Nekromanti Spöken, ufon & annat knytt..

Nightowl

Champion
Jag och Bobby är ganska lika...

Jag agerar dock som om en hel del övernaturligheter inte fanns jag är inte rädd för platser där det sägs finnas spöken och annat skrömt, jag går inte till en siare när jag tappat plånboken eller en reiki-helare när jag blir sjuk.

Förutom fegheten i förnufts-föraktet och den osynliga rosa skronken-syndromet* har jag problem med den styvnackade fundamentalismen hos folk som TROR på det övernaturliga, i synnerhet då new agare. Det är till exempel tillåtet att tro på UFOn, men inte på hustomtar, då är man löjlig.

Erik

*Bara så ni vet det, så sitter det en osynlig rosa skronk bakom er när ni läser detta. Bara jag och vissa andra utvalda kan se skronkarna tack vare en mutation i hjärnan som använder vissa vibrationer som inte kan mätas med dagens teknologi och som vi fått av Över-skronken i Tibet. Tror ni inte på mig? DET MÅSTE NI GÖRA! Ni kan inte motbevisa mig, eller hur?

Nightowl

Champion
Re: Agnostikern i mig svarar...

det är få personer jag känner som är så vidsynta och öppna för olika möjligheter som dom vänner jag har som jobbar med forskning - "vetenskap"... dom verkligen gillar "what if"-resonemang.
Däremot finns det gott om vanliga människor som agerar ungefär som Lindenius beskriver. Eftersom de oftast inte vet vad de talar om, dvs de förstår i själva verket sig inte på den vetenskapliga metoden, Darwins utvecklingslära eller vad "entropi" är, blir det en än större soppa.

Erik

Nightowl

Champion
Är ju inte så att dom lagt ner en massa år på läkarlinjen och sitter med studieskulder ;-)
Jag har för mig att det kostar tid och pengar att gå kurser i reiki-healing, till exempel, och homoepati är något man lär sig i skolor, liksom biodynamisk odling (i sin rätta bemärkelse, alltså inte bara att undvika att använde kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel). Så så konstigt är det inte, tycker jag.

Erik