Nekromanti Space 1889

Storuggla

Champion
Jag glodde lite i detta spel i gårnatt och såg hur... charmigt det är. Och sen såg jag att det finns supplement! Så då vill man ju veta om de är något att ha. Innehåller de mestadels figurslagsregler och skräp är man ju inte intresserad.

Storuggla, colonial office

rax

Swordsman
Tja, döm själv:

Soldier's Companion - Figurslagsregler, viss utökad information om hur de större uppfinningarna (t ex land juggernauts) kan integreras i spelet. Information om hur man slår fram saker som arméstorlek, antal invånare, ekonomiskt välstånd m m i marsianska stadsstater. Armébeskrivningar för i stort sett vartenda land på Jorden samt Oenotrianska kejsardömet. Det mesta är direkt kompatibelt med rollspelsreglerna.

Ironclads & Ether Flyers - Regler för sjöstrider. Upprepning av regler för luftstrid med vissa förtydliganden. Regler för hur man konstruerar ether flyers som är kompatibla med luftstridsreglerna. Listor över samtliga flottor på Jorden samt ett avsnitt om Jordens luftflottor.

Cloudships & Gunboats - Komplement till Sky Galleons of Mars, de ursprungliga reglerna för luftstrider på Mars. Innehåller regler för hur man bygger både europeiska och marsianska luftskepp, dock ej zeppelinare. En del av reglerna ersätter de i Sky Galleons. I Soldier's Companion och Ironclads uppdateras särskilt vapentabellerna från C&G.

Conklin's Atlas of the Worlds - Information om alla planeter i solsystemet som besökts av jordbor. Komplett karta över Mars med samtliga städer, inklusive information om naturtillgångar, High Martians spridning, m m. Innehåller också reglerna från Soldier's Companion om hur man genererar en marsiansk stadsstat. Urusla kartor på Jorden men med ett charmigt avsnitt om lilleputtstater på Balkan. Ett av de viktigaste supplementen, inte minst för kartorna/infon om Mars.

Cloud Captains of Mars - Information om Red Captains (europeiska kaparkaptener) och marsianska luftpirater. Utökade karriärmöjligheter för den som vill ha en Canal Martian som RP. Information om Karkarham - "The Casablanca of Mars". Ett av de mest stämningsfulla supplementen i mitt tycke.

Canal Priests of Mars - Ett långt äventyr signerat Marcus L. Rowland, dock nedkortat från hans ursprungliga manuskript. Introducerar en ny marsiansk kult och skickar RPs på en resa från Jorden till Mars. Kan bli riktigt bra med lite jobb. En lång resa på eterseglaren Princess Alexandra ger många möjligheter till interaktion/intriger med SLPs.

Beastmen of Mars - Äventyr som ger mer information om High Martians, ett par städer i brittiska kronkolonin, samt ett par marsianska stammar. Röjer hemligheten bakom "the Worm Cult".

Steppelords of Mars - Info om en av de marsianska nomadstammarna. Ganska tradigt äventyr och nomaderna är lite för lika nordamerikanska präriestammar för att det ska kännas särskilt utomjordiskt. En del info om andra djurarter och nomadernas kultur kan dock vara inspirerande.

Caravans of Mars - Info om handeln på Mars, särskilt handelskaravaner, hur de fungerar och hur de är uppbyggda. Äventyret följer en karavan genom öknen och ger viss utökad info om ökennomader. Äventyret tycker jag inte är mkt att hänga i julgranen, men karavaninfon är nyttig.

Tales from the Ether & More Tales from the Ether - Äventyrssamlingar. Ganska basic äventyr som i vissa fall ger lite stämningsbilder men annars kan en erfaren SL säkert göra bättre själv.

Som du säkert vet är det Heliograph Inc. som numera trycker Space: 1889. På hemsidan har man lagt upp ett antal artiklar från deras fanzine TRMGS, vissa är mkt bra. Bl a finns regler för att göra amerikanska, tyska och australiensiska RPs. Här finns även artiklar om huvudorterna i ett par europeiska kolonier på Mars.

Hoppas detta ger lite kött på benen. :gremwink:

/Rax, "The Man Who Would Be King"

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag har spelat S1889 sedan 1990 och tycker att det är ett fantastiskt spelkosmos. (Tyvärr försedd med ett uselt spelsystem. I mitt spelgäng körde vi från första början med ett modifierat BRP/CoC-system som har fungerat mycket väl.)

GDW:s S1889-produkter förmedlar väldigt tydligt den speciella stämning som råder i spelvärlden. Utifrån detta bygger man som SL lätt vidare. Vårt spelgängs rollpersoner har rört från 1889 till 1895 och på vägen upplevt äventyr på Mars, Venus, Callisto, samt på många ställen på jorden: Stockholm, London, Portsmouth, skotska ön Jura, Odessa, Riga, Vimmerby (jodå!).

Potentialen är oerhört om man gillar den särpräglade miljön; Fången på Zenda, Kung Salomos skatt, SHE, och Sherlock Holmes är alla goda inspirationskällor.

Storuggla

Champion
Bismarck Goes Mars

"ag har spelat S1889 sedan 1990 och tycker att det är ett fantastiskt spelkosmos. (Tyvärr försedd med ett uselt spelsystem. I mitt spelgäng körde vi från första början med ett modifierat BRP/CoC-system som har fungerat mycket väl.)"

Gack! Ungefär samma känsla jag fick, att lira vore kul men med andra regler så vore det till och med underbart. Men ja, BRP borde väl kunna fungera som ett substitut, 1890-forumlären är väl acceptabla nog, det är väl bara att införa SAN-förlust när något tar för många sockerbitar i sitt te.

Storuggla, letar fram sitt CoC

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Bismarck Goes Mars

Gack! Ungefär samma känsla jag fick, att lira vore kul men med andra regler så vore det till och med underbart. Men ja, BRP borde väl kunna fungera som ett substitut, 1890-forumlären är väl acceptabla nog, det är väl bara att införa SAN-förlust när något tar för många sockerbitar i sitt te.
PC har faktiskt konfronterat märkligheter på Mars och Venus där SAN-loss skulle kunnat ha varit motiverat, även om vi inte använder denna regelbit ur CoC.

PC har också träffat kaiser Wilhelm, vid en regatta i Portsmouth, och dr John H Watson, men Bismarck har vi inte mött. Det är kul att kunna blanda in verkliga och fiktiva historiska personer i handlingen.

Se här för lite smått och gott med koppling till vår Space 1889-kampanj.