Nekromanti Space: 1939

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,653
Location
Fallen Umber
Re: WILD TALENTS

Okej, då låter det ju genast mer intressant. Däremot verkar väl projektet om inte dött så åtminstone sovande: previewen funkar inte eftersom sidan den hänvisar till inte existerar längre, forumet är extremt dött och det tycks inte ha hänt något på ett bra tag.

Och jag är inte riktigt så tokig i Christopher Shy; jag nöjde mig med att sno ett skrivbordsunderlägg från Wild Talents. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,653
Location
Fallen Umber
Lite mer grejer

Krille rekommenderade Last Exile, och det ska naturligtvis in en massa jox därifrån också.

Feliath är lite för lat för att skriva här, men han tyckte i alla fall att man kunde ersätta Metropolis med New York, eventuellt som självständig stat i FN:s regi. På så sätt slipper man införa element som egentligen inte fyller någon funktion. Ursprungligen hade jag tänkt låta Metropolis ha ensamrätt på rymdfärd, men det är nog häftigare att låta en massa länder ha tillgång till rymdskepp, så att delar av första världskriget kan ha utkämpats över Stillhetens hav och vid Titan, och så vidare. Dock ska det fortfarande krävas enorma anläggningar för att rymdskeppen ska kunna landa, så att det inte finns en rymdhamn i varenda avkrok.

Hur ska utomjordingarna vara? Jag har bara lite lösa funderingar, dels om humanoider av ganska ordinärt snitt (de måste ju kunna ha på sig tjusiga uniformer!) och dels mer monstruösa aliens. Några idéer?


/Dimfrost
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,154
Location
The Culture
Re: Lite mer grejer

Hur ska utomjordingarna vara? Jag har bara lite lösa funderingar, dels om humanoider av ganska ordinärt snitt (de måste ju kunna ha på sig tjusiga uniformer!) och dels mer monstruösa aliens. Några idéer?
De ska absolut inte vara små, grå och ha stora ögon i alla fall. Den bilden av aliens uppstod inte förrän någon gång på 50- eller 60-talet. Aliens från tidigare borde se ut nästan precis som människor (och tala engelska utan att behöva någon översättningsmekanism; på 30-talet var det självklart att alla pratade engelska (se till exempel i Apornas planet där huvudpersonen inte fattar att han befinner sig på jorden förrän i slutet av filmen, trots att planeten är befolkad av engelsktalande apor)) med i retrospejsiga overaller. (Och så måste de vilja para sig med våra kvinnor, oavsett om de är mänskliga eller ser ut som en vandrande lerpöl.) Vad sägs om att läsa Blixt-Gordon för inspiration?

/tobias
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Lite mer grejer

varför inte ett "New New York" som byggdes där det gamla New York en gång låg... gamla New York blev såklart utplånat av nazisternas (alt. utomjordingarnas) superlaser.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,653
Location
Fallen Umber
Re: Lite mer grejer

Små och grå eller gröna har jag inte ens övervägt. Jag funderade på att låta Mars vara lite John Carter-aktig, med kanaler, rester efter forntida teknologi och så, och kanske även de dekadenta resterna av marsianernas folkslag. I så fall är de kanske människor med rolig hudfärg och fyra armar, och sånt.


/Dimfrost
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jaha, vad tycks?
Det är tycks om !!
Lite kl att läsa om det. eftersom det är en genre som jag själv inte spelar så ofta. Så det är ju kul att läsa lite & få nya spel som man testa på.

/ Johan K, som egentligen borde packa inför resan hem...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,663
Eller varför inte...

Vad sägs om att läsa Blixt-Gordon för inspiration?
Eller serien som på många sätt är väldigt lik vad du är ute efter: 'Roco Vargas, Rymdhjälte'. Samma era, väldigt space opera, tar lätt på realismen och mer på stämningen (naturligtvis bor det fiskmän på neptunus osv). Väldigt fartfylld spaceopera med vissa inslag av noir och klart 30-talsstuk.

Edit: Albumen brukar reas ut för en spottstyver på Comics Heaven i gamla stan, Stockholm. Har för mig att jag köpte ett av dem och två andra Epix Special för en femma. Med andra ord, även om du inte gillar den så är det ju inte som om du behöver gå hungrig för att du köpt den...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,515
Jag...snor gärna...idén...

Jag tycker att det låter coolt, coolt som bara faen!

Det enda jag oroar mig för är att det kan bli lite Eon-varning; att man inte har tillräcklig koll på alla nödvändiga detaljer i settingen.
"Hur ser Metropolis slum ut?" och "Kan man köpa vapen där utan licens?" är exempel på frågor som måste ha enkla och snabba svar. Jag gillar rollspel som är så enkla att varje användare själv kan höfta/gissa lite, hellre än att man måste ha stenkoll på settingen.

