Spökskrivande omoraliskt?

clarence redd

FrostByte Books
Spökskrivare förekommer oftare än man tror, åtminstone i den engelsktalande bokvärlden. För artiklar och blogginlägg är det ännu vanligare.

Inom några år kommer vi alla att kunna anlita AI-spökskrivare. Jag kör redan nu alla manus genom en AI-baserad redaktörstjänst och den föreslår ibland ganska stora förändringar. Rättstavning är så klart okontroversiellt, men meningsbyggnad och stilförändringar kan påverka en text väldigt mycket. Gränserna mellan det ”äkta” och ”oäkta” kommer att bli ännu mer flytande framöver.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
I den bästa av alla världar finns inga spökskrivare.

Jag läste nyligen Audie Murphys självbiografi "To Hell and Back" - vi talar alltså om den mest dekorerade soldaten ur USA under hela andra världskriget. Det är en fantastisk bok, och jag blev efter ett tag lite fundersam kring att en redneck från mörkaste Södern på 24 år kunde skriva så bra. Det kändes inte omöjligt, men osannolikt. Och mycket riktigt, boken är till största skriven av David "Spec" McClure , en person så obskyr att han inte ens har en wikipediasida. Det gjorde inte min läsupplevelse sämre - jag tar av mig hatten för "Spec", en magnifik skribent - men det ändrade hur jag såg på boken. Det är inte en självbiografi, det är en soldats upplevelser körd genom en professionell berättares filter. Och eftersom Audie år 1949 var världsberömd i hela USA knappt Spec själv visste vem har var, så ha ande bara den förres namn på omslaget.

Last edited:

Minimoni

Homelander
Så vad du säger är att "vanligt lönearbete" också påminner om prostitution?

Well… =)

(Givetvis finns både art- och gradskillnad. Men det finns också likheter.)
Något jag tror vi håller med varandra om! Jag anser också att mer eller mindre alla yrken på ett eller annat sätt faller väldigt nära vad vi anser traditionell prostitution. När jag var yngre jobbade jag några år som industrisanerare på större bruk, kärnkraftverk etc. Kan lova att jag sålde både min kropp och min tid på det jobbet då kroppen tog mycket mer stryk än vad jag idag skulle gå med på för det priset. Så allt har ett pris antar jag och vi är alla prostituerade på ett eller annat sätt!? Även spökskrivare tycks fungera på samma sätt så jag ser ingen anledning att tycka varken bra eller anus gällande det yrket.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
MODERERING

Som ni säkert redan vet handlar den här tråden om spökskrivare, inte om hur mycker olika typer av jobb påminner om prostituation.