det där med lådor, luckor, andedräkt och sånt kan jag köpa, men det som får mig att känna att det var nåt annat var just den där känslan inom mig själv. Den är såklart högst personlig och kan inte förklaras på något sätt, inte heller förväntar jag mig att någon helt enkelt ska ta mig på mitt ord.

Vän av psykologiska förklaringsmodeller skulle säkert kunna säga att eftersom detta var den första lägenhet jag köpte så fanns det mycket oro inom mig och så vidare som skulle kunna manifestera sig på detta vis.

Men jag tror ändå på någonting mer, helt enkelt för att jag vill det.

Cassius

Hero
Missförstå mig rätt, man får tro på vad man vill. Man får ha vilka vidskeplser som helst, det finns inget dömande i mitt inlägg. Jag är glad att de har löst sig för din del och jag hoppas också på att det finns spöken, även om jag hellre hade velat att de fanns drakar.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Cassius said:
även om jag hellre hade velat att de fanns drakar.
Klart det finns drakar. Det finns ju legender om drakar, och ingen hade kunnat komma på en sån sak om det inte funnits på riktigt :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Jag hade ett tag ett bankande. Det lät som om någon stog och tokbankade på ytterdörren, långa serier av kraftiga dunsar.

Det visade sig vara varmvattensystemets övertrycksventil som var defekt och som ibland släppte efter. När trycket då sjönk lite så stängde den igen, varvid den studsade och gjorde en cykel till. BANG-BANG-BANG-BANG-BANG som fortplantade sig i hela rörsystemet. Det tog mig ett tag att hitta det, eftersom man sällan står och tittar på varmvattenberedaren när det inträffar...

Recca

Femme Fatale
Du borde ha bundit spöket till en sådan där voodoo-urna och använt det för att skicka på dina fiender.

Cassius

Hero
Men då är det mycket roligare att följa efter folk påriktigt och kasta blod på deras väggar och slåsönder deras speglar. Man kan ju göra saker när det är ljust också.

Troberg

Sinister eater
Recca said:
Du borde ha bundit spöket till en sådan där voodoo-urna och använt det för att skicka på dina fiender.
Eller så var det precis vad någon gjort mot honom...

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Ja, det var min första tanke, att en bokor var arg på mig. Men så började jag fundera lite vilka av mina vänner som hade loas som polare och kom fram till: ingen.

Men det där med att fånga själar i lerkrus vete fan om jag vågar, det får man ju igen tiofalt, jag kan min svarta magi.

Tomatalven

Hero
BMOC said:
Ja, det var min första tanke, att en bokor var arg på mig. Men så började jag fundera lite vilka av mina vänner som hade loas som polare och kom fram till: ingen.

Men det där med att fånga själar i lerkrus vete fan om jag vågar, det får man ju igen tiofalt, jag kan min svarta magi.
Ioas, Bokor?

Krille

Super Moderator
Tomatalven said:
BMOC said:
Ioas, Bokor?
Loa är gudomliga väsen som dyrkas i religionen vodoun, eftersom Gud är för långt bort.

Bokor är en trollkarl inom vodoun, eller en präst som sysslar med magi. Magin kan vara mörkare, som att sno en persons själ och stoppa in den i en canari eller lerkruka.

Max Raven

T12-kultist
God45 said:
En vetenskapliga förklaringen är tydligen ultraljud. Här är en cracked.com artikel för riktiga vetenskapliga tidskrifter tråkar ut mig :gremwink:

http://www.cracked.com/article_18828_the-creepy-scientific-explanation-behind-ghost-sightings.html
Infraljud, ja.

Skulle tagit upp det om ingen annan redan nämnt det. Troligaste förklaringen är ju det och att man gått i sömnen.

Det, eller så hade du en "inneboende" som gömde sig i garderoben etc och stack när hen förstod att du skulle bli kvar och hade märkt av hen. :gremsmile: (Har hänt, men inte direkt en vanlig företeelse).

Själv kan jag ibland bli väldigt nojig om jag är uppe sent och inte sovit ordentligt. Inte direkt övernaturligt där - det händer bara under de omständigheterna. Medium I ain't. :gremwink:

För övrigt så tror jag inte på spöken. Gillar Kurosagi Corpse Delivery Service ändå. :gremsmile:

Radioaktiv

Hero
Strängteorin är inte en teori, utan en obevisad hypotes
Mja...

http://www.ne.se/kort/teori

"Teorier kan vara helt deduktiva, såsom i matematik och logik..."