En annan grej som slår mig (vilket i såfall alla andra säkert har sagt före mig, men jag är så avundsjuk på din grym-grymma idé att jag inte orkar läsa fler jubelrop... :gremsmirk:)-
settingen påminner om Metropolis-filmen av Fritz Lang.
Därför vill jag tipsa om just den filmen samt "Kallocain" av Karin Boye. Ok, den boken kanske inte är tillräckligt "rollspelig" för er nörrdar, men den har en härligt kvävande känsla när den beskriver vanmakten hos Det Kontrollerade Folket- något du antyder att du vill ha.

Trots att jag är fanatisk anhängare av Trobergs alla idéer och partiprogram så vill jag ändå varna lite för Blixt Gordon som är lite för mycket Stålman för min smak. Äsch, vafan, nu låter det som att det är min idé, som att det är mitt spel. Det är det ju inte, men man blir ju rätt (läs:asmycket) inspirerad.

Se till att få det klart.

/Bas
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,653
Location
Fallen Umber
Re: Jag...snor gärna...idén...

Buäe! Eonvarning! :gremooo:

Nej, så ser inte jag det. Snarare rör det sig om Star Wars, fast pulp istället för space opera. Det viktiga är alltså inte detaljerna utan berättelsen. Man får improvisera något som passar med berättelsens flyt, om man upptäcker att något saknas. Inre konsekvens och logik är inte det som betonas mest.

I trådstarten hänvisade jag till anime-Metropolis, en film som bygger på Langs Metropolis, om än ganska vagt. Jag har faktiskt inte sett mer än några scener ur Langs film, men däremot läst Thea von Harbous bok som ligger till förlaga för den; det kanske också räknas? :gremsmile: Men du har rätt i att det alltså var helt den stämningen jag ville ha.

Och jag är inte helt säker på att jag tycker att Blixt Gordon passar, heller. En liten aning för glättigt, kanske.

Jag ska se till att få det klart. Förr eller senare. Någon gång. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Dr. Lazy reporting for duty

Feliath är lite för lat för att skriva här
You rang? :gremsmile:


Dock ska det fortfarande krävas enorma anläggningar för att rymdskeppen ska kunna landa, så att det inte finns en rymdhamn i varenda avkrok.
Det där gillar jag. Det går snyggt ihop med atlantångarstilen, tematiskt sett. Bra bra.


Hur ska utomjordingarna vara?
Jag rekommenderar det du själv sade här nedan: John Carter-stuket. Alltså utomjordingar som är vagt humanoida men med tydliga avvikelser, som...öh...[kranial härdsmälta] de där som Carter är Warlord över och som är bjässar och har fyra armar samt betar.
Det där apfolket i Tarzan är rätt lattjo också, de vars män ser ut som gorillor allihop men vars kvinnor ser ut som Hot Jungle Chicks. Någon variant på den där totala utseendeklyvningen vore lajbans.
Och ödlemän, förstås. Ödlemän. Ödlemän! :gremlaugh:


/Feliath - påminner om pre-Muanska krig
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,653
Location
Fallen Umber
Med efterföljande diskussion

Tja, hur flyger den då? Egentligen behöver vi ju inte veta, men teorin om antigravskeppen är rätt trevlig. Vi vill ju ha propellerplan, men samtidigt enorma helicarriers och rymdskepp och sånt. Därför är antigravgeneratorerna fullkomligt enorma tingestar som väger hur mycket som helst, och kräver ofantliga mängder olja och kol som bränsle för ångturbinerna. Alltså kan man knappast bygga några små antigravskepp, så de mindre planen är av mer traditionellt snitt. Rymdskeppen använder sig också av antigravdriften för att färdas från jordytan till stjärnportarna, som ligger i omloppsbana. (Egentligen borde det väl vara geosynkrona banor här, men det finns ju inte så många sådana, så vi kanske får anta att stjärnportarna är tillräckligt viktiga för att korrigera sin positon med jämna mellanrum, så att de ändå ligger still över samma punkt på jordytan. Kanske.) Det är värt att observera att antigravdriften inte ger någon framdrivning, utan bara lyftkraft. Därmed blir riktigt stora skepp långsamma och svårmanövrerade.