Och

http://www.ne.se/lang/str%C3%A4ngteori

"Strängteorin är en utvidgning av den kvantfältteori som används inom elementarpartikelfysikens standardmodell..."

Det beror väl på hur man ser det. Kanske en hypotetisk utbyggnation av en teori? Men så fuskar man och kallar det teori ändå? :gremsmile:

Radioaktiv

Hero
Jag känner att både Anth, Krank och Übereil har sagt mycket av det jag skulle kunna säga redan, så jag har bara ett par saker att tillägga:

Jag har aldrig sett så mycket spöken/andar/väsen som när jag var religiös. De var mycket verkliga och inte alls ovanliga. Jag gick i kyrkan. Där pratades det andeutdrivning, människor talade i tungor, och annat, eh, mysigt. Det antogs existera. Folk påstod sig ha blivit besatta och hemsökta. Och då kändes andar, spöken, eller vad man nu vill kalla dem väldigt nära. Djävulen också för den delen. Eller änglar.

Nu är det så att jag inte är religiös längre, och har inte varit det på ett bra tag. Dessutom pluggar jag vetenskap, och därför blir det så konstigt för mig när folk säger att de tror på spöken. Det klart det finns saker som är svåra att förklara. Men de är just bara det, lite svårare att förklara. Inte omöjliga.

Det finns många saker man inte ännu kan förklara. Men då antar vi inte att det handlar om gud eller spöken, då forskar vi. Vi ger inte bara upp. Om vi bara gett upp så hade aldrig forskning existerat.

Människor har alltid letat efter sätt att förklara saker på. Då är det väldigt lätt att förklara mysko skeenden, öppnade lådor och dörrar etc. med det övernaturliga. Och speciellt när man just flyttat in någonstans och man märker alla egenheter ett hus eller en lägenhet har för sig.

Det mesta kan förklaras. Drag, sömngång, att byggnaden lutar, till exempel. Men det är inte alls like coolt som "spöken".

Max Raven

T12-kultist
Radioaktiv said:
Det mesta kan förklaras. Drag, sömngång, att byggnaden lutar, till exempel. Men det är inte alls like coolt som "spöken".
Nej.

Det är coolare. :gremlaugh:

(Och möjligen också farligare D: )

anth

Vetefan
Radioaktiv said:
Strängteorin är inte en teori, utan en obevisad hypotes
Mja...

http://www.ne.se/kort/teori

"Teorier kan vara helt deduktiva, såsom i matematik och logik..."

Och

http://www.ne.se/lang/str%C3%A4ngteori

"Strängteorin är en utvidgning av den kvantfältteori som används inom elementarpartikelfysikens standardmodell..."

Det beror väl på hur man ser det. Kanske en hypotetisk utbyggnation av en teori? Men så fuskar man och kallar det teori ändå? :gremsmile:
Strängteorin räknas som fysik och måste därför uppfylla kraven för fysikteorier.
En fysikteori ska vara falsifiserbar - det är inte strängteorin.
Det betyder att man inte kan bevisa att den är sann och man kan inte bevisa att den är falsk.

Faktum är att det inte alls är så dumt att stoppa in strängteorin bland tro och övernaturligheter.
I dagsläget är strängteorin helt meningslös och fullständigt oanvändbar.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
För att förtydliga: en bokor är uttalat en präst som ägnar sig åt den mörkare sidan av voodoon (vodun, santeria, candoble) medan en houngan är en helt vanlig präst som inte försöker skaffa sig makt över folk, fä eller andar.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jag sätter nog inte lika stort likhetstecken som du mellan att tro på spöken och att "ge upp". I'm all for forskning, jag är helt säker på att man en gång kommer kunna förklara dylika "spökerier" som de jag var med om. Må vara att det rör sig om en typ av energi vi ännu inte hittat ännu eller vad fasiken som helst.

När jag säger att jag tror på detta så menar jag inte att Chaucereska spöken glider runt i lakan och kedjor, men jag tror på nån slags själslig eller spirituell residue från ett mänskligt liv som i vissa fall kan manifestera sig fysiskt. Det behöver ju inte vara knasigare än magnetism eller statisk elektricitet.