Jag får tacka för bilden, också. :gremlaugh:


/Dimfrost
 
G

Guest

Guest
Re: En konceptskiss

Ohh, cool. Påminner lite om kryssarna i Alpha Shade... Finns en trailer här..
Och här finns en snygg men stundtals lite hafsig webserie.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Med efterföljande diskussion

(Egentligen borde det väl vara geosynkrona banor här, men det finns ju inte så många sådana...
No worries! Geosynkrona banor finns hur många man vill. Det enda som krävs är att de ligger rakt ovanför ekvatorn nånstans. Och så bestäms höjden av satellitens massa - större massa=högre höjd (tror jag; eller tvärtom...)

Det är värt att observera att antigravdriften inte ger någon framdrivning, utan bara lyftkraft. Därmed blir riktigt stora skepp långsamma och svårmanövrerade.
Galant!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Lite mer grejer

Om stormakterna hunnit kolonisera planeterna innan första världskriget kan det finnas något aktivt motstånd mot kolonisationsmakten, inklusive någon lila fyrarmad Gandhi någonstans.

Dessutom måste minst en planet ha en utvandrad grupp romare eller egyptier som har en dold stad någonstans! Med en prinsessa man kan bli kär i och en Ond Överstepräst!

Erik
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,663
Re: Med efterföljande diskussion

Och så bestäms höjden av satellitens massa - större massa=högre höjd (tror jag; eller tvärtom...)
Jag vet inte, men det låter lite mysko. Höjden styrs av omloppstiden vilken i geosynkron bana är 24h. En typisk omloppstid (och lägre höjd) för rymdfärder och satelliter som ska röra sig snabbare över marken är 90 minuter, vilket tex GPS-satelliterna ligger på i en (huvudsakligen) pol-till-pol-bana.

Större massa ger iofs större centrifugalkraft, men också mer tyngd. I en stabil bana tar dessa krafter ut varandra, oavsett massans storlek. Massan är så att säga både lyftkraften och motvikten.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,663
Komplettering

Eller serien som på många sätt är väldigt lik vad du är ute efter: 'Roco Vargas, Rymdhjälte'.
Författare: Daniel Torres.

Någon annan som läst dem?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,653
Location
Fallen Umber
Re: Med efterföljande diskussion

Ja, men det är just kravet att banorna ligger över ekvatorn som jag ogillar. Det känns vettigare att tyskarna har en stjärnport stationerad rakt ovanför Raumhafen Hamburg, till exempel. Fast det är bara detaljpill egentligen.


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,653
Location
Fallen Umber
Pionjärer, marsianer och stjärnportar

Som sagt ägde den första månlandningen rum på 1800-talet. Där upptäckte man ett komplex med främmande byggnadsverk, täckt av måndamm men fullt funktionellt. De som byggt basen förväntade sig tydligen att återvända någon gång i framtiden. I en bana ovanför basen låg även den första stjärnporten, och ritningar i basen gav mänskligheten möjlighet att bygga sina egna. Snart var utforskandet av solsystemet igång.

Stjärnportarna byggs bara i nollgravitation, för de fungerar bara vid temperaturer nära den absoluta nollpunkten. Från en stjärnport kan man bara ta sig till en annan, aktiverad stjärnport, så transportmöjligheterna är begränsade till de platser där man redan har tagit sig med mer konventionella metoder. Man kan aktivera en stjärnport på avstånd, men man måste veta var den finns först; därför var det ytterst viktigt att tolka skrifterna som fanns kvar i månbasen, men detta är ett värv som fortfarande inte är fullbordat. Det första språnget gjordes till en stjärnport över Mars, och man upptäckte strax att planetens kanaler verkligen var tecken på att den var bebodd. Marsianerna var lika människor, fast med fyra armar och kopparfärgad hud. Deras teknologi hade förfallit under tiotusentals år, så det var sannolikt att stjärnportarnas inte var deras verk.

Övriga stjärnportar i solsystemet lokaliserades till banor kring vissa av Jupiters och Saturnus månar. Venus saknar en stjärnport, liksom solsystemets yttersta delar, och är därmed om inte okänd så åtminstone outforskad och ointressant mark. Snart upptäckte man dock att det fanns stjärnportar på andra håll, kring andra solar. Ett alfaklassens linjeskepp bröt genom stjärnporten ovanför New York en dag nära sekelskiftet, och den första kontakten med en annan stjärnfarande civilisation var ett faktum. Nu är New York en mötesplats för hundtals arter och kulturer, och människan har fått en plats i kosmos. Driftiga handelsmän ger sig av till avlägsna stjärnsystem och stjärnportar som är halvt bortglömda, men det stora flertalet håller sig inom solsystemets gränser, där människorna har någon form av auktoritet.

Och de som byggde stjärnportarna i solsystemet har inte hört av sig -- än...


/Dimfrost
 
Top